The Mathematics and Pedagogy courses at Unimontes: legal and narrative contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644491195

Keywords:

Public Educational Policies, National Curriculum Guidelines, Teacher education

Abstract

This paper discusses teacher education and the national curriculum guidelines, taking a look at the impressions of teacher educators on the process of curriculum implementation of two undergraduate courses, based on the Resolution of the National Education Council / Full Council (CNE/CP) No. 2, december 20th, 2019. Thus, it aims to identify whether there were any implications of the Resolution CNE/CP No. 02/2019 on the actions of the teachers of the Mathematics and Pedagogy courses at the State University of Montes Claros (Unimontes), in the process of implementing the Pedagogical Projects of the 2019 Courses. Eight professors from these courses were interviewed using a semi-structured interview as a tool for building the data and a content analysis methodology for analyzing and synthesizing the information collected. The results show that the process that led to the approval of Resolution CNE/CP No. 02/2019 disregarded the institutional processes that were taking place within the university, as well as the manifestations of the educational community. In addition, its prescriptive nature was pointed out, due to curricular standardization, and its alignment with the Base Nacional Comum Curricular (National Common Curricular Base - BNCC), engendering a return to technicism.

Author Biographies

Isabella Tolentino Prates, Montes Claros State University

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Montes Claros (2023). Possui graduação em Pedagogia - Licenciatura Plena - pela Universidade Estadual de Montes Claros (2010) e pós-graduação lato sensu em Educação à Distância (2013) e em Didática e Metodologia do Ensino Superior (2013). Atuou como professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental.

Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida, Montes Claros State University

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação: Conhecimento e Inclusão Social em Educação FaE/UFMG (2015). Mestre em Desenvolvimento Social pelo Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Social - PPGDS da Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes (2009), com foco no estudo da Etnomatemática. Realizou estágio de pós-doutorado em Ensino de Ciências e Matemática na Universidade Cruzeiro do Sul (2022), sob a supervisão da Prof Dra Edda Curi. Trabalhou na Educação Básica de 1989 a 2016, exercendo, em escolas públicas e privadas, as funções de professora, supervisora, vice-diretora, diretora e na Secretaria Municipal de Educação de Montes Claros/MG coordenou a Diretoria Técnico-pedagógica e a Divisão de Ensino Fundamental e Médio, tendo atuado, também, como inspetora e supervisora educacional. Participou como membro da Diretoria da Regional Minas Gerais da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, triênio 2019-2021. Atuou como Coordenadora de Área de Gestão de Processos Educacionais do PIBID/UNIMONTES (2014 a 2018) e como Docente Orientadora de núcleos do Programa Residência Pedagógica (2018-2024). É professora efetiva do Departamento de Métodos e Técnicas Educacionais e professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual de Montes Claros. É membro titular do Comitê de Ética em Pesquisa Envolvendo Seres Humanos da Unimontes desde 2018, exercendo a vice-coordenação (2022-). Atua desde 2023 como Formadora Estadual do Programa Leitura e Escrita na Educação Infantil (LEEI) no âmbito do Compromisso Nacional da Criança Alfabetizada (CNA), pela UFVJM/LEEI/SUDESTE. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação (GEPEd) que dedica-se a investigações que têm como foco: Formação de Professores, Processos de Ensino e de Aprendizagem, Currículo, Gestão e Avaliação Educacionais. 

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Published

2025-09-17

How to Cite

Prates, I. T., & Almeida, S. P. N. de C. e. (2025). The Mathematics and Pedagogy courses at Unimontes: legal and narrative contexts. Education, 50(1), e116/1–30. https://doi.org/10.5902/1984644491195