FOLHETOS COMO FERRAMENTA DE EDUCOMUNICAÇÃO EM PARQUES NATURAIS: ESTUDO DE CASO SOBRE OS PARQUES DE CANELA/RS

Authors

  • Leonardo Francisco Stahnke Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Vania Medianeira Flores Costa Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611702783

Keywords:

Parks, Leaflets, Educommunication.

Abstract

In this article was analyzed the leaflets in the Natural Paks of Canela/RS, and its itsrelationship with the “Educommunication” and Sustainable Tourism. Thus, initially were identifiedthe parks with relevant natural characteristics and, with support from the Tourist InformationCenter, we obtained access to their promotional materials. Each leaflets was then evaluated bycomparison, based on a matrix of 53 criteria, without the three focus of analysis: GeneralInformation, Design and Environmental Education. Of the 17 national parks listed, only seven hadinformation leaflets, one of the state and six private. From this study it was found that the parksdo not know how to produce publicity materials of the “educommunication”, getting all leafletswell below the proposed criteria. In order to address this deficit, we propose a Guide toSustainable Tourism for the national parks of this city.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIAÇÃO DOS DESIGNERS GRÁFICOS. ABC da ADG: Glossário de termos e verbetes utilizados em Design Gráfico. São Paulo. 2000. 117 p.

BRASIL. Lei Federal nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil/Leis/L9795.htm>. Acesso em: 28 jun. 2010.

BRASIL. Lei Federal nº 11.428, de 22 de dezembro de 2006. Dispõe sobre a utilização e proteção da vegetação nativa do Bioma Mata Atlântica, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-

/2006/lei/l11428.htm>. Acesso em: 18 mai. 2010.

CAPRA, F. A Teia da Vida: Uma nova compreensão científica dos seres vivos. São Paulo: CULTRIX, 1996. 256p.: il.

CÉSAR, P. A. B.; STIGLIANO, B. V.; RAIMUNDO, S; NUCCI, J. C.; TRIGO, L. G. G. Ecoturismo. São Paulo: IPSIS, 2007.

COSTA, F. A. M. (Org.). Educomunicação socioambiental: comunicação popular e educação. Brasília: MMA, 2008. 50p.

DIAS, G. F. Pegada Ecológica e sustentabilidade humana. São Paulo: Gaia, 2002. 264 p.

DRUM, A.; MOORE, A. Desenvolvimento do Ecoturismo: um manual para profissionais de conservação. Arlington, Virgínia: The Nature Conservancy, v.1, 2003, 100p.

GEOPROSPEC. Plano de Manejo Parque Ecológico Vale da Ferradura. Canela, julho de 2007.

HAM, S. H. Interpretacion Ambiental: Uma Guia Pratica para Gente com Grandes Ideas y Presupuestos Pequeños. Colorado, USA: North. Am. Press, 1992. 473p.

HAMMITT, W. E.; COLE, D. N. Wildland recreation – ecology and management. New York: John Wiley & Sons, 1998.2 nd ed. 361p.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. IBGE Cidades: Estimativa da População 2009. Disponível em:

<http://www.ibge.gov.br/cidadesat/topwindow.htm?1>. Acesso em: 10 jun. 2010.

MACHADO, A. Ecoturismo: um produto viável – a experiência do Rio Grande do Sul. Rio de Janeiro: Ed. Senac Nacional, 2005. 232 p.

MILLER, K. La planificacion com enfasis en la perspectiva bioregional. In: Primer Congresso Latinoamericano de Parques Nacionales y otras areas protegidas. (1, Santa Marta, 1997) Ponencias... Santa Marta, Colômbia, 1997.

MONTERO, R. M. La interpretación como herramienta em la planificación de senderos. Cuba: Centro Nacional de Areas Protegidas – CNAP, 2005 (conferência não publicada).

MYERS, N.; MITTERMEIER, R. A.; MITTERMEIER, C. G.; FONSECA, G. A. B.; KENT, J. Biodiversity hotspots for conservation priorities. Nature. n. 403, p. 853-858, 2000.

Published

2011-03-31

How to Cite

Stahnke, L. F., & Costa, V. M. F. (2011). FOLHETOS COMO FERRAMENTA DE EDUCOMUNICAÇÃO EM PARQUES NATURAIS: ESTUDO DE CASO SOBRE OS PARQUES DE CANELA/RS. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 2(2), 257–282. https://doi.org/10.5902/223611702783

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)