The reverse logistics at service to sustainable development and the role of the school concerning the environmental education

Authors

  • Lucas Juarez Hempe Faculdade Senac, Recife, PE
  • Cléa Hempe Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130818733

Keywords:

Reverse logistics, Sustainability, Environment, Environmental education, School

Abstract

The reverse logistics is an issue that can be approached in the Environmental Education, in any series/year of Basic Education. Schools play an important role towards the environment; they do not only mobilize the students, but also their families and the community to develop new habits. Similarly, they also contribute to the fulfillment of the regulations, which brings the shared responsibility of all waste generators in the production chain: manufacturers, merchants and citizens. The aim of this paper was to present to the reader, by means of a rescue, the way on how has arisen this environmental tool, the reverse logistics, showing examples of its applicability on many different sectors, as well as the advantages obtained by the organizations in adding this tool to its environmental management system. The reverse logistics it is a strategic resource to the organizations, focused on the sustainable development. It aims to obtain competitive advantages by streamlining the production processes of the organizations, along with the implementation of an environmental management system. Similarly, it has the mission to provide sustainable growth, playing a much broader role than simply assist in compliance with the current environmental legislation. The methodology used was the bibliographic research. This article aims to enable the reader to reflect on the importance of the reverse logistics for the sustainable development of the organizations and as a matter of suggestion to be discussed and approached by teachers and students in daily school life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Juarez Hempe, Faculdade Senac, Recife, PE

Bacharel em Administração, com linha de formação específica em Comércio Exterior pela Faculdade SENAC-PE. Aluno do Curso de Pós-Graduação MBA em Gestão de Pessoas nas Organizações pela FOCCA - Faculdade de Olinda.

Cléa Hempe, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Graduada em Geografia pela UNIJUI, Especialista em Gestão e Apoio Pedagógico na Educação Básica -UNICRUZ, Especialista em Mídias na Educação –UFSM, Mestra em Geografia – UFSM, Tutora do Curso de Especialização em  Educação Ambiental/Polo Presencial de Panambi, Professora de Geografia lotada no Museu e Arquivo Histórico Professor Hermann Wegermann Panambi.

References

ABRELPE. Panorama dos resíduos sólidos no Brasil - 2013. Disponível em: www.abrelpe.org.br/Panorama/panorama2013.pdf. Acesso em: 14 set. 2014.

BELLEN, Hans Michael van. Indicadores de Sustentabilidade: uma análise comparativa. Rio de Janeiro: FGV, 2006, Ed. 2.

BRASIL. Lei n. 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei n. 9.605, de 12 de fevereiro de 1998 e dá outras providências. Disponível em: www.planalto.gov.br. Acesso em: 14 set. 2014

CMMAD - Comissão Mundial sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento. Nosso Futuro - Comum. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1991.

COCA-COLA. Coca-Cola investe R$ 8 milhões em reciclagem. Disponível em: cocacolabrasil.com. br/imprensa/release/coca-cola-brasil-investe-r-8-milhoes-em-reciclagem. Acesso em: 18 set. 2014.

GIORDANO. S. Marketing e Meio Ambiente. In: NEVES, M. F. CASTRO, L. T. Marketing e Estratégia em Agronegócios e Desenvolvimento. São Paulo: Atlas, 2003.

GUARNIERI, Patrícia. Logística Reversa: em busca do equilíbrio econômico e ambiental. Recife: Clube de Autores, 2011.

SUPPER RISSUL, 22.04.2013. Disponível em: http://www.unisoldsustentabilidade.com.br/new/index.php/ parceiros/item/33-supper-rissul-de-novohamburgo-recebe-homenagem-de-escola-do-município. Acesso em: 20 mar. 2015.

LEITE, P. R. Logística reversa: meio ambiente e competitividade. São Paulo: Prentice Hall, 2003.

O Diário. Escola trabalha conscientização ambiental. Disponível em: http://www.unisoldsustentabili dade.com.br/new/index.php/parceiros/item/40-escola-trabalhaconscientização-ambiental. Acesso em: 20 mar. 2015.

PEPSICO. PepsiCo destaca ações voltadas à reciclagem e descarte correto de embalagens na Expocatadores. Disponível em: www.pepsico.com.br/pepsico-destaca-acoes-voltadas-a-reciclagem-edescarte-correto-de-embalagens-na-expocatadores. Acesso em: 15 set. 2014.

PHILIPS. Programa Ciclo Sustentável Philips. Disponível em: www.sustentabilidade.philips.com.br/responsabilidade-ambiental/programa-philips-ciclosustentavel.htm. Acesso em: 15 set. 2014.

REVISTA VIDRO ALUMÍNIO. Reciclagem de vidros automotivos. Disponível em: www.revistavidroealuminio.com.br/reciclagem-de-vidros-automotivos/. Acesso em: 15 set. 2014.

ROGERS, D. S. & TIBBEN-LEMBKE, R. S. Going backwards: reverse logistics trends and practices. Reno: Universidade de Nevada, 1999.

TADEU, Hugo Ferreira Braga et al. Logística reversa e sustentabilidade. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

VALLE, Rogerio; Souza, Ricardo Gabbay. Logística Reversa: processo a processo. São Paulo: Atlas, 2014.

XAVIER, Lúcia Helena; CORRÊA, Henrique Luiz. Sistemas de Logística Reversa: criando cadeias de suprimento sustentáveis. São Paulo: Atlas, 2013.

Published

2015-07-09

How to Cite

Hempe, L. J., & Hempe, C. (2015). The reverse logistics at service to sustainable development and the role of the school concerning the environmental education. Monografias Ambientais, 14, 17–25. https://doi.org/10.5902/2236130818733