University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care

Authors

  • Iliria François Wahlbrinck Mestrado em Educação, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões ‒ URI, Frederico Westphalen, RS, Brasil
  • Luci Mary Duso Pacheco Doutorado em Educação, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões ‒ URI, Frederico Westphalen, RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117019186

Keywords:

Ethics of care, University extation, Liberating práxis, Humanization

Abstract

In this study we aim to get to know if the effectiveness of the Ethics of Care in University Extension projects enables dialogue on liberating educational practices. In order to it, we use a qualitative approach and bibliographical studies in the construction and analysis of a theoretical framework that enables the understanding of care as constitutive of the human being in the university context and practice. University is the institution where the formation of leaders committed to the transformation of what does not contribute to the dignity of life occurs. In it, teaching-research-extension should be developed inseparable. Education is basic academic formation; theoretical support that bases research and extension. Research is an activity focused on problem solving; is search and inquest. Extension is an educational, cultural and scientific process; articulator between teaching and research. It is permanent bridge between the community and the University, where both learn through dialogue and exchange of knowledge. Committed to an education that forms to transform, the extension action can configure a liberating, caregiver pedagogical practice. The contemplation of the Ethics of Care in its development provides opportunities for transformation through the execution of humanizing praxis in a historical and social context where the university is inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iliria François Wahlbrinck, Mestrado em Educação, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões ‒ URI, Frederico Westphalen, RS, Brasil

Luci Mary Duso Pacheco, Doutorado em Educação, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões ‒ URI, Frederico Westphalen, RS, Brasil

References

BOTOMÉ, SILVIO PAULO. Pesquisa alienada e ensino alienante – o equívoco da extensão universitária. Petrópolis, RJ: Editora Vozes; São Carlos, SP: Editora da Universidade Federal de São Carlos; Caxias do sul RS: Editora da Universidade de Caxias do Sul, 1996.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 49. ed. São Paulo: Saraiva, 2014.

CRISOSTIMO, ANA LÚCIA. A produção do conhecimento na extensão universitária:estímulo à pesquisaação. In: SCHMIDT, LISANDRO

PEZZI, CRISOSTIMO, ANA LÚCIA E KIEL, CRISTIANE APARECIDA (org). O despertar para o conhecimento científico extensionista. Guarapuava: Inicentro, 2011.

DEMO, PEDRO. Educar pela pesquisa. Campinas-SP: Autores Associados, 1996.

DEMO, PEDRO. Universidade, aprendizagem e avaliação: horizontes reconstrutivos. Porto Alegre: Mediação,2004.

FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, 2012.

FORPROEX. Conscientização. São Paulo: Moraes, 1980.

FORPROEX. Extensão ou comunicação? 8ed. São Paulo: Paz e Terra, 1985.

FORPROEX. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

GALO, ZILDO. Ética, sustentabilidade e interdisciplinaridade: balizas para a extensão universitária. 2010. Disponível em . Acesso em: 27 abr. 2014.

HEIDEGGER, MARTIM. Introdução à Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

HEIDEGGER, MARTIM. Ser e tempo. 3. ed. Petrópólis: Vozes e Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2008.

HEIDEGGER, MARTIM. Carta sobre o humanismo. São Paulo: Centauro, 2005.

MOITA, FILOMENA MARIA GONÇALVES DA SILVA CORDEIRO E ANDRADE, FERNANDO CÉZAR BEZERRA. Ensinopesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. In: Revista Brasileira de Educação, v.14 n.41 maio/ago 2009, p 269-280.

PÁDUA, ELISABETE MATALLO MARCHESINI DE. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. 8ed. São Paulo: Papirus, 2002.

PIMENTA, SELMA GARRIDO. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2002.

PROen, Pró-Reitoria de Ensino. URI: Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, 2005.

RAYS. OSWALDO ALONSO. Ensino-Pesquisa-Extensão: notas para pensar a indissociabilidade. Disponível em <http://www.ufsm.br/ce/revista/ceesp/2003/01/a7.htm>. Acesso em 15 fev. 2006.

SCHMIDT, Lisandro Pezzi. Perspectivas presentes para integração universidade-sociedade In: SCHMIDT, Lisandro Pezzi, CRISOSTIMO, Ana Lúcia e KIEL, Cristiane Aparecida (org). O despertar para o conhecimento científico extensionista. Guarapuava: Inicentro, 2011.

SILVA JR., JOÃO DOS REIS. Reforma do Estado e da Educação no Brasil de FHC. São Paulo: Xamã, 2002.

SOUSA SANTOS, BOAVENTURA. A universidade do século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SOUSA SANTOS, BOAVENTURA. A crítica da razão indolente. 7ed. São Paulo: Cortez, 2009.

VÁSQUEZ, ADOLFO SÀNCHES. Ética. 30. ed. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

VAZ, HENRIQUE C DE LIMA. Escritos de Filosofia II: Ética e Cultura. São Paulo: Loyola, 1988.

Published

2015-08-23

How to Cite

Wahlbrinck, I. F., & Pacheco, L. M. D. (2015). University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 19, 61–69. https://doi.org/10.5902/2236117019186