Investigating research on analogies: what do the annals of science education meetings show?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644432444

Keywords:

Analogical language, Science teaching, State of the art

Abstract

Analogical language has been explored by many as an instrument of conceptual mediation in sciences and has consequently been the target of different studies in an attempt to understand its functionality. Thus, this research aimed to quantify publications on the use of analogies in didactic contexts by mapping research lines in educational research. For this purpose, the Annals of the National Meetings of Biology Teaching (ENEBio); National Meeting of Didactics and Teaching Practices (ENDIPE); and National Meetings of Research and Teaching of Sciences ENPEC during the period from 2000 to 2016 were consulted. The material was read in full and subsequently analyzed. As a result, 92 scientific communications on the topic were identified, distributed along six lines of research: the use and didactic exploration of analogies; analogies in school textbooks; analogies in the practice of Science teachers; analogies and teachers’ views of their roles in the teaching-learning process; analogies and review studies; analogies and teaching. The first two lines yielded the highest number of research studies. It was concluded that, while the exploration of analogies from a Science teaching-learning perspective demonstrates the standards presented in previous studies, there has been an increase in the theoretical scope of the theme at the national level in recent years. This helps to outline new ways of working with the theme in various fields of scientific knowledge, which require actions to facilitate discussion and recognition of this resource, in terms of teaching and learning as it relates to the promotion of Science education.

Author Biographies

Francisco Alves Santos, Faculdade de Educação de Itapipoca - FACEDI/UECE

Licenciado em Ciências Biológicas pela Faculdade de Educação de Itapipoca FACEDI/UECE; Integrante do Grupo de Estudo em Estratégia Didática e Metodologia em Ensino de Ciências (GEEDMEC), coordenado pela professora Isabel Cristina H. Santana. Desenvolve trabalhos referentes ao uso de Analogias e o Ensino de Ciências e Biologia; Formação de Professores; Educação em Sexualidade; Ensino de Botânica e Ecologia. Foi colaborador do projeto Serra Verde vinculado a Faculdade de Educação de Itapipoca no desenvolvimento de atividades de preservação ambiental em ações de extensão universitária. Atualmente sou servidor pertencente ao quadro efetivo da prefeitura de Amontada lotado no setor de Combates as Endemias. Meu perfil no researchgate: https://www.researchgate.net/profile/Francisco_Santos46; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1525-679X

Isabel Cristina Higino Santana, Universidade Estadual do Ceara - UECE Faculdade de Educação de Itapipoca FACEDI/UECE

Professora Adjunta, classe "J" de Prática de Ensino em Biologia da Faculdade de Educação de Itapipoca (FACEDI), campus da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Coordenadora de área no Programa PIBID-Bio/FACEDI. Professora do Corpo Docente do Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional (PROFBio-UECE). Bacharel (1996) e Licenciada (2000), em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará. Mestre em Ciências Marinhas Tropicais (2005) pela Universidade Federal do Ceará e Doutora em Educação (2014), pela mesma instituição. Experiência atuais na área de Educação - em formação de professores, com ênfase nos temas: Ensino de Ciências, Formação Docente, Ensino de Biologia, Estratégias didáticas e metodológicas. Membro da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) e da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC). É membro pesquisador do Grupo de Pesquisa 'Química de Produtos Naturais e Materiais' da FACEDI/UECE, na linha de Pesquisa: Ensino de Biologia e Química. Membro da Rede de Pesquisa de Educação em Ciências da UECE (REPENCI)

References

ALMEIDA, Hederson Aparecido; LORENCINI JÚNIOR, Álvaro. Analogias e metáforas: um panorama da produção acadêmica da área de Ensino de Ciências. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Atas ... Águas de Lindóia, 2015, p.1-8.

ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa. [online]. 2001, n.113, p.51-64. ISSN 0100-1574. Disponível em:< http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742001000200003>. Acesso em: 02 de jun. 2017.

BIZZO, Nélio. Mais ciência no ensino fundamental: metodologia de ensino em foco. São Paulo: Editora do Brasil, 2009. 144p.

BOZELLI, Fernanda Catia; NARDI, Roberto. O uso de analogias e metáforas em aulas de física no ensino superior: algumas considerações. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5., 2005, Bauru. Atas... Bauru, 2005.

BOZELLI, Fernanda Catia; NARDI, Roberto. O uso de analogias e os processos interativos discursivos: possíveis relações. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Atas... Florianópolis, 2009.

CRUZ-HASTENREITER, Roberto Soares da. Das palavras aos quanta: analogias em aulas de física quântica. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Atas ... Águas de Lindóia, 2015, p. 1-8.

CUNHA, Mariana de Carvalho Capistrano. A compreensão de analogias por crianças das primeiras séries do ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 2, 2007. Cidade. Anais... Uberlândia: Sociedade Brasileira de Ensino de Biologia, 2007.

CUNHA, Mariana de Carvalho Capistrano; JUSTI, Rosária da Silva. Analogias sobre nutrição e digestão elaboradas por crianças do ensino fundamental. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6, 2007, Florianópolis. Atas... Florianópolis, 2007.

CURTIS, RUTH V; REIGELUTH, CHARLES M. The Use of Analogies in Written Text. Instructional Science, v.13, p.99-117, 1984

DAGHER, Zoubeida R. Z. R. Review of studies on the effectiveness of instructional analogies in Science Education. Science Education. v.79, n. 3, p. 295-312, jun. 1995.

DINIZ, Rafael Henriques Nogueira; SANTOS, Míriam Stassun dos. O Pensamento Analógico como instrumento de aprendizagem: o uso de analogias na robótica educacional. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 9., 2013, Águas de Lindóia, SP. Atas ... Águas de Lindóia, 2013, p.1-8.

DUARTE, Maria da Conceição. Analogias na educação em ciências: contributos e desafios. Investigações em Ensino de Ciências. v.10, n.1, p.7-29. Disponível:<http://www.if.ufrgs.br/ public/ensino/revista.htm.>. Acesso em 18 fev. 2016.

FERRAZ, Daniela Frigo; TERRAZZAN, Eduardo Adolfo. O uso de analogias como recurso didático por professores de Biologia no Ensino Médio. Revista da ABRAPEC. Belo Horizonte: UFMG. v.1, n.3, p.124-135. 2001.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educação e Sociedade [online]. 2002, v.23, n.79, p.257-272. ISSN 0101-7330. Disponível em:<http://dx.doi. org/10.1590/S0101-73302002000300013>. Acesso em 25 mar. 2017.

FERRY, Alexandre da Silva; PAULA, Helder de Figueirêdo e. Mapeamento estrutural de analogias e outras comparações em uma sala de aula de Química. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Atas ... Águas de Lindóia, 2015, p.1-8.

GIL. Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 192p.

GLYNN, Shawn. M. Explaing science concepts: a teaching-with-analogies model. In: GLYNN, Shawn M.; YEANY, Russell H.; BRITTON, Bruce K. The psychology of learning science. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associate, p. 219-240, 1991.

HARRISON, Allan G; TREAGUST, David F. Teaching with Analogies: A Case Study in Grade-10 Optics. Journal of Research in Science Teaching, v. 30, n.10, p.1291-1307, 1993.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003. 320p.

MEGID NETO, Jorge.; PACHECO, Décio. Pesquisas sobre o ensino de física no Brasil: concepções e tratamentos de problemas em teses e dissertações. In: NARDI, R. (Org.). Pesquisas em ensino de física. 1ed. São Paulo: Escrituras, 1998.

MOZZER, Nilmara Braga; JUSTI, Rosária. “Nem tudo que reluz é ouro”: Uma discussão sobre analogias e outras similaridades e recursos utilizados no ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. v. 15, n.1, p. 123-147. 2015.

NAGEM, Ronaldo Luiz; SOUZA, João Rodolfo Lauton Miranda de. Identificação de analogias em livros de Fisioterapia. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011. Campinas, Atas... Campinas, 2011, p. 1-11.

PEDROSO, Cristiane. As apresentações analógicas em vídeos de divulgação científica. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 14., 2008, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, 2008.

QUEIROZ, Glória Regina Pessôa Campello. Professor artista-reflexivos de física no ensino médio. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. 2000. 350 f.

QUEIROZ, Glória; GUIMARÃES, Luiz Alberto; BOA, Marcelo Cordeiro Fonte. O professor artista-reflexivo de física, a pesquisa em ensino de física e a modelagem analógica. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 3., 2001, Atibaia – SP. Atas... Atibaia – SP ADE, 2001.

RIVELLI, Helena; LEMGRUBER, Márcio Silveira. Namoro atômico: um estudo de caso sobre a analogia do relacionamento. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 4., 2012. Goiânia. Anais.... Goiânia: Sociedade Brasileira de Ensino de Biologia, 2012.

SILVA, Leandro Londero da; TERRAZZAN, Eduardo Adolfo. As analogias no ensino de conteúdos conceituais de física. In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5., 2005, Bauru. Atas... Bauru, 2005b.

TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini; MEGID NETO, Jorge. Investigando a pesquisa educacional: um estudo enfocando dissertações e teses sobre o ensino de biologia no Brasil. Investigações em Ensino de Ciências. v.11, n.2, p. 261-282, 2006.

Published

2018-10-01

How to Cite

Santos, F. A., & Santana, I. C. H. (2018). Investigating research on analogies: what do the annals of science education meetings show?. Education, 43(4), 757–772. https://doi.org/10.5902/1984644432444

Issue

Section

Continuous Demand