Historical narratives: practicing movements of exus and pombagiras in the terraces of Quimbanda of Rio Grande/RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644434184

Keywords:

Historical narratives, Dance education, Quimbanda.

Abstract

This article deals with how you know around narratives of historical experiences were applicants to produce analysis about teaching dances of exus and pombagiras, in the terraces of Quimbanda, in the city of Rio Grande/RS. It was used for this purpose, discussions about teaching related to two concepts, historical knowledge and uses of the past. Teach, not a premise of all the participants of the study, puts in artifacts or technical debate, that substantiate the movements the bodies of the children of most (the) leaders of the terraces. The theoretical contribution is focused on cultural studies in poststructuralist and shed your narratives were produced from structured scripts, the data analysed under a Cultural Analysis. It is considered that the knowledge is transient and that produces, from historical narratives, religious subjects by means of the dances. Thereby, specifies that the knowledge and the Act of teaching are not definitive and processes which have connections with stories that forge the terraces.

Author Biography

Rodrigo Lemos Soares, Universidade Federal de Pelotas/ Programa de Pós-Graduação em Educação/ Doutorado - Grupo Interdisciplinar de Pesquisa: Narrativas, Arte, Linguagem e Subjetividade (GIPNALS)

Professor de Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG); Mestre em Educação em Ciências pelo Programa de PósGraduação
Educação em
Ciências: química da vida e saúde em ampla parceria entre FURG UFRGS
UFSM,
na linha de pesquisa: Educação científica: implicações das práticas científicas na
constituição dos sujeitos; Especialista em Educação Física Escolar pela PósGraduação
em Educação Física escolar do Instituto de Educação FURG;
Aluno/ pesquisador do
Observatório de Políticas Públicas da Cultura Corporal (OCUCO FURG)
e também, do grupo de pesquisas Sexualidade e Escola (GESE FURG).
Graduando do curso de
Pedagogia Licenciatura/
FURG. Tem experiência na área de Educação Física escolar e não escolar; Danças clássicas, modernas e folclóricas; Ginástica Artística e Rítmica,
na Educação Popular em cursos PréENEM
no componente curricular de Sociologia e em Tutoria presencial e a distância. Professor substituto lotado no Instituto de Educação
da Universidade Federal do Rio Grande ministrando aulas nos cursos de Educação Física Licenciatura
e Pedagogia, bem como, práticas desportivas a todos os cursos desta
instituição.

References

BEZERRA, Holien Gonçalves. Ensino de História: conteúdos e conceitos básicos. In: KARNAL, Leandro [Org.]. História na Sala de Aula, conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Editora Contexto, 2010, pp. 37-48.

CONNELLY, Michel. e CLANDININ, Jean. Relatos de Experiência e Investigação Narrativa. In: LARROSA, Jorge Bondía. Déjame que te Cuente. Barcelona: Ed. Laertes, 1995.

DELEUZE, Giles. O que é um dispositivo? In: O mistério de Ariana. Lisboa: Ed. Veja, 1996. pp. 83-96.

DELEUZE, Giles; PARNET, Claire. Diálogos. Lisboa: Relógio D’Água, 2004.

DIAS, Rosimeri de Oliveira. Vida e resistência: formar professores pode ser produção de subjetividade? 2014. pp. 415 – 426. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v19n3/a07v19n3.pdf. Acesso em: 09 de mai. de 2018.

DIAS, Rosimeri de Oliveira. [Org.] Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012.

DIAS, Rosimeri de Oliveira. Deslocamento na formação de professores. Aprendizagem de adultos, experiência e políticas cognitivas. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.

DIAS, Rosimeri de Oliveira; PELUSO, Marilena dos Reis; BARBOSA, Márcia Helena Uchôa. Conversas entre micropolítica e formação inventiva de professores. Revista Mnemosine, vol. 9, nº. 1, pp. 224 - 237, 2013. Disponível em: http://www.mnemosine.com.br/ojs/index.php/mnemosine/article/viewFile/283/pdf_26 6. Acesso em: 11 de jun. 2018.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Uma introdução aos estudos culturais. Revista FAMECOS. Porto Alegre. 1998. pp. 87 – 97. Disponível em: http://www.pucrs.br/famecos/pos/cartografias/artigos/estudos_culturais_ana.pdf Acesso em: 16 de mai. de 2018.

FOUCAULT, Michel. Repensar a política / Michel Foucault. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. [Trad.] Luiz Felipe Baeta Neves. 5ª ed., Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

GASKELL, George. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER,

Martín; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2004. pp. 64-89.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolíticas: cartografias do desejo. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: o breve século XX: 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

HARTOG, François; REVEL, Jacques. Les usages politiques du passé. Paris, Ed. EHESS, 2001.

KASTRUP, Virgínia. Conversando sobre políticas cognitivas e formação inventiva. In: DIAS, Rosimeri de Oliveira [Org.]. Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012, p.52-60.

LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. nº. 19. São Paulo, pp. 20 – 28, jan/fev/mar/abr, 2002.

PINSKY, Jaime; PINSKY, Carla Bassanezi. Por uma História prazeirosa e consequente. In: KARNAL, Leandro [Org.]. História na Sala de Aula, conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Editora Contexto, 2010, pp. 17-36.

PRADO FILHO, Kleber. Desnaturalizar. In: FONSECA, Tania Mara Galli; NASCIMENTO, Maria Lívia do, MARASCHIN, Cleci [Orgs.]. Pesquisar na diferença. Um abecedário. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2012, p. 73.

PRANDI, Reginaldo. Herdeiras do Axé: Sociologia das religiões afrobrasileiras. São Paulo: Hucitec. 1996.

RODOLPHO, Adriane Luísa. Entre a hóstia e o almoço. Um estudo sobre o sacrifício na Quimbanda. Dissertação de Mestrado, PPGAS, UFRGS, 1994.

ROCHA, Marisa Lopes da. Falando de pesquisa-intervenção na formação escolar. In: DIAS, Rosimeri de Oliveira [Org.]. Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012, pp. 42-60.

SOARES, Rodrigo Lemos. “Quero ver balanciar!” o ensino de danças de exus e pombagiras em terreiros de Quimbanda do Rio Grande/RS / Rodrigo Lemos Soares. – 2018. 200p. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Programa de Pós-Graduação em História, Rio Grande/RS, 2018. Disponível em: https://argo.furg.br/?BDTD11964 Acesso em: 11 de out. de 2019.

VARELLA, Flávia; MOLLO, Helena Miranda; PEREIRA, Mateus Henrique de Faria; MATA, Sérgio da [Orgs.]. Tempo presente e usos do passado. Rio de Janeiro: FGV, 2012.

WORTMANN, Maria Lúcia Castagna; VEIGA-NETO, Alfredo. Estudos Culturais da Ciência & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, 136p. (Coleção Temas & Educação).

Published

2020-03-29

How to Cite

Soares, R. L., & Dillmann, M. (2020). Historical narratives: practicing movements of exus and pombagiras in the terraces of Quimbanda of Rio Grande/RS. Education, 45(1), e27/ 1–18. https://doi.org/10.5902/1984644434184