MULTIMEDIA MATERIALS DEPOSITED IN ARES: INSIGHTS FOR STRENGTHENING NETWORK COLLABORATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2675995084533

Keywords:

Digital repository, Thematic repository, ARES, Educational resources, Open educational resources, Open Access

Abstract

The research aims to present the metadata standard and utilization of multimedia materials deposited in the Health Educational Resources Collection (ARES) by institutions within the UNA-SUS Network. The study follows an exploratory methodological approach based on literature research and data collection. The research corpus included all records of multimedia materials in ARES, totaling 1,013 resources on the date when the data was collected. The results indicate that ARES provides an easily understandable and accessible informational architecture, along with an extensive metadata standard for material description, although a considerable portion of them is optional to fill out. The data suggests the need for a review of the metadata standard, as some metadata set to describe multimedia materials are seldom used. Despite this aspect, it is essential to highlight the widespread use of resources available in ARES, reaching users from various parts of the world. This dissemination of materials reinforces the repository's relevance as a source of knowledge and support for professional and academic training in the health field. The importance of an efficient informational architecture and an appropriate metadata standard is emphasized to ensure accessibility and accurate description of materials in ARES. The research contributes to the improvement of multimedia material management and organization in ARES, providing insights for optimizing the informational structure and enhancing the used metadata.

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Author Biographies

Fhillipe de Freitas Campos, Oswaldo Cruz Foundation

Bacharel em Biblioteconomia (2018) e Mestrando em Ciência da Informação (2023) para Universidade de Brasília (UnB). Atua na Secretaria Executiva da Universidade Aberta do SUS (SE UNA-SUS) como gestor do Acervo de Recursos Educacionais em Saúde (ARES) e como pesquisador em projeto de pesquisa no Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict).

Juliana Araujo Gomes de Sousa, Oswaldo Cruz Foundation

Graduação em Biblioteconomia pela Universidade de Brasília (2016). Atua na gestão e desenvolvimento da arquitetura da informação do Acervo de Recursos Educacionais em Saúde (ARES), mantido pela Secretaria Executiva da Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde (SE UNA-SUS). Além disso exerce atividades de pesquisa relacionadas à Ciência Aberta no Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict).

Tainá Batista de Assis, Oswaldo Cruz Foundation

Doutoranda em Ciência da Informação e da Comunicação pela Université de Toulon, França. Possui Mestrado em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB) e graduação em Biblioteconomia pela mesma instituição. É também tecnóloga em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pelo Centro Universitário IESB. Atua na Secretaria Executiva da Universidade Aberta do SUS (SE UNA-SUS) como gestora do Acervo de Recursos Educacionais em Saúde (ARES) e como pesquisadora em projeto de pesquisa no Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict).

Alysson Feliciano Lemos, Oswaldo Cruz Foundation

Graduação em Engenharia Agrícola e Ambiental pela Universidade Federal de Viçosa - UFV (2003) e Mestrado em Engenharia Agrícola pela UFV (2006). É especialista em Bioética pela Universidade de Brasília - UnB (2010) e Poluição do ar e saúde pública pela Universidade de São Paulo - USP (2010).  Atualmente é coordenador de avaliação e monitoramento de programas e projetos, na Secretaria Executiva da Universidade Aberta do SUS/FIOCRUZ desde 2012.

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Published

2023-10-09

How to Cite

Campos, F. de F., Sousa, J. A. G. de, Assis, T. B. de, & Lemos, A. F. (2023). MULTIMEDIA MATERIALS DEPOSITED IN ARES: INSIGHTS FOR STRENGTHENING NETWORK COLLABORATION. ReTER, 4(1), e18/1–22. https://doi.org/10.5902/2675995084533