The Environmental Agenda in Public Administration (A3P) as a waste management method in a State Public School at Salvador, Bahia
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130833240Keywords:
Solid Waste Management, Social and Environmental Responsibility, Environmental education, School FurnitureAbstract
Environmental management in solid waste is fundamental for sustainable development. The solid waste generated in schools requires proper care and management to protect the environment. The federal government has a rule for public companies to practice sustainability: the Environmental Agenda in Public Administration (A3P), that is an instrument which includes the proper management of waste generated by public agencies. This paper analyzes the A3P rule as a contribution to think about the management of waste materials in state public schools, aiming to obtain elements for sustainable school practices. This is an exploratory and bibliographic study based on academic papers, on Brazil federal norms and laws and on behavior description of furniture disposal at one Salvador’s public school. It uses photography as a qualitative research tool. The results pointed to an inadequate environmental management of classroom desks and chairs disposal. The application of the A3P could contribute to incorporate principles, responsibility and sustainable environmental practices in Bahia’s public schools.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS - ABNT. NBR 10.004: Resíduos sólidos: classificação. Rio de Janeiro: ABNT, 2004. Disponível em:
<http://www.ebah.com.br/content/ABAAAfRNMAB/nbr-10004-residuos-solidos-classificacao> Acesso em: 17 set. 2017.
AZAMBUJA, Eloisa Amábile Kurth de. Proposta de Gestão de Resíduos Sólidos Urbanos: análise do caso de Palhoça/SC. 2002. Dissertação (Mestrado em Engenharia) – UFSC, Florianópolis, 2002. p. 26. Disponível em: . Acesso em: 16 de set de 2017.
BAHIA. Governo do Estado da Bahia. Termo de Baixa de Bens Móveis. Tipo de Baixa: Almoxarifado Central. Destinatário: SAEB. 25.08.2016
BAHIA. Portaria Conjunta SAEB/SEC nº 036 de 24 de abril de 2015. Dispõe sobre os procedimentos para o descarte de carteiras irrecuperáveis no âmbito da Secretaria da Educação do Estado da Bahia e dá outras providências. Diário Oficial do Estado da Bahia
Disponível em: <http://dovirtual.ba.gov.br/egba/reader2/> Acesso em: 16 mai. 2018 às 11h55min.
BARATA, Martha Macedo de Lima; KLIGERMAN, Débora Cynamon; MINAYO-GOMEZ, Carlos. A gestão ambiental no setor público: uma questão de relevância social e econômica. Ciênc. saúde coletiva [online]. 2007, vol.12, n.1, pp.165-170. ISSN 1413-8123. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232007000100019>. Acesso em: 20 mar. 2018, 20:30
BRASIL. Lei nº. 12.305, de 2 de agosto de 2010. Política Nacional de Resíduos Sólidos.Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2017. Disponível em: Acesso em: 20 mar. 2018 às 20h 47min.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Agenda Ambiental na Administração Pública (A3P). 2015?. Disponível em: <http://www.mma.gov.br/mma-em-numeros/a3p.> Acesso em: 27 ago. 2017.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. A3P – Agenda Ambiental na Administração Pública. Cartilha, 5ª edição, Brasília. 2009. Disponível em: <http://www.mma.gov.br/estruturas/a3p/_arquivos/cartilha_a3p_36.pdf > Acesso em: 27 ago. 2017.
BRASIL. Portaria Nº 217, de 30 de julho de 2008. Considerando que a Agenda Ambiental na Administração Pública - A3P propõe a inserção de critérios socioambientais na gestão dos serviços públicos em todos os níveis de governo. 2008. Disponível em:<http://www.mma.gov.br/estruturas/a3p/_arquivos/36_09102008033030.pdf.> Acesso em: 28 set. 2017.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9795.htm> Acesso em: 01 ago. 2017.
JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa. São Paulo: Autores Associados, n. 118, p. 189-205, 2003.
LIMONAD, Ester. Um novo planejamento ou um novo estado para um novo Brasil? In: LIMONAD, Ester; CASTRO, Ramos Edna. Um novo planejamento para um novo Brasil? Rio de Janeiro: LetraCapital, 2014, p. 80-118
LIMONAD, Ester. A insustentável natureza da sustentabilidade. Da ambientalização do planejamento às cidades sustentáveis. Cadernos de Metrópole.[online]. São Paulo: PUC-SP, jan/jun 2013, v. 15, n. 29, PP. 123-142. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/metropole.> Acesso em: 01 nov 2017.
MASSUKATO, Luciana Miyoko. Sistema de Apoio à Decisão: avaliação de cenários de gestão integrada de resíduos sólidos urbanos domiciliares. 2004. p. 42. Dissertação (Mestrado em Engenharia Urbana)–Universidade Federal de São Carlos, São Carlos:UFSCar, SP, 2004. 230p. Disponível em: <http://www.bvsde.paho.org/bvsacd/iswa2005/sistema.pdf>Acesso em: 21 mai. 2018 21:41.
ONUBR - Nações Unidas no Brasil. Objetivos de Desenvolvimento sustentável. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Disponível em:<https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2015/10/agenda2030-pt-br.pdf>. Acesso em: 06 set. 2017.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Bens Inservíveis: logística reversa, meio ambiente e as escolas. Paraná, 2015, p.6. Disponível em:<http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/gestao_residuos_inserviveis.pdf> Acesso em: 18 out. 2017
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.