Práticas pedagógicas e o desenvolvimento da responsabilidade socioambiental na comunidade escolar do Instituto Estadual Prof.ª Nena - CIEP de Sapiranga – RS

Authors

  • Márcia Inês Rockenbach Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Elisane Maria Rampelotto Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613083309

Keywords:

Environmental Responsibility, Pedagogical Practices, Sustainability

Abstract

The work on the Pedagogical Practices and the Development of Environmental Responsibility in theCommunity School of the State Institute Professor. nd NENA - CIEP Sapiranga - RS. Initially wecarried out a study to diagnose the key social and environmental problems, there have beenawareness activities at school, community and environmentally sustainable practices. To completean evaluation took place in the depositions of willing participants in the actions of the study. Thestudy aims to raise awareness in the community, identify perceptions about environmentalresponsibility, develop initiatives for guidance on sustainable actions. Justified by the necessity ofenvironmental awareness in view of environmental problems facing the school community.Participated in this study, managers, educators, students and school community members of theState Institute Professor. NENA - CIEP. The method used was qualitative work with descriptions andinterpretations. The instrument used was a theoretical study and analysis of statements from theparticipants, based on the literature on the subject. The study results show that there is still not anenvironmental awareness and responsibility, which contributes to the worsening of environmentalproblems in the socio-environmental context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, L. M. A. E ROGOLIN T. B., Geografia, Série Novo Ensino Médio, Editora Ática, 2ª edição, 2004.

BARRETO, Alcyrus Vieira Pinto; HONORATO, Cezar de Freitas. Manual de sobrevivência na selva acadêmica. Rio de Janeiro: Objeto Direto, 1998.

BLACKING, J. 1995b "Music, Culture, and Experience", in: Music, Culture, and Experience: Selected Papers of John Blacking, Chicago/Londres, The University of Chicago Press, pp. 223-42. [Links]

CARVALHO, Janete Magalhães. Desafios à ciência e às políticas de desenvolvimento regional. Reflexões e recomendações sobre o futuro desenvolvimento da Amazônia. Estudos Avançados, v.3, n.7, p. 183-199, 1990.

______. Do projeto às estratégias/táticas de professores como profissionais necessários aos espaços/tempos da escola pública. In: ______. Diferentes perspectivas da profissão docente na atualidade (Org.). 2. ed. Vitória: EDUFES, 2004. p. 10-44.

______. Educativa em Questão. Série cadernos de Reflexão. Instrumentos Metodológicos II. : Espaço Pedagógico. 2ª ed. São Paulo: 1996.

FREIRE, Paulo, Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GALIAZZI, M. C. et. Al. Construindo Caleidoscópios: organizando unidades de aprendizagem. Revista eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, Rio Grande, v. 09, p. 98 –111, jul. – dez. 2002.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4a ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIORDANO, G. Avaliação ambiental de um balneário e estudo de alternativa para controle da poluição utilizando o processo eletrolítico para o tratamento de esgotos. Niterói – RJ, 1999. 137 p. Dissertação de Mestrado (Ciência Ambiental) Universidade Federal Fluminense, 1999.

GIROUX, Henry. Atos impuros: a prática política dos estudos culturais. Porto Alegre: Artmed, 2003.

GUIMARÃES, M. Educação ambiental crítica. In: LAYRARGUES, Philippe (Org.). Identidades da educação ambiental brasileira.

Brasília: Ministério do Meio Ambiente/ Diretoria de Educação Ambiental, 2004.

Disponível em: http://pt.wikipedia.org.br/wiki/Protocolo_de_Quioto/. Acesso em: 17 de abril de 2010, às 15h.

Disponível em: http://novaescola.abril.uol.com.br/ed. Acesso em: 11 de abril de 2010, às 14h.

Disponível em: http://pessoal.educacional.com.br/up/4770001/1306260/t137.asp.

Disponível em: http://www.apromac.org.br/ea005.htm.

Disponível em: http://www.folhadirigida.com.br/professor2001/cadernos/explosao/ 63.html. Acesso em: 13/04/10 às 12h30min.

Disponível em: http://www.jornaldedebates.ig.com.br/index. Acesso em: 13 de abril de 2010, às 13h.

Disponível em: http://www.unimep.br/phpg/editora/revista/imp30art01.pdf.

IBAMA, Avaliação de Impacto Ambiental: agentes sociais, procedimentos e ferramentas. Brasília: IBAMA, 1995.

IMHOFF, K.; IMHOFF, K. R. Manual de Tratamento de Águas Residuárias. São Paulo: Edgard Blücher, 1996.

______. Impactos regionais de "grandes projetos" e as possibilidades de reorganização do espaço na periferia amazônica. In:

ARAGON, L.E. (ed.) A desordem ecológica da Amazônia. Série Cooperação Amazônica 7, UNAMAZ, p. 253-269, 1991.

KRAEMER, Maria Elisabeth Pereira - beth.kraemerarrobaterra.com.br

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do Trabalho Científico, 4º ed., Atlas: 1995.

LAYRARGUES, Philippe (Org.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente/Diretoria

de Educação Ambiental, 2004.

LIBANEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola. Editora Alternativa, 2004.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental transformadora. Disponível em:

www.scielo.com.br/educação33ambiental/tranformação.pdf. Acesso em: 23 de março de 2010.

MACEDO, Jorge A. B. Águas & Águas. São Paulo: Varela, 2001.

MELCHIOR, Maria Celina. O Sucesso Escolar através da Avaliação e da recuperação. Novo Hamburgo: s/ed., 1998.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Parâmetros curriculares nacionais: temas transversais. Brasília: Secretaria de

Educação Fundamental, 1998.

MORAES, José Geraldo Vinci de, História Geral e Brasil – Ensino Médio, Editora Atual, 1ª Ed. São Paulo. 2003.

MORAES, M. C. Recuo da Teoria: Dilemas Na Pesquisa Em Educação. In: Intelectuais, Conhecimento E Espaço Público; Anais da 24ª Reunião Anual Da Anped. Caxambú, Anped, 2001.

MORIN, Edgar. O método: a natureza da natureza. 3. ed. Portugal: Publicações Europa-América Ltda., 1977.

NUNES, J. A. Tratamento Físico-Químico de Águas Residuárias Industriais. Aracajú: ed. do autor. 1996.

OLIVEIRA, A. I. A. O Licenciamento Ambiental. São Paulo: IGLU, 1998.

OLIVEIRA, E. M. de. Educação Ambiental – Uma possível abordagem. 2ª. Ed. Brasília: Ed. Ibama 2000.

PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. São Paulo, Ática, 1997.

______. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote, 1993a.

PINEAU, Gaston. Temporalidades na formação. São Paulo: Triom, 2003.

ROESCH, Sylvia Maria Azevedo. Projetos de estágio do curso de administração: guia para pesquisas, projetos, estágios e trabalhos de conclusão de curso; Colaboração: Grace Vieira Becker e Maria Ivone de Mello. São Paulo: Atlas, 1996.

ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação Dialógica: desafios e perspectivas. 2 ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 1999.

SANTOS, Boaventura de Souza. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

SATO, M. Educação Ambiental. São Carlos: Rima, 2002.

SILVA, Manoel O. S. Alvares. Análises físico-químicas para controle de estações de tratamento de esgotos. Ed. Alternativa,

SILVA, Salomão A.; MARA, David D. Lagoas de estabilização. Rio de Janeiro: ABES, 1979. p.67.

TRIPODI John, graduate of Annunciation BVM School in Philadelphia, PA is on Classmates.com. Get caught up with John and other high, 1981- disponível em - www.spoke.com/dir/p/tripodi/john

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas , 1987.

Disponível em: www.centrorefeducacional.com.br/gestdemaut.htm. Acesso em: 13/04/10 ás 13h40min.

Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993. Disponível em: www.centrorefeducacional.com.br/gestdemaut.htm. Acesso em: 17 de abril de 2010, às 18h15min.

Introdução à psicologia escolar. 2.ed. São Paulo: T.A.Queiróz, 1986. Disponível em: www.centrorefeducacional.com.br/gestdemaut.htm. Acesso em: 17 de abril de 2010, às 16h12min.

www.centrorefeducacional.com.br/gestdemaut.htm. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. 11ª ed. Petrópolis: Vozes, 1994. 277p.

Disponível em: www.profissãomestre.com.br. Acesso em: 20 de abril 2010, às 18h30min.

Disponível em: www.programapostural.com.br. Acesso em: 17 de abril de 2010, às 15h35min.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. São Paulo: Bookman, 2001.

Published

2011-07-11

How to Cite

Rockenbach, M. I., & Rampelotto, E. M. (2011). Práticas pedagógicas e o desenvolvimento da responsabilidade socioambiental na comunidade escolar do Instituto Estadual Prof.ª Nena - CIEP de Sapiranga – RS. Monografias Ambientais, 3(3), 404–420. https://doi.org/10.5902/223613083309

Issue

Section

ARTICLES