Representations about the environment: from obstacles identification to elaboration of objectives-obstacles

Authors

  • Salatiel da Rocha Gomes Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, AM
  • José Vicente de Souza Aguiar Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, AM
  • Ierecê Barbosa Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, AM

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130816529

Keywords:

Environment, Representations, Obstacles, Goals-obstacles

Abstract

This work aims to identify the representations that students in a class of 6th grade of elementary school have on the environment and, from them, draw your changes and goals aimed to overcome some obstacles. Was based on the concept of epistemological obstacles of Gaston Bachelard and goals from Jean-Pierre Astolfi obstacles. Is characterized as qualitative research, with data collected in seven meetings in a public school, using techniques such as questionnaires, observation and visits to non-institutionalized and non-institutionalized formal spaces. The results indicate that the initial representations of students about the environment turn only for the care and love of nature, as not littering and taking care of animals. After conducting the meetings, it was noted the predominance of conservationist thought, but with small expansions on the idea of the environment and its relations with society, with emphasis on the interdependence between man and nature. Highlights the importance of activities centered on the idea of understanding obstacles, which in turn enables the development of goals, obstacles, although the conceptual changes can be tough and slow, the survey showed.

Downloads

Author Biographies

Salatiel da Rocha Gomes, Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, AM

Professor e mestrando do programa de educação e ensino de ciências.

José Vicente de Souza Aguiar, Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, AM

Doutor em Educação e Professor da Universidade do Estado do Amazonas.

Ierecê Barbosa, Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, AM

Doutora em Educação, professora da Universidade do Estado do Amazonas.

References

ASTOLFI, J.P et all. As palavras-chave da didática das ciências. Lisboa: Instituto Piaget, 1997.

ASTOLFI, Jean-Pierre; PETERFALVI, Brigitte. VÉRIN, Anne. Como as crianças aprendem as ciências. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.

AUSUBEL, D. P; NOVAK, J.D. & HANESIAN, H. Psicologia educacional. 2 ed, Interamericana, RJ, 1980.

BACHELARD, Gaston.A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto 1996.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente e saúde. Brasília, 1997.

CARVALHO, Izabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2008.

DUBET, François. O que é uma escola justa? a escola das oportunidades. São Paulo: Cortez, 2008.

FLECK, Ludwik. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.

FREINET, C. As técnicas Freinet da escola moderna. Lisboa: Estampa, 1975.

FRIGOTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva. São Paulo: Cortez, 2006.

POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: Artmed, 2009.

SANTOS, Maria Eduarda. Mudança conceptual na sala de aula: um desafio pedagógico. Lisboa: Livros Horizonte, 1991.

VASCONCELOS, Celso dos S. Desafio da Qualidade da Educação: Gestão da sala de aula. In: Gestão da Sala de aula. São Paulo: Liberta, 2014.Como as crianças aprendem as ciências. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.

Published

2015-04-24

How to Cite

Gomes, S. da R., Aguiar, J. V. de S., & Barbosa, I. (2015). Representations about the environment: from obstacles identification to elaboration of objectives-obstacles. Monografias Ambientais, 14(1), 76–87. https://doi.org/10.5902/2236130816529

Issue

Section

EDUCATION, SOCIETY AND CULTURE

Most read articles by the same author(s)