A formação do cidadão no ambiente escolar: da conscientização à intervenção na própria realidade

Authors

  • Gisele Lángaro Soares Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Ana Claudia Silveira Ribeiro Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Ticiana Fagundes da Porciuncula de Vilhena Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Juliane Marçal Munhoz Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Valdir Marcos Stefenon Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613086193

Keywords:

Basic education, School reality, Citizenship

Abstract

This paper addresses the issue of life quality in the school environment as an importantcomponent of the citizen building. The survey was conducted in a public elementary school in SãoGabriel-RS. The data were collected through written questionnaires, aiming to investigate howaware the students are of their role in the society and of the fact that they can interfere to improvetheir reality. From the collected data it was developed a task in which the students were theprotagonists in the school reality changing process. From this task it was concluded that when thestudents are involved in the process they understand better their reality and that they are able toact in order to improve it. Listening to what the students have to tell is not only clarifying to theschool teachers and principal, but also the students themselves understand better their reality andstart figuring out how much they can act to improve it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gisele Lángaro Soares, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Especialista em Educação pelo Programa de Pós Graduação lato sensu Educação: Interdisciplinaridade e Transversalidade, Universidade Federal do Pampa.

Ana Claudia Silveira Ribeiro, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Especialista em Educação pelo Programa de Pós Graduação lato sensu Educação: Interdisciplinaridade e Transversalidade, Universidade Federal do Pampa.

Ticiana Fagundes da Porciuncula de Vilhena, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Especialista em Educação pelo Programa de Pós Graduação lato sensu Educação: Interdisciplinaridade e Transversalidade, Universidade Federal do Pampa.

Juliane Marçal Munhoz, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Especialista em Educação pelo Programa de Pós Graduação lato sensu Educação: Interdisciplinaridade e Transversalidade, Universidade Federal do Pampa.

Valdir Marcos Stefenon, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Professor Adjunto. Diretor do Campus São Gabriel.

References

ARAÚJO, Paulo. Aula do pôster: Para criar um ambiente saudável. Nova escola, São Paulo, n. 160, p0. 33, mar. 2003.

BAGGIO, André. Pedagogia da hominização: indicativos antropológicos. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 2, n. 1, p. 102, dez. 1995.

FICAGNA, Marisa Fracalossi; ORTH, Miguel Alfredo. Educação para um novo cidadão: construindo possibilidades ou relações entre a teoria e a prática. In: ANDREOLA, Balduino Antonio et al. (orgs.). Formação de educadores: da itinerância das universidades à escola itinerante. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010. p. 246-262.

FISS, Dóris; SILVA, Gilberto. O adolescer na democracia: reflexões político-pedagógicas sobre a formação moral para a cidadania. In: ANDREOLA, Balduino Antonio et al. (orgs.). Formação de educadores: da itinerância das universidades à escola itinerante. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010. p. 159.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

______. Pedagogia do oprimido.17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, Moacir. Projeto político pedagógico da escola: fundamentos para sua realização. In: GADOTTI, Moacir & ROMÃO, José Eustaquio (orgs.). Autonomia da escola: princípios e propostas. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001, p. 33-41.

HENZ, Celso Ilgo. Dialogando sobre cinco dimensões para (re)humanizar a educação. In: ANDREOLA, Balduino Antonio et al. (orgs.). Formação de educadores: da itinerância das universidades à escola itinerante. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010. p. 49-62.

KIELING, José Fernando. Dialética e educação popular: como problematizar nossas práticas de formação docente. In: ANDREOLA, Balduino Antonio et al. (orgs.). Formação de educadores: da itinerância das universidades à escola itinerante. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010. p. 393-408.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 26 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

LOGES, Tatiana Ávila. Supervisão escolar na formação docente continuada. In: ANDREOLA, Balduino Antonio et al. (orgs.). Formação de educadores: da itinerância das universidades à escola itinerante. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010. p. 494.

MAGRI, Cledir Assisio Magri. A metodologia freiriana na formação de agricultores familiares. In: MUHL, Eldon Henrique et al. (orgs.). Diálogo, ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2011. p. 143-162.

MARCANTE, Grazenei; GIRARDELLO, Susana Vassoller; SARTORI, Jerônimo. Encontros, desencontros e reencontros: memória de um processo. In: MUHL, Eldon Henrique et al.(orgs.). Diálogo ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2011. p. 191-203.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; HARTZ, Zulmira Maria de Araújo; BUSS, Paulo Marchiori. Qualidade de vida e saúde: um debate necessário. Ciência e Saúde Coletiva, v. 5, n. 1, p. 7-18, 2000.

MUHL, Eldon Henrique. Práxis pedagógica: ação dialógico-comunicativa e emancipação. In: MUHL, Eldon Henrique et al. (orgs.). Diálogo, ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2011. p. 12.

PAULY, Evaldo Luis. O adolescer na democracia: reflexões político-pedagógicas sobre a formação moral para a cidadania. In: ANDREOLA, Balduino Antonio et al. (orgs.). Formação de educadores: da itinerância das universidades à escola itinerante. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010. p. 129-153.

ROSA, Eloisa Helena da; GALERA; Joscejy Bassetto. A gestão do espaço físico escolar: um desafio social. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1699-8.pdf. Acesso em: 2 jul. 2011.

ROSA, Geraldo Antonio. Educação e libertação: práxis de um movimento social no Contestado. In: MUHL, Eldon Henrique et al. (orgs.). Diálogo, ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2011. p. 96.

SARTORI, Jerônimo. Equipe diretiva e articulação de projetos político-pedagógicos coletivos. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 2, n. 1, p. 94, dez. 1995.

______, Jerônimo; SEGAT, Taciana. Formação continuada: lições de um processo. In: MUHL, Eldon Henrique et al.(orgs.). Diálogo, ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2011. p. 97-114.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 10 ed. rev.-Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

VIEIRA, Evaldo. Sociologia da Educação: reproduzir e transformar. 3 ed. São Paulo: FTD,1996.

Published

2012-08-07

How to Cite

Soares, G. L., Ribeiro, A. C. S., Vilhena, T. F. da P. de, Munhoz, J. M., & Stefenon, V. M. (2012). A formação do cidadão no ambiente escolar: da conscientização à intervenção na própria realidade. Monografias Ambientais, 8(8), 1858–1869. https://doi.org/10.5902/223613086193

Most read articles by the same author(s)