Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão

Authors

  • Ticiana Fagundes da Porciuncula de Vilhena Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Gisele Lángaro Soares Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Ana Claudia Silveira Ribeiro Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Julianne Marçal Munhoz Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Valdir Marcos Stefenon Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613086198

Keywords:

School Environment, Citizenship, Awareness

Abstract

This article addresses the issue of life quality in the school environment as an importantcomponent of the citizen building. The survey was conducted in an elementary school in SãoGabriel-RS. Questionnaires were applied covering issues related to physical structure, the idealschool and the student as the protagonist of the school life. From the data collected it began aresearch on the discrepancy between what was answered and how the school reality is. Accordingto the results it seems that the students have the notion of what is right and what is wrong atschool, but some attitudes do not match to what students describe as socially acceptable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FICAGNA, Marisa; ORTH, Miguel Alfredo. Educação para um novo cidadão: construindo possibilidades ou relações entre a teoria e a prática. In: ANDREOLA, Balduino Antonio et al. (orgs). Formação de educadores: da itinerância das universidades à escola itinerante. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010. p.247-259.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

______. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

LIBERAL, Edson et al. Escola segura. In: Jornal de Pediatria v.81 n.5. Rio de Janeiro, 2005.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; HARTZ, Zulmira Maria de Araújo; BUSS, Paulo Marchiori. Qualidade de vida e saúde: um debate necessário. Ciência e Saúde Coletiva, v. 5, n. 1, p. 7-18, 2000.

MEC, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos temas transversais: ética. Brasília, DF: 2000.

PÉREZ, Beatriz et al. Cidadania e participação social: um estudo com crianças no Rio de Janeiro. In: Psicologia & Sociedade v.20 n.2. Porto Alegre, 2008.

PRADEL, Claudia e DÁU, Jorge Alberto. A educação para valores e as políticas públicas educacionais. In: Ensaio: Avaliação e Políticas Publicas em Educação. v.17 n.64. Rio de Janeiro jul/set. 2009.

RODRIGUES, Nelson. Educação: da formação humana à construção do sujeito ético. In: Educação & Sociedade. v.22 n.76. Campinas out. 2001.

ROSA, Eloisa; GALERA; Joscejy Bassetto. A gestão do espaço físico escolar: um desafio social. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1699-8.pdf. Acesso em: 2 jul. 2011.

Published

2012-08-07

How to Cite

Vilhena, T. F. da P. de, Soares, G. L., Ribeiro, A. C. S., Munhoz, J. M., & Stefenon, V. M. (2012). Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão. Monografias Ambientais, 8(8), 1916–1923. https://doi.org/10.5902/223613086198

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.