Class-Artwork: processes, procedures and creation of a teaching acting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644436963

Keywords:

Education, Philosophies of Difference, Contemporary art.

Abstract

This article deals with the contribution that contemporary art can make to teaching pratice. The objective is to highlight the possibility of a Class-Artwork through the artistic production of the researcher and how this relates to the acting (CORAZZA, 2013) and with an sensive aesthetics (LOPONTE, 2017). In perceiving the leaks that contemporary art brings to education, the encounters and experiments with the doings of these two areas are shown. A plan of consistency is drawn on the blurred frontiers of philosophy, art, and education. In the Philosophies of Difference of Gilles Deleuze and Félix Guattari (2010, 2011a, 2011b, 2015), there is power to manifest the transformations of hegemonic meanings embedded in signifiers and signified. Starting from this design, an agency is set up, being responsible for evidencing the escape peaks of established relations. It is sought art references in to do together of Allan Kaprow (2003, 2004, 2010), in the sensations of Kazimir Malevich (GIL, 2010) and in the invisible zone of Marcel Duchamp (PAZ, 2014), orientation for the researcher artistic practice in which the representation of an intention in work is broken. The article is drawn into a method that is assembled by doing. A birding cartography mode (DELEUZE; GUATTARI, 2011a) that flies through a territory meeting birding forces to pass. Landing on the reference artists and pecking poetic fruits, he sings a Class-Artwork, that makes melody with an acting and by sensive aesthetics training. A way of juxtaposing varied elements to think the unthought, as well as flute the influtable.

Author Biographies

Thiago Heinemann Rodeghiero, Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-Graduação em Educação/Mestrando

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da FaE-UFPel na linha de Filosofia e História da Educação (2019); Graduado em Design Gráfico pela Universidade Federal de Pelotas (2008). Atualmente é editor de imagens da Universidade Federal de Pelotas. Integrante do Grupos de Pesquisa Educação e contemporaneidade: experimentações com arte e filosofia (CNPQ).

Carla Gonçalves Rodrigues, Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-Graduação em Educação/Docente

Professora associada na Universidade Federal de Pelotas no Departamento de Ensino, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação Linha 1: Filosofia e História da Educação; Psicanalista da turma XV pela Associação Psicanalítica de Porto Alegre (APPOA). É líder no CNPQ do Grupo de Pesquisa Educação e Contemporaneidade: experimentações com arte e filosofia pela UFPel, coordenadora do Núcleo UFPel do Projeto Escrileituras: um modo de ler-escrever em meio à vida. Tem experiência na área de Educação, com ênfase no Currículo e na Formação de Professores, adotando a perspectiva das Filosofias da diferença.

References

CORAZZA, Sandra Mara. Para artistar a educação: sem ensaio não há inspiração. In: CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcrita em educação?. Porto Alegre: UFRGS; Doisa, 2013. Cap.1, p. 17-40.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles. Dois regimes de loucos: textos e entrevistas (1975-1995). São Paulo: Editora 34, 2016.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia?. São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. Capitalismo e esquizofrenia 2. vol. 1. São Paulo: Editora 34, 2011a.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. Capitalismo e esquizofrenia 2. vol. 2. São Paulo: Editora 34, 2011b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. O abecedário de Gilles Deleuze: transcrição integral do vídeo, para fins exclusivamente didáticos. Paris: Éditions Montparnasse, 1988.

GIL, José. A arte como linguagem. A última lição. Lisboa: Relógio D´Água Editores, 2010.

KAPROW, Allan. A educação do an-artista parte I. Concinnitas – Revista do Instituto de Artes da UERJ, Rio de Janeiro, ano 4, n. 4, p. 216-227, mar. 2003.

KAPROW, Allan. A educação do an-artista. Parte II. Concinnitas - Revista do Instituto de Artes da UERJ. Rio de Janeiro, ano 5, n. 6, p. 167-181, julho 2004.

KAPROW, Allan. Como fazer um happening. 1966. (Tradução em português, editada para SEVERO, André), In: SEVERO, André; BERNARDES, Maria Helena (cur.), Horizonte Expandido, Santander Cultural, Porto Alegre, 2010, 11 p., jornal de exposição.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Tudo isso que chamamos de formação estética: ressonâncias para a docência. Revista Brasileira de Educação. 2017, v. 22, n. 22, pp. 429-452.

KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. Fractal, Rev. Psicol. 2013, v.25, n.2, pp. 263-280.

MACHADO, Roberto. Deleuze, a arte e a filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.

PAZ, Octávio. Marcel Duchamp, ou, O castelo da pureza. São Paulo: Perspectiva, 2014.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2016.

Published

2020-06-24

How to Cite

Rodeghiero, T. H., & Rodrigues, C. G. (2020). Class-Artwork: processes, procedures and creation of a teaching acting. Education, 45(1), e63/ 1–22. https://doi.org/10.5902/1984644436963