O técnico agrícola e a educação ambiental: concepções de meio ambiente e práticas pedagógicas de professores formadores destes profissionais

Authors

  • Leila Cristina Aoyama Barbosa

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613083831

Keywords:

Professional education, Environmental education, Technical education, Conceptions, Environmental perception

Abstract

The agricultural technician is a professional who has direct contact with the environment and investigate how this professional formation occurs is task necessary to understand how the world of work comes conceiving the relation x environmental education society. This work is a part of a research that examines the articulation of environmental education in a course curriculum in Technical Agriculture. At this stage, we bring the results obtained in semi-structured interviews with teachers of the course concerned. The objective was to investigate the conceptions of environment and environmental education of teachers, as well as understand their pedagogical practices. From dialogues with the teachers was possible to diagnose that prevails among them a conception of environmental non-anthropocentric, utilitarian and yet an understanding of environmental education as a process of awareness and awareness of people, targeting only practices conservationists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRASIL. Parecer da Câmara de Educação Básica (CEB) n° 16, de 25 de novembro de 1999. Poder executivo. Trata das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional de Nível Técnico. Brasília, 1999.

BURNIER, S.; CRUZ, R. M. R.; DURÃES, M. N.; PAZ, M. L.; SILVA, A. N.; SILVA, I. M. M. Historias de vida de professores: o caso da educação profissional. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 12, n. 35, p. 343-358, mai./ago., 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n35/a13v1235.pdf. Acesso em: 27 set. 2010.

DIAS, G. F. Educação ambiental: princípios e práticas. 8. ed. São Paulo: Gaia, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 47. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. A política de educação profissional no governo Lula: um percurso histórico

controvertido. Educ. Soc. [online]. Campinas, v. 26, n.92, p. 1087-1113, out. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v26n92/v26n92a17.pdf. Acesso em: 24 mai. 2010.

FERNANDES J. M. A. B. Educação ambiental: representações dos jovens e professores face ao ambiente. Lisboa, Portugal, Universidade Nova de Lisboa, 2008. (dissertação).

GRÜN, M. Descartes e a amnésia moderna : algumas consequências para a educação ambiental. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 29., 2006, Caxambu/MG. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/29ra/trabalhos/trabalho/GT22-1863--Int.pdf. Acesso em: 15 out. 2010.

LOUREIRO, C. F. L. Educação ambiental transformadora. In: LAYRARGUES, P. P. (Org.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, p. 65-84, 2004.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. EPU: São Paulo, 1986.

MENEZES, L. C. de (Org.). Formação continuada de professores de ciências no contexto ibero-americano. Campinas: NUPES, 1996.

REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

_____. O que é educação ambiental?. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. (col. Primeiros Passos).

SAUVÉ, L. Educação ambiental e desenvolvimento sustentável: uma análise complexa. Revista de educação pública, Cuiabá, v. 6, n. 10, p. 72-103, dez. 1997. Disponível em: http://www.ufmt.br/revista/arquivo/rev10/educacao_ambiental_e_ desenvolvim.html. Acesso em: 05 nov. 2009.

SCHNORR, G. M. Pedagogia do oprimido. SOUZA, A. I. (Org.). Paulo Freire: vida e obra. São Paulo: Expressão Popular,

p. 69-100, 2001.

Published

2011-10-11

How to Cite

Barbosa, L. C. A. (2011). O técnico agrícola e a educação ambiental: concepções de meio ambiente e práticas pedagógicas de professores formadores destes profissionais. Monografias Ambientais, 4(4), 887–902. https://doi.org/10.5902/223613083831

Issue

Section

ARTICLES