Brazilian myth of racial democracy in the discourse of educators of the County shools of Belo Horizonte: Silences and absences
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644441084Keywords:
Racial Education, Discourse, Myth of Racial Democracy.Abstract
This paper presents reflections on the myth of Brazilian racial democracy in the discourse of educators of the Belo Horizonte County Schools Network. The data presented were collected in audio with eight educators from two schools, through interviews elaborated through semi-structured questions, aiming to know and discuss the pedagogical practices in accordance with the guidelines of the laws 10.639 / 03 and 11.645 / 08. For this, we will discuss the myth of the Brazilian racial democracy, taking the reflections of FLORESTAN FERNANDES, 1966; Gomes, 2005, 2013; GUIMARÃES, 1999, 2002, 2005; MUNANGA, 1999 and, the definitions of implicit and explicit racism, addressed by ROSEMBERG AND SILVA, 2003. Also, the reflections of Critical Discourse Analysis as in VAN DIJK 2003; ORLANDI 2015; Silva and Oliveira 2016, among others. It was noted the lack of teacher education to attend the laws and the absence of practices focused on ethnic-racial education, allied to the discourse of Brazilian racial democracy. The myth of racial democracy is unveiled in the teachers' speech through the denial of racism as well as in the absence of pedagogical practices that question its reproduction in schools.References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 003/2004, de 10 de março de 2004. Relatora Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva. Do parecer das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, 2004.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2003/lei-10639-9-janeiro-2003-493157- norma-pl.html. Acesso em: 15 fev. 2017.
BRASIL. Lei nº 12.711 de 29 de agosto de 2012. Brasília, 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federai de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 13 jul. 2013.
BRASIL. Proposta de Emenda à Constituição n º 171/1993. Altera a redação do art. 228 da Constituição Federal (imputabilidade penal do maior de dezesseis anos). Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=14493. Acesso em: 20 de fev. 2017
COLLINS, Patrícia Hill. Se perdeu na tradução? Feminismo negro, interseccionalidade e política emancipatória. Parágrafo. jan/jun. 2017 v.5, n.1 (2017). p. 6 a 17.
CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Estudos Feministas, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Centro de Comunicação e Expressão. Florianópolis, Santa Catarina, v.7, n.12, p.171-188, 2002.
FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. 5. ed. São Paulo: Globo, 2008, v. 1.
FREYRE, Gilberto. Casa-grande & Senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 48. ed. São Paulo: Global, 2003.
GATTI, Bernadette. Grupo focal nas ciências sociais e humana. São Paulo: Libre Livros, 2005.
GOFFMAM, Erving. Estigma. Notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Tradução: Mathias Lambert. Data da Digitalização: 2004. Data Publicação Original: 1891. 4º edição. Editora LTC.
GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. 236 p. (Coleção Educação para todos)
GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva. O jogo das diferenças: o multiculturalismo e seus contextos. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
GUIMARÃES, Antônio Sergio Alfredo. Classes Raças e Democracia. São Paulo: Editora 34, 2002.
GUIMARÃES, Antônio Sergio Alfredo. Depois da democracia racial. Tempo Social, Revista de sociologia da USP, v. 18, n. 2, p. 269-287, 2006.
GUIMARÃES, Antônio Sergio Alfredo. Racismo e antirracismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 1999.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
NOGUEIRA, Maria Alice; NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins. A Sociologia da Educação de Pierre Bourdieu: Limites e Contribuições. Educação & Sociedade, a. XXIII, n. 78, p. 15-36, abr. 2002.
OLIVEIRA, Míria Gomes de; SILVA, Paulo Vinicius Baptista. . Educação Étnico- Racial e Formação Inicial de Professores: a recepção da Lei 10.639/03. Educação e Realidade, v. 42, p. 183, 2016b.
ORLANDI, Eni P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 12. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015.
ROSEMBERG, Fúlvia; SILVA, Paulo Vinícius Baptista.; BAZILLI, Chirley. Racismo em livros didáticos brasileiros e seu combate: uma revisão da literatura. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n.1, p. 125-146, jan.-jun. 2003.
SILVA, Paulo Vinicius Batista. O silêncio como estratégia ideológica no discurso racista brasileiro. Currículo sem Fronteiras, v. 12, p. 110-129, 2012.
SILVA, Paulo. Vinicius Baptista.; ROSEMBERG, Fúlvia. Brasil: lugares de pretos e brancos na mídia. In.: VAN DIJK, T. Racismo e Discurso na América Latina. São Paulo: Contexto, 2008.
SKIDMORE, Thomas. E. Fato e mito: descobrindo um problema racial no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.79, p. 5-16, nov. 1991.
VAN DIJK, Teun. Introdução. In.: VAN DIJK, T. Racismo e Discurso na América Latina. São Paulo: Contexto, 2008.
VAN DIJK, Teun; HOFFNAGEL, Judith; FALCONE, Karina (Org.). Discurso e poder. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

