The importance of critical thinking in curricular innovations: interface with emancipatory sexual education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644433096

Keywords:

Critical thinking, Medicine Graduation Course in integrated curriculum, Medical training and sexual education.

Abstract

From a doctorate research in the area of Education in interface with sexuality, this article discusses the importance of promoting critical thinking (CT) in curricular paradigmatic changes in higher education. The locus of study was a Medicine Graduation Course organized in an integrated curriculum, which was guided by competences, with an interdisciplinary and multiprofessional teaching staff and developed by active methodologies. Driven by the paradigm of dialectical historical materialism, it forms a case study that uses the dialectical method to analyze reality. The instruments of collection were, in the first moment, a questionnaire and, in a second moment, an audio semi-structured interview recorded. For analysis, a content analysis was used, with complementary textual discursive analysis. From the analysis, the development of CT is fundamental in the search for an effective paradigmatic educational transformation. Although today they defend themselves and they are disseminating several innovative elements in the teaching-learning process, many higher education teachers studied continue acting based on conventional paradigm uncritically. This suggests that practices do not naturally promote CT.

Author Biographies

Yalin Brizola Yared, Universidade do Sul de Santa Catarina/UNISUL

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE-Mestrado/UNISULLinha de Pesquisa: Educação em Ciências 

Líder do Grupo de Pesquisa GPECrit - Educação em Ciências e Pensamento Crítico CNPq/UNISUL
Membro do Grupo de Pesquisa EDUSEX - Formação de Educadores e Educação Sexual CNPq/UDESC

Sonia Maria Martins de Melo, Universidade do Estado de Santa Catarina/UDESC

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina/FAED/UDESC. Líder do Grupo de Pesquisa EDUSEX – Formação de Educadores e Educação Sexual UDESC/CNPq.

Rui Marques Vieira, Universidade de Aveiro/Portugal

Doutor em Didática e Tecnologia Educativa. Docente do Departamento de Educação e Psicologia. Pesquisador do Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores – CIDTFF. ORCID 

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Published

2020-05-13

How to Cite

Yared, Y. B., Melo, S. M. M. de, & Vieira, R. M. (2020). The importance of critical thinking in curricular innovations: interface with emancipatory sexual education. Education, 45(1), e36/ 1–29. https://doi.org/10.5902/1984644433096