Transversalizando a orientação sexual nos anos finais do ensino fundamental

Authors

  • Claudia Regina Neves Barboza Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Jerônimo Sartori Universidade Federal da Fronteira Sul, Erechim, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820636

Keywords:

Sexual orientation, Transversal theme, Pedagogic intervention, PCNs

Abstract

The learning space is a social ambient where experiences are traded, where means of diverse social interactions are possible, and where education provides the knowledge and the comprehension of different cultures. Therefore, it is the duty of the school to prov ide an emancipatory education, focused in integral development. The following work results from a pedagogic intervention research about Sexual Orientation, conducted in the final years of elementary school (seventh and eighth grade) at the Elementary Municipal School, in the city of São Gabriel, RS. The course of action chosen in response to the transversal theme of Sexual Orientation has to be seen as a process of methodological intervention, which gives and obtains information regarding sexuality, organizing a space open to reflection and questioning regarding different subjects: importance of prevention, bodily changes, identity, interpersonal relationships, selfesteem, gender roles, taboos, values and beliefs regarding relationships, sexual behaviors, and STDs. Sexuality is a processual matter, a question of living and experimenting. The construction of sexuality and gender occurs over the individual’s whole life. In spite of the National Curriculum Standards (PCNs) being criticized by many educators, it’s undeniable that these documents instituted the discussion on sexual education in schools. It’s up to every different reality to find a way to promote the demystification and the understanding of our bodies and of our sexuality, something very lacking in basic education. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Regina Neves Barboza, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Bióloga licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pampa.

Jerônimo Sartori, Universidade Federal da Fronteira Sul, Erechim, RS

Possui graduação em Biologia - LP pela Fundação Educacional do Alto Uruguai Catarinense, graduação em Ciências - LC pela Universidade de Passo Fundo, Especialização em supervisão Escolar, Faculdade de Educação, UPF, mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 

References

AFONSO, Lúcia. A polêmica sobre adolescência e sexualidade. Belo Horizonte: Ed. do Campo Social, 2001.

BECKER, Fernando. A Epistemologia do Professor: o cotidiano da escola. Petrópolis: Vozes, 1993.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental Parâmetros Curriculares Nacionais: pluralidade cultural e orientação sexual. Brasília: MEC/SEF, 1997. v. 10.

CUNHA, Nylse Helena da Silva. Brinquedo, desafio e descoberta: subsídios para a utilização e confecção de brinquedos. Rio de Janeiro: FAE, 1988.

FAZENDA, Ivani (Org.). Práticas Interdisciplinares na Escola. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. 27. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

FREIRE, Paulo. Medo e Ousadia: O Cotidiano do Professor. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 43. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

LOPES, Maria da Glória. Jogos na Educação: criar, fazer, jogar. 2. ed. São Paulo: Cortez,

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997

RIBEIRO, Paula R. C.; LONGARAY, Deise A. (Org.). Os 15 anos de Mariana: um convite a outras aprendizagens sobre os corpos. Rio Grande: FURG, 2013.

RIBEIRO, Paula R. C.; QUADRADO, Raquel. P. (org). Corpos, gêneros e sexualidades: questões possíveis para o currículo escolar. 3. ed. Rio Grande: FURG, 2013

SILVA, Fabiane Ferreira et al. Sexualidade e escola: compartilhando saberes e experiências. 3. ed. Rio Grande: FURG, 2013.

SILVA, Tomaz T.O currículo como fetiche. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

VYGOTSKY, Lev S. Psicologia Pedagógica. Edição comentada. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2015-12-07

How to Cite

Barboza, C. R. N., & Sartori, J. (2015). Transversalizando a orientação sexual nos anos finais do ensino fundamental. Monografias Ambientais, 14, 25–40. https://doi.org/10.5902/2236130820636