Life in the form of history: times/places of experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435844

Keywords:

Education, (Self)biographical Research, Life History

Abstract

The research entitled "Life in the Form of History: times/places of experience" aimed to provide theoretical and methodological significance regarding narrative biographical research through the production of the life story of a prominent educator / researcher from Rio Grande do Sul, Brazil. Therefore, this life in the form of history is presented in this text as a rich material in order to model lived events to show dimensions related to experiential times/places constituent of this history as comprehensive elements dear to (self)biographical research. The narrative circuit, constituted by the given word and attentive listening, provided analytical elements for the search of this desideratum. In the process of analysis, through Understanding Scenic, we seek to apprehend the senses that lived places and moments, narrated reflexively, occupy in the course of a life. It is through reflection, undertaken within the narrative circuit, that the experiences evolve into meaningful, formative experiences, therefore, by way of a singular and at the same time plural history, since it seeks to construct meanings of lived in a given sociohistorical context context. The (self)biographical research thus operates life histories that represent, in addition to a product, in this case, the life of a prominent educator in the form of a history, a theoretical-methodological option that includes formative dimensions of human sensitivity. Thus, at the same time as honoring a life, the present article has the scope to illuminate possibilities that the research in life histories provides by the reflection of the narrated, enabling understandings about ways in which the self biographical subject is (re) invented: in the present by the remembrance of the past, projecting himself in the present/future production of a learning mediated by a history composed by a set of experiences lived in biographical times and narrative places.

Author Biographies

Júlia Guimarães Neves, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul

Doutora pela Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Lourdes Maria Bragagnolo Frison, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul

Professora doutora na Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. As narrativas de si ressignificadas pelo emprego do método autobiográfico. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Orgs.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006, p. 149-170.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Ir à escola... desejo e vivências que finalmente se tornam realidade! In: FISCHER, Beatriz Daudt (Org.). Tempos de escola: memórias. São Leopoldo/Brasília: Oikos/Liber Livro, 2011a, p. 53-66.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Histórias de Vida de Destacados Educadores no Contexto Espaço-Temporal da História da Educação e da Profissionalização Docente no Rio Grande do Sul. In: XAVIER Libânia; TAMBARA, Elomar; PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira. (Orgs.). História da Educação no Brasil: Matrizes Interpretativas, Abordagens e Fontes Predominantes na Primeira Década do Século XXI. São Paulo/Vitória: Sociedade Brasileira de História da Educação/Universidade Federal do Espírito Santo, 2011b, p. 267-299.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. A aventura do diálogo (auto)biográfico: narrativa de si/narrativa do outro como construção epistemo-empírica. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; CUNHA, Jorge Luiz da; VILLAS BÔAS, Lúcia (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, 2018, p. 25-49. Coleção: Pesquisa (Auto)Biográfica: mobilidades, incertezas e reconfigurações identitárias.

BARTHES, Roland. Elementos de semiologia. Madrid: Comunicación, 1970.

BARTHES, Roland. A Câmara Clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BOLÍVAR, Antonio. ¿De nobis ipsis silemus?: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. REDIE, Revista Eletrónica de Investigación Educativa, vol. 4, n. 1, p.1-26, 2002.

BOLÍVAR, Antonio. Metodología de la investigación biográfico-narrativa: recogida y análisis de datos. In: PASSEGGI, M. C.; ABRAHÃO, M. H. M. B. (Orgs.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Tomo II. Natal/Porto Alegre/Salvador: EDUFRN/EDIPUCRS/EDUNEB, 2012, p. 79-109

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de Projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p. 359-371, maio/ago. 2006

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Motivos pessoais e espaço de pesquisa: ensaio de uma biografia de pesquisadora. Maria Helena Menna Barreto (Org.). A nova aventura (auto)biográfica: tomo II. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018.

FERRAROTTI, Franco. História e histórias de vida: o método biográfico nas Ciências Sociais. Natal, RN: EDUFRN, 2014.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

JOSSO, Marie-Christine. A metanoia: um processo biográfico de mudança de paradigma, In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; MAFFIOLETTI, Leda de Albuquerque; BASSO, Fabiane Puntel (Orgs.). A nova aventura (auto)biográfica - tomo III. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018.

MARINAS, José Miguel. La escucha en la historia oral: palavra dada. Editorial Síntesis, 2007.

MARINAS, José Miguel. Lo inconsciente en las historias. In. ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza; ARAÚJO, Mairce da Silva (Orgs.). Pesquisa (Auto)Biográfica, Fontes e questões. Curitiba: CRV, 2014e, v. 1, p. 39-55.

ORTEGA Y GASSET, José. Historia como sistema. Madrid: Alianza, 1999.

PINEAU, Gaston. A tríplice aventura (auto)biográfica: a expressão, a socialização e a formação. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; PASSEGGI, Maria da Conceição (Orgs.) Dimensões epistemológicas da pesquisa (auto)biográfica – Livro 1, tomo I. Natal/ Salvador/Porto Alegre: EDUFERN/EDUNEB/EDIPUCRS, 2012, p.139-158. Coleção Pesquisa (Auto)Biográfica: temas transversais.

RICOEUR, Paul. O Si-mesmo como um outro. Campinas: Papirus, 1991.

RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa. Tomo I. Campinas: Papirus, 1994.

RICOEUR, Paul. Del Texto A La Acción. Ensayos de Hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica, 2002.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como outro. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

SANTAMARINA, Cristina; MARINAS, José Miguel. Historias de vida y historia oral. In DELGADO, Juan Manuel; Juan GUTIÉRRES, J. Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis, 1994.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. DIFEL, 1983.

Published

2020-05-13

How to Cite

Neves, J. G., & Frison, L. M. B. (2020). Life in the form of history: times/places of experience. Education, 45(1), e35/ 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644435844