Environmental Education and Pedagogical Practice: a necessary dialogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644433540

Keywords:

Environmental education, Educational Practice, Elementary School.

Abstract

According to the National Curriculum Guidelines for Environmental Education - DCNEA (BRAZIL, 2012), Environmental Education must be present in the formal education curriculum, in a continuous, permanent and interdisciplinary way. Based on this perspective, the objective of this study was to identify, through the teachers' report, how the EA Practices of the Equity Project of the Curitiba-PR Municipal Network are developed. As a methodological proposal, three instruments of data collection, bibliographic research, documentary analysis and questionnaire were delimited. As for the questionnaire, the same was done through the Delphi technique, carried out with the teachers of the Environmental Education Practice, of schools participating in the Equity Project.  The results pointed to the need for greater theoretical and methodological subsidies to teachers, so that they can promote more meaningful learning through EE practices, thus pointing to the relevance of working with problems that affect mainly the local region, thus allowing an involvement greater importance on the part of the teacher, bringing essential reflections for the environmental theme, being they cultural, social, economic, political and historical.

Author Biographies

Chrizian Karoline Oliveira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Mestre em Educação (Programa de Pós Graduação em Educação) pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, PUCPR. Possui Graduação em Pedagogia, Especialização em Formação de Tutores. Professora responsável do Estágio Supervisionado da Faculdade Unina. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental e Complexidade (GEPEACOM). O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) – Código de Financiamento 001

Daniele Saheb, Pontifícia Universidade Católica do Panará (PUCPR)

Doutora em Educação (Programa de Pós Graduação em Educação) pela Universidade Federal do Paraná, Possui Graduação em Pedagogia, Especialização em Educação, Meio Ambiente e Desenvolvimento e Mestrado em Educação (Programa de Pós Graduação em Educação) pela Universidade Federal do Paraná, Professora do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR).

Daniela Gureski Rodrigues

Coordenadora de estágio na Faculdade São Braz. Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Especialista em Educação Ambiental com ênfase em espaços educadores e sustentáveis(UFPR, 2015) e Pedagoga pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2013). Membro do Grupo de pesquisa:Aprendizagem e Conhecimento na Prática Docente (PUCPR) ; Educação, Meio Ambiente e Sociedade - Universidade Federal do Paraná. Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental (PUCPR) atuando principalmente nos seguintes temas: Complexidade, Educação Infantil, Educação Ambiental,Formação docente e Prática pedagógica.

References

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Published

2020-03-29

How to Cite

Oliveira, C. K., Saheb, D., & Rodrigues, D. G. (2020). Environmental Education and Pedagogical Practice: a necessary dialogue. Education, 45(1), e25/ 1–26. https://doi.org/10.5902/1984644433540