Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente

Authors

  • Fabiana Cabral da Silva Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Jerônimo Sartori Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613086185

Keywords:

Teaching-learning, Interdisciplinary, Pedagogical practice, Teacher, Students

Abstract

This article studies extracurricular projects developed at a Brazilian Public School name EscolaEstadual Dr Fernando Abbott located in São Gabriel, Rio Grande do Sul State, which had theintention to incorporate the Transversal Subjects, in special, the Cultural Plurality in its EducationalProgram. The available projects were evaluated as well as the interviews done with teachers andthe members of the Principal Office. After doing that we got to the conclusion that almost all theprojects have taken into consideration those Transversal Subjects and that Cultural Plurality wasaccomplished during the realization of the Project called “ConsciênciaNegra” (or BlackConsciousness) about African contribution to Brazilian Culture, including not only Art, History,Food, Religious aspects but also the situation of afro Brazilians into contemporary society. Thispaper has demonstrated how rich and meaningful this subject can be if we use it permanently.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIZZO, Nelio. Ciências: fácil ou difícil? São Paulo: Biruta, 2009.

FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: definição, projeto, pesquisa. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Práticas interdisciplinares na escola. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

FERREIRA, Maria Elisa de M. P. Ciência e interdisciplinaridade. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Práticas interdisciplinares na escola. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 39. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

PAVIANI, Jaime. Problemas de Filosofia da Educação. 3. ed. Caxias do Sul, EDUCS, 1986.

PINTO, Álvaro Vieira. Sete lições sobre educação de adultos. 8. ed. São Paulo: Cortez, 1993.

RAYS, Oswaldo Alonso. Metodologia do ensino: cultura do caminho contextualizado. In: _______ (org.). Educação e Ensino: constatações, inquietações e proposições. Santa Maria: Pallotti, 2000. p. 89-102.

RUIZ, João Álvaro. Metodologia científica. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1992. p. 57-63.

SANTOS, Antonio Raimundo dos. Tipos de pesquisa. In: SANTOS, Antonio Raimundo dos. Metodologia científica: a construção do conhecimento. Rio de Janeiro: DPeA, 1999.

SARTORI, Jerônimo; SEGAT, Taciana Camera. Educação freireana: a formação docente como ato de libertação. In: ANDREOLA, Balduino Antonio et al (orgs.). Formação e educação: da itinerância das universidades à escola itinerante. Ijuí: Editora Unijuí, 2010. p. 111-128.

TAVARES, Dirce Encarnación. Aspectos da história deste livro. In: FAZENDA, Ivani (org.). Práticas interdisciplinares na escola. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2012-08-07

How to Cite

Silva, F. C. da, & Sartori, J. (2012). Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente. Monografias Ambientais, 8(8), 1759–1774. https://doi.org/10.5902/223613086185