Environmental Education and Pedagogical Practice: a necessary dialogue
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644433540Keywords:
Environmental education, Educational Practice, Elementary School.Abstract
According to the National Curriculum Guidelines for Environmental Education - DCNEA (BRAZIL, 2012), Environmental Education must be present in the formal education curriculum, in a continuous, permanent and interdisciplinary way. Based on this perspective, the objective of this study was to identify, through the teachers' report, how the EA Practices of the Equity Project of the Curitiba-PR Municipal Network are developed. As a methodological proposal, three instruments of data collection, bibliographic research, documentary analysis and questionnaire were delimited. As for the questionnaire, the same was done through the Delphi technique, carried out with the teachers of the Environmental Education Practice, of schools participating in the Equity Project. The results pointed to the need for greater theoretical and methodological subsidies to teachers, so that they can promote more meaningful learning through EE practices, thus pointing to the relevance of working with problems that affect mainly the local region, thus allowing an involvement greater importance on the part of the teacher, bringing essential reflections for the environmental theme, being they cultural, social, economic, political and historical.
References
Referências
ANTUNES, Marcelo Moreira. Técnica Delphi: metodologia para pesquisas em educação no Brasil. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, v. 19, n. 1, p. 63-71, jan./abr., 2014. Disponível em: <http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2616/1894>. Acesso em: 25 out. 2017
BEHRENS, Marilda Aparecida; ENS, Romilda Teodora. Complexidade e Transdisciplinaridade: Novas perspectivas teóricas e práticas para a formação de professores. 1.ed. Curitiba, Appris, 2015.
CURITIBA. Caderno Pedagógico de Educação Integral. Curitiba: SME, 2012. Disponível em: <http://multimidia.educacao.curitiba.pr.gov.br/2017/4/pdf/00131553.pdf> Acesso em: 07 set. 2017.
BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília: MJ, 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm>. Acesso em 02 ago. 2017.
BRASIL. Programa Mais Educação: passo a passo. Brasília: MEC, 2011. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=8168-e-passo-a-passo-mais-educacao-18042011-pdf&category_slug=junho-2011-pdf&Itemid=30192> Acesso em: 07 set. 2017.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as diretrizes curriculares nacionais para a educação ambiental. Brasília: MEC, 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10988-rcp002-12-pdf&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 22 abr. 2017.
BRASIL. Série Cadernos pedagógicos. Educação Ambiental. Programa Mais Educação. Brasília: MEC, [2010?]. Disponível em: <http://educacaointegral.mec.gov.br/images/pdf/pme/educacao_ambiental.pdf>. Acesso em: 07 set. 2017.
BRASIL. Série Mais Educação: Educação Integral. Texto referêncial para o debate nacional. Brasília: MEC, 2009. Disponível em: <http://educacaointegral.mec.gov.br/images/pdf/bibioteca/
cadfinal_educ_integral.pdf>. Acesso em: 07 set. 2017.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
LAKATOS, Maria Eva; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. São Paulo: Atlas, 2012.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philipe Pomier;
CASTRO, Ronaldo Souza. Repensar a educação ambiental: um olhar crítico. São Paulo: Cortez, 2009.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Huricitec, 2014.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2011.
PACIEVITCH, Thais. Interculturalidade na educação em direitos humanos: uma perspectiva emancipatória. 2016. 129 f. Tese (doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2016. Disponível em:<http://www.biblioteca.pucpr.br/pergamum/biblioteca/img.php?arquivo=/00005c/00005cd5.pdf>. Acesso em 13 abr. 2017.
SAHEB, Daniele. A educação socioambiental e a formação em Pedagogia. 2008. 113f. Dissertação (mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2008. Disponível em: <http://www.ppge.ufpr.br/teses/M08_saheb.pdf>. Acesso em: 25 out. 2015.
SAHEB, Daniele. Os saberes socioambientais necessários à educação do presente e a formação do educador ambiental sob o foco da Complexidade. 2013. 228 f. Tese (doutorado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013. Disponível em: <http://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/36381/R%20-20T%20%20DANIELE%20 SAHEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 22 abr. 2017.
SAHEB, Daniele. RODRIGUES, Daniela Gureski. A Educação Ambiental na Educação Infantil: Limites e Possibilidades. Cad. Pes., São Luís, v.23, n 1, jan./abr. 2016.
SATO, Michele; CARVALHO, Isabel (orgs.). Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.
SAUVÉ, Lucie. Uma cartografia das correntes em Educação Ambienta. In: SATO, Michele; CARVALHO, Isabel (orgs.). Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005. p. 17-45.
SOUZA, Regina Aparecida Machado. Educação Ambiental e Cidadania. In: HAMMES, Valéria Sucena; RACHWAL, Marcos Fernando Gluck. Meio ambiente e a escola. Brasília, DF: Embrapa, 2012. p. 43-61.
TORALES, Marília Andrade. A práxis da educação ambiental como processo de decisão pedagógica: um estudo biográfico com professoras de educação infantil na Galiza (Espanha) e no Rio Grande do Sul (Brasil).2006. 566f. Tese (Doutorado Interuniversitário em Educação Ambiental). Universidade de Santiago de Compostela, Espanha, 2006. Disponível em: <https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/9496/b20101545.pdf;jsessionid=C7515A62A165F66230B2DA5928D6112B?sequence=1>. Acesso em: 25 out. 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

