Investigating research on analogies: what do the annals of science education meetings show?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644432444Keywords:
Analogical language, Science teaching, State of the artAbstract
Analogical language has been explored by many as an instrument of conceptual mediation in sciences and has consequently been the target of different studies in an attempt to understand its functionality. Thus, this research aimed to quantify publications on the use of analogies in didactic contexts by mapping research lines in educational research. For this purpose, the Annals of the National Meetings of Biology Teaching (ENEBio); National Meeting of Didactics and Teaching Practices (ENDIPE); and National Meetings of Research and Teaching of Sciences ENPEC during the period from 2000 to 2016 were consulted. The material was read in full and subsequently analyzed. As a result, 92 scientific communications on the topic were identified, distributed along six lines of research: the use and didactic exploration of analogies; analogies in school textbooks; analogies in the practice of Science teachers; analogies and teachers’ views of their roles in the teaching-learning process; analogies and review studies; analogies and teaching. The first two lines yielded the highest number of research studies. It was concluded that, while the exploration of analogies from a Science teaching-learning perspective demonstrates the standards presented in previous studies, there has been an increase in the theoretical scope of the theme at the national level in recent years. This helps to outline new ways of working with the theme in various fields of scientific knowledge, which require actions to facilitate discussion and recognition of this resource, in terms of teaching and learning as it relates to the promotion of Science education.References
ALMEIDA, Hederson Aparecido; LORENCINI JÚNIOR, Álvaro. Analogias e metáforas: um panorama da produção acadêmica da área de Ensino de Ciências. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Atas ... Águas de Lindóia, 2015, p.1-8.
ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa. [online]. 2001, n.113, p.51-64. ISSN 0100-1574. Disponível em:< http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742001000200003>. Acesso em: 02 de jun. 2017.
BIZZO, Nélio. Mais ciência no ensino fundamental: metodologia de ensino em foco. São Paulo: Editora do Brasil, 2009. 144p.
BOZELLI, Fernanda Catia; NARDI, Roberto. O uso de analogias e metáforas em aulas de física no ensino superior: algumas considerações. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5., 2005, Bauru. Atas... Bauru, 2005.
BOZELLI, Fernanda Catia; NARDI, Roberto. O uso de analogias e os processos interativos discursivos: possíveis relações. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Atas... Florianópolis, 2009.
CRUZ-HASTENREITER, Roberto Soares da. Das palavras aos quanta: analogias em aulas de física quântica. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Atas ... Águas de Lindóia, 2015, p. 1-8.
CUNHA, Mariana de Carvalho Capistrano. A compreensão de analogias por crianças das primeiras séries do ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 2, 2007. Cidade. Anais... Uberlândia: Sociedade Brasileira de Ensino de Biologia, 2007.
CUNHA, Mariana de Carvalho Capistrano; JUSTI, Rosária da Silva. Analogias sobre nutrição e digestão elaboradas por crianças do ensino fundamental. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6, 2007, Florianópolis. Atas... Florianópolis, 2007.
CURTIS, RUTH V; REIGELUTH, CHARLES M. The Use of Analogies in Written Text. Instructional Science, v.13, p.99-117, 1984
DAGHER, Zoubeida R. Z. R. Review of studies on the effectiveness of instructional analogies in Science Education. Science Education. v.79, n. 3, p. 295-312, jun. 1995.
DINIZ, Rafael Henriques Nogueira; SANTOS, Míriam Stassun dos. O Pensamento Analógico como instrumento de aprendizagem: o uso de analogias na robótica educacional. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 9., 2013, Águas de Lindóia, SP. Atas ... Águas de Lindóia, 2013, p.1-8.
DUARTE, Maria da Conceição. Analogias na educação em ciências: contributos e desafios. Investigações em Ensino de Ciências. v.10, n.1, p.7-29. Disponível:<http://www.if.ufrgs.br/ public/ensino/revista.htm.>. Acesso em 18 fev. 2016.
FERRAZ, Daniela Frigo; TERRAZZAN, Eduardo Adolfo. O uso de analogias como recurso didático por professores de Biologia no Ensino Médio. Revista da ABRAPEC. Belo Horizonte: UFMG. v.1, n.3, p.124-135. 2001.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educação e Sociedade [online]. 2002, v.23, n.79, p.257-272. ISSN 0101-7330. Disponível em:<http://dx.doi. org/10.1590/S0101-73302002000300013>. Acesso em 25 mar. 2017.
FERRY, Alexandre da Silva; PAULA, Helder de Figueirêdo e. Mapeamento estrutural de analogias e outras comparações em uma sala de aula de Química. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Atas ... Águas de Lindóia, 2015, p.1-8.
GIL. Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 192p.
GLYNN, Shawn. M. Explaing science concepts: a teaching-with-analogies model. In: GLYNN, Shawn M.; YEANY, Russell H.; BRITTON, Bruce K. The psychology of learning science. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associate, p. 219-240, 1991.
HARRISON, Allan G; TREAGUST, David F. Teaching with Analogies: A Case Study in Grade-10 Optics. Journal of Research in Science Teaching, v. 30, n.10, p.1291-1307, 1993.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003. 320p.
MEGID NETO, Jorge.; PACHECO, Décio. Pesquisas sobre o ensino de física no Brasil: concepções e tratamentos de problemas em teses e dissertações. In: NARDI, R. (Org.). Pesquisas em ensino de física. 1ed. São Paulo: Escrituras, 1998.
MOZZER, Nilmara Braga; JUSTI, Rosária. “Nem tudo que reluz é ouro”: Uma discussão sobre analogias e outras similaridades e recursos utilizados no ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. v. 15, n.1, p. 123-147. 2015.
NAGEM, Ronaldo Luiz; SOUZA, João Rodolfo Lauton Miranda de. Identificação de analogias em livros de Fisioterapia. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011. Campinas, Atas... Campinas, 2011, p. 1-11.
PEDROSO, Cristiane. As apresentações analógicas em vídeos de divulgação científica. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 14., 2008, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, 2008.
QUEIROZ, Glória Regina Pessôa Campello. Professor artista-reflexivos de física no ensino médio. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. 2000. 350 f.
QUEIROZ, Glória; GUIMARÃES, Luiz Alberto; BOA, Marcelo Cordeiro Fonte. O professor artista-reflexivo de física, a pesquisa em ensino de física e a modelagem analógica. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 3., 2001, Atibaia – SP. Atas... Atibaia – SP ADE, 2001.
RIVELLI, Helena; LEMGRUBER, Márcio Silveira. Namoro atômico: um estudo de caso sobre a analogia do relacionamento. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 4., 2012. Goiânia. Anais.... Goiânia: Sociedade Brasileira de Ensino de Biologia, 2012.
SILVA, Leandro Londero da; TERRAZZAN, Eduardo Adolfo. As analogias no ensino de conteúdos conceituais de física. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5., 2005, Bauru. Atas... Bauru, 2005b.
TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini; MEGID NETO, Jorge. Investigando a pesquisa educacional: um estudo enfocando dissertações e teses sobre o ensino de biologia no Brasil. Investigações em Ensino de Ciências. v.11, n.2, p. 261-282, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

