Reflections on the sustainable schools program in Ananindeua's public environmental education policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130833438

Keywords:

Sustainable schools, Environmental education, Public policy

Abstract

This article presents theoretical reflections and results for the master's dissertation entitled Programa escolas sustentáveis na política pública de educação ambiental no município de Ananindeua: uma análise em três instituições de ensino, it is presented to the Graduate Program in Natural Resource Management and Local Development in the Amazon, and it is about the sustainable schools program in the public policy of environmental education, in the municipality of Ananindeua, state of Pará, from the analysis of public school units: E.M.E.F. João Paulo II; E.M.E.F. Maria do Carmo and E.M.E.F. Lúcia Vanderley (Ananindeua/Pa). The qualitative and quantitative methodological approach, with greater emphasis on qualitative aspects, supported by the phenomenology of perception, involving a participant observation, documentary study, bibliographic research, interview and interpretative description based on the theoretical perceptions and opinions of the subjects involved with the program under study (managers, coordinators, teachers and students). The results indicate that in order to make the highlighted schools in effectively educative and sustainable spaces it is necessary the continuity of the investments directed to the elaborated projects in the institutions, also in the training of the school actors so that they acquire knowledge and include these themes in the curriculum of the various teaching modalities (from early childhood education to higher education), as well as broaden the communication between the maintaining organs aiming at the strengthening of the work in the school management with focus in the environmental education.

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Author Biographies

Mônica Costa Ribeiro, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Doutorado em Desenvolvimento Sustentável no Trópico Úmido - pelo Núcleo de Altos Estudos Amazônicos. NAEA (2005). Mestrado em Planejamento do Desenvolvimento pelo NAEA - UFPA (2000). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (1992). É Professora Associada I do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos.

Marilena Loureiro da Silva, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Mestrado em Planejamento do Desenvolvimento pelo Núcleo de Altos Estudos Amazônicos - NAEA - UFPA (2000). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (1992). É Professora Adjunto da Faculdade de Educação, do Instituto de Ciências da Educação - UFPA, onde coordena o Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação, Cultura e Meio Ambiente - GEAM (www.geam.com.br).

Rodolpho Zahluth Bastos, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Possui graduação em Direito pela Universidade Federal do Pará (1998), mestrado (2001) e doutorado (2009) em Geopolítica pela Université Paris 8 - Instituto Francês de Geopolítica (IFG/Paris 8). É professor adjunto do Núcleo de Meio Ambiente (NUMA) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Docente do Programa de Pós-Graduação em Gestão de Recursos Naturais e Desenvolvimento Local na Amazônia (PPGEDAM/NUMA/UFPA)

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Published

2019-11-05

How to Cite

Ribeiro, M. C., Silva, M. L. da, & Bastos, R. Z. (2019). Reflections on the sustainable schools program in Ananindeua’s public environmental education policy. Monografias Ambientais, 18(1), e11. https://doi.org/10.5902/2236130833438

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATIVE PRACTICES