Educação ambiental nas escolas da rede municipal de Três Passos – RS
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130818741Palabras clave:
Movimento, Capacitação, Recursos, Multiplicadores, PreservaçãoResumen
A Educação Ambiental surgiu como movimento ecológico causado pelos problemas ambientais, e estas questões tornaram-se mais urgentes para a sociedade devido ao esgotamento dos recursos naturais, o que ocasionou um aumento dos conflitos ambientais, tornando-se cada vez mais importante a realização de trabalhos educacionais em favor do Meio Ambiente. Projetos de Educação Ambiental tornam-se importantes no sentido da promoção e da difusão dos benefícios da conscientização ambiental, onde a principal função da Educação Ambiental, envolvendo a temática “Meio Ambiente”, é a contribuição para a formação de cidadãos que promovam a preservação ambiental. A escola é um dos segmentos que compõem a sociedade contemporânea e é conclamada a atuar como um espaço de discussão e formação de práticas ambientais, devendo ser incorporada no dia-a-dia. O projeto foi desenvolvido junto a 9 escolas fundamentais. Como resultado do projeto, foram desenvolvidas duas Capacitações de Professores e multiplicadores, formulação de uma apostila de orientações sobre Educação Ambiental, bem como a construção de oficinas de brinquedos de pet, material pedagógico e, também, foram realizadas palestras ambientais com um público total de 1379 alunos do 3° ao 9° do Ensino Fundamental e a participação de 52 professores, sendo que, destes, 16 docentes tiveram a capacitação ambiental.Descargas
Citas
ALVES, J. S.; Fonseca, G. S. - Formação de educadores ambientais: Desafios e perspectivas. Revista Geográfica de América Central, 2011, pp. 1-16.
BRASIL. Lei n.° 9795 – 27 abr. 1999. Dispõe sobre a educação ambiental e institui a política nacional de política ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, 28 abr. 1999.
BRASIL. Lei no. 6.938, de 31 de Agosto de 1981. Política Nacional de Meio Ambiente (PNMA). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L6938. Acesso em: jan. 2014.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988: atualizada até a Emenda Constitucional nº 20, de 15 de dezembro de dezembro de 1988. Disponível em: http://www.lei.adv.br/225-88.htm. Acesso em: jan.2014.
BRITTO, C. Educação e Gestão Ambiental. Salvador: Ministério do Meio Ambiente, 2000.
GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Terra. 3ªed. São Paulo: Petrópolis, 2000.
GUIMARÃES, M. A dimensão Ambiental na educação. Campinas-SP: Papirus, 2005.
GUIMARÃES, Z.F.S., Santos, W.L.P., Machado, P.F.L., Baptista, J.A. - Projetos de educação ambiental em escolas: a necessidade da sistematização para superar a informalidade e o improviso. Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 7, n. 1 – pp. 67-84, 2012.
LEFF, Henrique. Educação ambiental e desenvolvimento sustentável. In: REIGOTA, Marcos (org). Verde Cotidiano: o meio ambiente em discussão. 2 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 111-129.
LOUREIRO, C. F. B. 2002. Educação Ambiental Crítica: Princípios Teóricos e Metodológicos. 01. ed. Rio de Janeiro: Hotbook. v. 01. p.66. ZUBEN, F. V. Meio Ambiente, Cidadania e Educação. Departamento de Multímeios. Unicamp. Tetra Pak Ltda. 1998.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.