INTEGRATED CURRICULUM CONCEPTIONS OF PEDAGOGICAL TRAINING IN EAD: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2675995084086

Keywords:

Pedagogical Formation; EAD; Integrated Curriculum.

Abstract

This study is an excerpt from master's research developed in 2023. It is a Systematic Literature Review (RSL) of scientific productions that analyze the Conceptions of the Integrated Curriculum in Pedagogical Training – EAD, considering a period from 2008 to 2021. RSL provides us with a historical temporal view of the research developed in this approach. Bibliographic research of an exploratory-descriptive nature. A main and comprehensive descriptor “Pedagogical Training for Professional and Technological Education” was used and the selection of articles, theses and dissertations was carried out in the CAPES, BDTD and Google Scholar databases. As a result, he presented a table with eleven works of materials consulted in scientific articles and dissertations, which made it possible to understand that this research in development can bring contributions to the training of teachers in Professional and Technological Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Paslauski Knebel, Instituto Federal Farroupilha

Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUI (2002). Pós-Graduada em Auditoria e Perícia Contábil pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUI (2007). É Auditora do Instituto Federal Farroupilha Campus Santo Augusto/RS. 

Adão Caron Cambraia, Instituto Federal Farroupilha

Graduado em Informática (UNIJUÍ) e Pedagogia (UFSM). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha desde 2011. Mestre e Doutor em Computação pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008 – Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília, DF, 2008.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BELLONI, Maria Luiza. "Educação à distância e mídia-educação: da modalidade ao método." ComCiência 141 (2012).

BOTELHO, Louise Lira Roedel, CUNHA, Cristiano Castro de Almeida, & MACEDO, Marcelo. (2011). O Método da Revisão Integrativa nos Estudos Organizacionais. Gestão E Sociedade, 5(11), 121–136.

CAMBRAIA, Adão Caron; ZANON, Lenir Basso. Formação docente: recriação da prática curricular no ensino superior. 1. Ed. – Curitiba: Appris, 2019.

CASTAMAN, Ana Sara; VIEIRA, Marilandi Maria Mascarello. Formação continuada de professores da educação profissional. Regae: Rev. Gest. Aval. Educ. Santa Maria, v. 2, n. 3, p. 7-15, jan./jul. 2013.

CRESWELL, John. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre, RS: ARTMED, 2007.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LITWIN, Edith. (Org). Educação à Distância: Temas para Debate de uma Nova Agenda Educativa. Porto Alegre, Artmed, 2001.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração análise e interpretação de dados. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2013. 277 p.

MORAN, José Manuel. Mudar a forma de ensinar e aprender com tecnologias Interações, vol. V, núm. 9, jan-jun, 2000, pp. 57-72 Universidade São Marcos São Paulo, Brasil.

SAMPAIO, Rosana Ferreira; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Systematic review studies: a guide for careful synthesis of the scientific evidence. Rev. bras. fisioter, 11(1), 83-89, 2007.

SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. Formação e Profissionalidade Docente: A Pedagogia como Base de Saberes e Competências do Professor. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 2, p. 261-279, maio 2016. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/4695. Acesso em: 20/04/2023.

SHULMAN, Lee. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. 1986. Link. [GS Search]

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes, Petrópolis-RJ, Ed. 14, 2012.

WAQUIL, Márcia Paul. Princípios da pesquisa científica em ambientes virtuais de aprendizagem: um olhar fundamentado no olhar do paradigma complexo. 171 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2008.

Published

2024-08-31

How to Cite

Knebel, L. P., & Cambraia, A. C. (2024). INTEGRATED CURRICULUM CONCEPTIONS OF PEDAGOGICAL TRAINING IN EAD: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. ReTER, 5(1), e6/1–17. https://doi.org/10.5902/2675995084086

Most read articles by the same author(s)