Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644435491Keywords:
Popular Dance, Methodological proposal, Teaching in non-formal educationAbstract
The classical and contemporary dancer's training at the Bolshoi Theater School in Brazil located in Joinville (SC) is based on the rigid discipline and methodology of theRussian School. In my doctoral thesis on Human Motricity, in the Dance specialty, held at the Faculty of Human Motors in Lisbon-Portugal, I try to understand the role of the popular dance discipline in the curriculum of this school. After the data analysis, I present a methodological proposal for the teaching of popular dance that is called "Dança popular, espaço coletivo de saberes”. We believe that as a curricular component, popular dance can provide teachers the possibility of using new pedagogical strategies favoring the recognition of Brazilian culture, new creative processes, and giving "voice" to the students, increasing autonomy in the decisions made. This results in that the process of training of dancer goes parallel to the educational process, with focus on the citizen formation, and still opportunizing a process of interdisciplinarity. This reflection around the structures of the lived in the School of the Bolshoi Theater in Brazil gave rise to the proposal based on principles of art and education, generating new possibilities of working with the body from the perspective of traditional folk dance.
References
BATALHA, A. P. Metodologia do Ensino em Dança. Edições FMH. Lisboa. 2004.
BARBOSA, A. M. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 1991.
BOLSHOI, ETBB. Proposta Pedagógica. Joinville, SC. 2014.
BREDEKAMP, S. & COPPLE, C. Developmentally appropriate practice in early childhood program. (rev. ed.). Washington, DC: NAEYC. 1997.
CARDOSO, S. R. Memórias e jogos tradicionais infantis: lembrar e brincar é só começar. Londrina: Eduel. 2004.
COLL, C. et al. Os conteúdos na reforma. Porto Alegre: Artmed. 2000.
DINIZ, I. C. V. C. Metodologia do ensino da dança: tematizando fatos folclóricos. In: Anais do X Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte. v.1. Goiânia, 20 a 25/10, p. 613-618. 1997.
DOLL-JR, W. E. Currículo: uma perspectiva pós-moderna. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau. Registros de uma experiência em processo. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
FREIRE, P. Pedagogía del oprimido (18ª Ed.). Madrid: Siglo veintiuno, 2007.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia – Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996 (Coleção Leitura).
FRIEDMANN, A. Brincar: crescer e aprender – O resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna. 1996.
FUHRMANN, I. V. D. Por que eu danço? Por que tu danças? Por que ele dança?: Um estudo sobre estratégias sociais em contextos escolares de educação complementar. 2008. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Regional de Blumenau, Blumenau. 2008.
GEHRES, A. F. Corpo-Dança-Educação: na contemporaneidade ou da construção de corpos fractais. Instituto Piaget, Lisboa. 2008.
GODOY, K. M. A. (Org.). O desafio de formar plateia para dança. In: Experiências compartilhadas em dança: Formação de plateia. São Paulo: Instituto de Artes da UNESP. p. 73-76. 2013.
KISHIMOTO, T. M. Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. São Paulo: Cortez. 1999.
HERCOLES, R. A não representação do movimento. In: RENGEL, L.; THRALL, K. (Orgs.). Corpo em Cena. Vol. 2. Guararema: Anadarco Editora & Comunicação, 2011.
LABAN, R. Modern educational dance. 3rd Ed. Plymouth: Northcote House. 1988.
LABAN, R. The mastery of movement. 3rd Ed. Boston: Plays, Inc. 1971.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez. 1994.
McCUTCHEN, B. P. Teaching dance as art education. Sheridan Books. 2006.
MARQUES, I. A. Linguagem da dança: arte e ensino. 1ªed. São Paulo: Digitexto. 2010.
MARQUES, I. Dançando na escola. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
NETO, C. Jogo & Desenvolvimento da Criança. Lisboa: F.M.H. Edições. 2003.
PERRENOUD, P. Ofício de aluno e sentido do trabalho escolar.
Porto: Porto Editora, 1995.
PIAGET, J. A tomada de consciência. São Paulo: Melhoramentos. 1977.
PORPINO, K. de O. Dança é educação: interfaces entre corporeidade e estética. 2. ed. – Natal, RN: EDUFRN, 2018.
POZO, J.I. Aprendizes e mestres. A nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre, Artmed, 2003.
RENGEL, L. P. Corponectividade: comunicação por procedimento metafórico nas mídias e na educação. 2007. 169 f: il. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
RENGEL, L.; LUCENA, A. Ação corporal labaniana com respeito ao comum. Anais do IV Congresso da Associação Nacional de Pesquisadores em Dança – ANDA, 2015.
RODOLPHO, A. L. Rituais, ritos de passagem e de iniciação: uma revisão da bibliografia antropológica. Estudos Teológicos, São Leopoldo. v. 44, n. 2, p. 138¬-146. 2004.
SANTOS, A. P. O contributo da dança no desenvolvimento da coordenação nas crianças e jovens. Porto: Ana Santos. Dissertação de Mestrado apresentada à Faculdade de desporto da Universidade do Porto. 1997.
SAWAIA, B. B. Transformação social: Um objeto pertinente à psicologia social? Psicologia e Sociedade, v.26, n. spe. 2, p. 4-17. 2014.
SHAPIRO, S. Dance, Power and Difference: Critical and Feminist Perspectives on Dance Education. Champaign: Human Kinetics. 1998.
SHAPIRO, S. B. Toward transformative teachers: feminist perspective in dance education. Impulse, The International Journal for Dance Science, Medicine, and Education. n. 4, p.37-47. 1996.
SIMÃO. V. L. Formação Continuada e várias vozes do professorado de Educação Infantil de Blumenau: uma proposta vinda de dentro. Atos de Pesquisa em Educação. v. 7, n. 2, mai./ago. p. 626-648. 2012.
SMITH-AUTARD, J. M. The art of dance in education. 2nd ed. London: A & C Black Publisher. 2002.
TORRE, S. de la, (Col. Ferres, Vicente y Barrios, Charo. Formación del profesorado y cambio). Cómo innovar en los centros educativos. Estudio de casos. Madrid: Escuela Española, 1998.
VAN GENNEP, A. The Rites of Passage by Arnold van Gennep. Routledge Library edition. 2004.
WARDLE, F. Tomorrow’s Children: Meeting the needs of multiracial and multiethnic children at home, early childhood programs, and at school. Denver, CO: Center for the Study of Biracial Children. 1999.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda. 1998.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)