Ethnoeducational Workshop: an interdisciplinary proposal for socio-environmental awareness in the coastal area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130836981

Keywords:

Environmental education, Traditional knowledge, Nature and Society, Arembepe, Cordel

Abstract

The term Ethno means how local groups see the world. The present article aims to present the outcome proposed by the environmental education workshop entitled EthoeducAtiva, as a strategy for environmental education and acknowledgement of the traditional local community. The first stage of the study, which had an ethnobiological character, was held from March to June 2017, by applying thirty-one semi-structured interviews with the fishermen and shellfisheries of Arembepe. For the data analysis it was used the content analysis, which allowed the data interpretation. With the partial result of the research, it was held an experimental workshop with students of the eighth grade of a high school, which was within the study area designated EthoeducAtiva - stage II. Initially, the workshop developed through an interdisciplinary proposal between the school subjects of natural sciences and Portuguese language. As a result of the reflection upon the data found in the interviews, a Cordel text was produced. The EthoeducAtiva workshop allowed the association of traditional knowledge with the educational training of students in formal educational spaces. Strategies that encourage the elaboration of Cordeis or any other product should be stimulated, particularly in countries which have such a diverse natural and cultural heritage as Brazil. In that regard, it is aimed the development of the know how to take care of the environment and the valorization of traditional communities at the local level, with reflections and actions for social and environmental issues in a global perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Vera Cruz Silva-Meneses, Prefeitura de Camaçari, BA

Docente Prefeitura de Camaçari - Seduc - Educação

Marcelo Cesar de Lima Peres, Universidade Católica do Salvador, BA

Docente do Programa de Pós Graduação em Planejamento Ambiental, Universidade Católica do Salvador, BA

Patricia Carla Barbosa Pimentel, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Salvador

Docente da Faculdade de Ciências e Tecnologia, Salvador

Eder Carvalho da Silva, Universidade Católica do Salvador, BA

Docente do curso de Ciências Biológicas, Salvador, BA

References

ACIOLI A.S. Literatura popular como ferramenta para a educação ambiental. Revista brasileira de educação ambiental.2010:v.5:76-83.

ALBUQUERQUE U.P, ALVES G.C.A. O que é etnobiologia? In: ALBUQUERQUE, U.P. Introdução à Etnobiologia. Recife: NUPPEA;2014.17-22.

ANDREOLI V.M, ANACLETO A. Compartilhando saberes: os conhecimentos tradicionais e a educação ambiental. In: Encontro Paranaense de Educação Ambiental - EPEA, IX.2006:s.p.

BARDIN L. Análise de Conteúdo. Presses Universitaires de France:1977.

BEGOSSI A. Áreas, pontos de pesca, pesqueiros e territórios na pesca artesanal. In: BEGOSSI, A. (Org). Ecologia de pescadores da Mata Atlântica e da Amazônia. São Paulo: HUCITEC, NEPAM/UNICAMP/NUPAUB/USP – Fabesp ; 2004. p. 223-253.

BOFF L. Saber cuidar. 20.ed. Petrópolis: Vozes; 2014.

CLAUZET M, RAMIRES, M, BEGOSSI, A. Etnoictiologia dos pescadores artesanais da praia de Guaibim, Valença, BA, Brasil.- Neotropical Biology and Conservation.2007:136-154.

EVANGELISTA-BARRETO N.S. et al. Indicadores socioeconômicos e percepção ambiental de pescadores em São Francisco do Conde, Bahia. Bol. Inst. Pesca. 2014:459-470.

HANAZAKI N. Etnoecologia, etnobiologia e as interfaces entre o conhecimento científico e o conhecimento local. In: Anais da Reunião Anual da SBPC [Internet]; 2006 julho; Florianopolis, Brasil [cited 2019 fev 15]: < http://www.sbpcnet.org.br/livro/58ra/atividades/TEXTOS/texto_290.html. KOTTAK C.P. Assault on Paradise: Social Change in a Brazilian Village. USA. McGraw-Hill Companies, Inc. 1999.

MARCONDES M. E. R. Proposições metodológicas para o ensino de química: oficinas temáticas para a aprendizagem da ciência e o desenvolvimento da cidadania. EM EXTENSÃO.2008; V. 7:67-77.

MARTIN G. J. Etnobotany, a methods manual. Earthscan London; 2004.

MEDINA N.M. Educar – uma perspectiva humanística. Congresso Internacional de Educação do Colégio Coração de Jesus; 1998 Junho; Florianópolis;2000

MEIRELES M.P.A, MEIRELES, V.J.S, VIEIRA, L.S,. BARROS R.F.M. Características da pesca artesanal realizada na comunidade Passarinho/ Ilha das Canárias/MA. Gaia Scientia.2017;12-26.

MOURÃO J. S, MONTENEGRO, S. C. S. Pescadores e Peixes: o conhecimento local e o uso da taxonomia folk baseado no modelo berlineano. vol. 2, Recife: NUPPEA; 2010.

OLIVEIRA JUNIOR, S, SATO, M. Educação Ambiental e Etnoconhecimento: parceiras para a conservação da diversidade de aves pantaneiras. Ambiente e Educação.2006. V. 11: 125-137.

PEREIRA, B. E, DIEGUES, A. C. Conhecimento de populações tradicionais como possibilidade de conservação da natureza: uma reflexão sobre a perspectiva da etnoconservação. Desenvolvimento e Meio ambiente.2010: 37-50

.

PROJETO TAMAR [Internet]. Arembepe–Ba. Brasil.[cited 2019 feb 15] < http://www.tamar.org.br/centros_visitantes.php?cod=2>.

RIBEIRO A.S, ROSA R.R.G, BUSSOLETTI D.M, HAERTER L. A água como destino: na colônia de pescadores Z-3, territórios e territorialidades entre mar e terra. Revista memória em rede.2018;v.10:2177-4129.

TAMAIO I, LAYRARGUES P. P. Quando o parque (ainda) não é nosso: educação ambiental, pertencimento e participação social no Parque Sucupira, Planaltina (DF). Espaço & Geografia.2014:V.17: 145-182.

TOLEDO V. M, BARREREA-BASSOLS N. A etnoecologia: uma ciência pós-normal que estuda as sabedorias tradicionais. Desenvolvimento e Meio Ambiente.2009: 31-45.

Published

2019-08-23

How to Cite

Silva-Meneses, F. V. C., Peres, M. C. de L., Pimentel, P. C. B., & Silva, E. C. da. (2019). Ethnoeducational Workshop: an interdisciplinary proposal for socio-environmental awareness in the coastal area. Monografias Ambientais, 18(1), e2. https://doi.org/10.5902/2236130836981

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATIVE PRACTICES

Most read articles by the same author(s)