Practical activity of alternative energies as a facilitating way of teaching the Sciences to students of the Education of Youth and Adults (EYA)

Authors

  • Cícero Jefferson Turbano Ramalho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Gilberto do Nascimento Gasparini Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Leandro Carbo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • André Berton Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Jaciara, MT

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820459

Keywords:

Sciences, EYA, Alternative energies, Practical activities, Learning

Abstract

The present work discourses about the use of alternative teaching resources as a facilitating way in the teaching learning process of Sciences in the Education of Youth and Adults (EYA) modality, emphasizing experiments and a playful pedagogic gymkhana, by way of an interacionist method for the building of knowledge and of an analytical being with frequent interactions with objects and the environment. This activity was developed at Magda Ivana Municipal School, for the second segment fundamental EYA students which was very useful, for they learned concepts and practices that helped them to develop playful pedagogic teaching activities, promoting the interaction and collaboration of all.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Educação de Jovens e Adultos. Ensino Fundamental: Proposta Curricular – 2º Segmento – 5ª a 8ª série. vol. 1. Brasília, 2002. Disponivel em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/propostacurricular/segundosegmento/vol3_matematica.pdf. Acessado em 14/08/2013.

FONSECA, M.C.F.R. A Educação Matemática e EJA. ConstruçãoColetiva:Contribuições à Educação de Jovens e Adultos. Edições MEC / UNESCO, Brasília- F, junho, p 321, 2006

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários À Prática Educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, p 143, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 49ª Ed, Editora Paz e Terra, Rio de JaneiroRJ, p 213, 2010.

LINCOLN, Y. S.; GUBA, E. G. Controvérsias Paradigmáticas, Contradições E Confluências Emergentes. In DENZIN, N K,; LINCOLN, Y. S. 2. Ed. Porto Alegre: Artmed, p. 192, 2006.

MACEDO, Lino; PETTY, Ana L. S.; PASSOS, Norimar C. Aprender Com Jogos e Situações Problema. Porto Alegre: Artmed, p. 120, 2000.

OLIVEIRA, M. K. Jovens e adultos como sujeitos de ensino e aprendizagem. Revista Brasileirade Educação, n. 12, p.73, set/out/nov/dez. 1999.

PIAGET, J. A Linguagem e o Pensamento da Criança. 7. ed. Rio deJaneiro: Editora Fundo de Cultura p 307, 2005.

SANT´ANNA, Ilza Martins; MENEGOLLA, Maximiliano. Didática: Aprender a Ensinar- Técnicas e reflexões pedagógicas para formação de formadores. São Paulo: Loyola, p 126, 2002.

SOUZA, Pedro; BARROS, Marcelo. Jogos Interativos: Uma Possibilidade no Ensino De Ciências Para A Educação De Jovens E Adultos. III Encontro Nacional de Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente, Niterói, 2012. Disponível em www.ensinosaudeambiente.com.br/eneciencias/anaisiiieneciencias/trabalhos/T59.pdf.

VYGOTSKY, L. A Formação Social da Mente: O Desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 5ª ed. São Paulo: Martins Fontes, p 186, 2007.

Published

2015-11-19

How to Cite

Ramalho, C. J. T., Gasparini, G. do N., Carbo, L., & Berton, A. (2015). Practical activity of alternative energies as a facilitating way of teaching the Sciences to students of the Education of Youth and Adults (EYA). Monografias Ambientais, 14, 228–235. https://doi.org/10.5902/2236130820459

Most read articles by the same author(s)