The child and its world: considerations about natural education in the two first books of Rousseau Emile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644431798

Keywords:

Natural education, Childhood, Child's world.

Abstract

The article deals with the some aspects of natural education for childhood, as described in Books I and II of the Emile or On Educationwork by Jean-Jacques Rousseau. The concept of natural education allows us to perceive Rousseau's connection to the Enlightenment movement, while revealing how he argues as a critic of reason. In the childhood the natural education should be related to the tension between the children needs and adult intervention, their balance would allow the child 

to develop in harmony with nature. The second childhood, in turn, would be permeated by an education in the midst of games and games, favoring a physical robustness and refinement of the senses. Natural education is based, in this perspective, on respect for the world of children and consequent understanding of the child as being complete in his special condition of development, which inserts it in a pedagogical plan whose objective would be the formation of the man in a broad sense.

Author Biography

Fernando Dala Santa, Universidade de Passo Fundo

Graduado em Filosofia pela Universidade de Passo Fundo, Mestre e Doutorando em Educação pelo PPGEdu da Universidade de Passo Fundo.

References

BÖHM, Winfred. La história de la pedagogía: desde Platón hasta la actualidade. Villa Maria: Eduvim, 2010.

BURGELIN, Pierre. Prefácio. In. ROUSSEAU, Jean-Jacques. O contrato social. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996, IX-XXIII.

CASSIRER, Ernest. A filosofia do iluminismo. Trad. Álvaro Cabral. Campinas: editora da Unicamp, 1992.

DALBOSCO, Claudio Almir. Primeira infância e educação natural em Rousseau: as necessidades da criança. Educação, Porto Alegre, v. 62, n. 2, p. 313-336, maio/ago. 2007.

DALBOSCO, Claudio Almir. Paradoxos da educação natural no Émile de Rousseau: os cuidados do adulto. Educ. Soc., Campinas, vol. 30, n. 106, p. 175-193, jan./abr. 2009.

DALBOSCO, Claudio Almir. Educação natural em Rousseau. Das necessidades da criança e dos cuidados do adulto. São Paulo: Editora Cortez, 2011.

DALBOSCO, Claudio Almir. O lugar do Émile na arquitetônica do pensamento de Rousseau: problemas de vínculo entre educação e política. Veritas. Porto Alegre, v. 61, n. 1, jan.-abr. 2016, p. 7-25

DELGADO, Jorge Velázquez. Consideraciones en torno a la filosofía política de Jean-Jacques Rousseau. In. BENÍTEZ, Roberto Sánchez;

MÁRQUEZ, Víctor Manuel Hernández (Orgs.). La multiplicidad de Rousseau. Barcelona: Anthropos Editorial; Ciudad Juárez (México): Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, 2016, p. 33-56.

GOETHE, Johan Wolfgang von. Anos de aprendizado de Wilhelm Meister. Trad. Nicolino Simone Neto. São Paulo: Ensaio, 1994.

GÓMEZ, Adolfo Lizárraga. Educación y libertad. El Emilio o de la educación de Jean-Jacques Rousseau. In. BENÍTEZ, Roberto Sánchez; MÁRQUEZ, Víctor Manuel Hernández (Orgs.). La multiplicidad de Rousseau. Barcelona: Anthropos Editorial; Ciudad Juárez (México): Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, 2016, p. 189-207.

HERB, Karlfriedrich. Luz e sombra: o público e o privado em Jean-Jacques Rousseau e Hannah Arendt. Philósophos. Goiânia, v. 7, n. 1 p. 75-90, 2002.

HOTTOIS, Gilbert. Historia de la filosofia: del renacimiento a la posmodernidad. Madrid: Ediciones Cátedra, 1999.

PLATÃO. A República. Trad. Maria Helena da Rocha Pereira. 9. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

REALE, Giovanni; ANTISERI, Dario. História da filosofia: do

humanismo a Kant. São Paulo: Paulus, 1990.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens. São Paulo: Nova Cultural, 1991.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou da educação. 3.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. O contrato social. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

SOËTARD, Michel. Jean-Jacques Rousseau. Trad. Verone Lane Rodrigues Doliveira. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010.

STAROBINSKI, Jean. Jean-Jacques Rousseau: a transparência e o obstáculo. Tradução Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

STRECK, Danilo R. Rousseau & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

Published

2020-01-31

How to Cite

Santa, F. D. (2020). The child and its world: considerations about natural education in the two first books of Rousseau Emile. Education, 45(1), e10/ 1–22. https://doi.org/10.5902/1984644431798