Permanent education in health in movement: narratives of an experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769223640

Keywords:

Nursing. Continuous Education. Professional practice. Personal development.

Abstract

Aim: to report the methodological experience in a Specialization and Improvement in Multidisciplinary Training Integrated into Permanent Education in Health course. Method: experience reports of the teaching and learning process of such specialization, which occurred during 2014 and 2015. Results: From this experience, it was possible to work with innovative strategies in the health field such as daily cartography and case affection, in addition to experiencing Permanent Education in Health in movement as a process of knowledge construction affected by singularities, experiences, feelings and exchanges among the participants of the training. Final Remarks: Permanent Education in movement can be envisioned as a guiding principle for the construction of health in areas with different cooperators for carrying out participatory activities for the appreciation of the work, collectively pointing intervention strategies in practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda de Lemos Mello, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

ossui graduação em Enfermagem pelo Centro Universitário Franciscano - UNIFRA (2013); Mestrado em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - PPGEnf/UFSM (2016); Especialização em Formação Integrada Multiprofissional em Educação Permanente em Saúde - PPGCol/UFRGS (2015); Aperfeiçoamento em Facilitadores de Educação Permanente em Saúde UAB/FIOCRUZ (2015). Atualmente é Doutoranda do PPGEnf/UFSM, linha de pesquisa Cuidado e Educação em Enfermagem e Saúde, pesquisadora do Grupo de Pesquisa Cuidado à Saúde das Pessoas, Famílias e Sociedade - PEFAS da UFSM/Santa Maria (RS). Membro e Pesquisadora da Red Iberoamericana de Investigación en Educación en Enfermería (RIIEE-RS); Membro do Centro Regional de Referência de Enfrentamento ao Crack e outras Drogas da Região Centro do Rio Grande do Sul. Seus interesses de pesquisa envolvem as seguintes temáticas: Formação Profissional em Saúde, Educação Permanente em Saúde, Residências em Saúde, Educação e Formação em Enfermagem.

Cristiane Trivisiol Arnemann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Enfermeira graduada pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/RS, 2009). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFRGS/RS. Mestre em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (PPGEnf/UFSM/RS, 2013). Licenciada em Educação pelo Curso de Formação de Professores para a Educação Profissional (UFSM/RS, 2012). Estudante do Grupo de Estudos Culturais na Educação em Saúde e Enfermagem(UFRGS) e do Grupo de Pesquisa Cuidado à Saúde das Pessoas, Famílias e Sociedade (GP-PEFAS/UFSM/RS)

Published

2018-04-12

How to Cite

Mello, A. de L., & Arnemann, C. T. (2018). Permanent education in health in movement: narratives of an experience. Revista De Enfermagem Da UFSM, 8(1), 172–180. https://doi.org/10.5902/2179769223640

Issue

Section

Relato de experiência

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.