ENVIRONMENTAL EDUCATION FOR THE LOCAL DEVELOPMENT: AN ALTERNATIVE FOR THE DEVELOPMENT OF MUNICIPALITIES

Authors

  • Carla Cristiane Mueller Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Clayton Hillig Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Wanderléia Brinckmann Universidade de Múrcia
  • Ubirajara de Almeida Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611704309

Keywords:

Local Knowledge, Education, Local Development

Abstract

http://dx.doi.org/10.5902/223611704309

THE Sustainable Development requires knowledge of the public managers and private, of thecommunity associations, of the trade unions, and the a fundamental tool of processing of cultureand knowledge of a society which is the Professor.The qualification of the managers and educators, is fundamental to that can, with tools ofparticipation, to get to the community the objetivos that the same is in relation to the future ofthe city and its relationship with the region. As Aziz AB'Saber, it is crucial that the school providesto their pupils local knowledge for the ensino fundamental, and regional for the middle school."EDUCATION is the means by which the child is part of the process civilizatório and to society. Itmust have three bases: the area of knowledge accumulated and workshops of talent and theknowledge of the region" (Interview Revised New School - Edition 139 - Janeiro de 2001).Based on this statement it is fundamental that the managers and teachers are aware that not onlythe programmatic content is not enough to students to have the knowledge to which may occurchanges in eating habits where we can begin to pursue the culture of the Local DevelopmentSustainable. THE knowledge of the region and the workshops that provide forms of implantadothe qualities and the real purpose of the school community are fundamental to improve thequality of life of a community and the municipality. After coletadas em ninhos the information ofqualification, in terms of knowledge of methods of local development sustainable in the managers,o Projeto is to provide and workshops of qualification to managers, teachers and leaders of thelocal authorities in order to draw up a work programme for monitoring that will be based on therespect the local culture, the vocation of the population and the geographical and environmentalalso of each region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Cristiane Mueller, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

BIÓLOGA E ESTUDANTE DE PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL

Clayton Hillig, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Professor Departamento de Ciências Agrárias

Wanderléia Brinckmann, Universidade de Múrcia

Professora do Departamento de Geografia da Universidade de  Múrcia

Ubirajara de Almeida, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

TECNÓLOGO EM GESTÃO AMBIENTAL

References

AZIS AB’ SABER. [Entrevista concedida á Revista Nova Escola de Janeiro de 2001, publicada no site: aprendizesdanatureza.blogspot.com/.../entrevista-com-aziz-absaber.html Acesso no dia 10/11/2011.

BARREIRA FILHO, ENILDO B. e FURTADO SAMPAIO, JOSÉ L. (2004) Sustentabilidade Ambental: Discutindo o lugar. Em: Mercator - Revista de Geografia da UFC, ano 03, número 06, 2004. p.89-94.

BRINCKMANN, W.E. (2009). Mobilização: Ato de Colocar-se em Movimento e Multiplicar-se Multiplicando. Artigo resultado do projeto: Mobilização Social. (Re)Ordenamento Do Território E Gestão Das Águas Em Áreas Urbanas E Periurbanas Da Bacia Hidrográfica Do Rio Pardo (REDE MOBILIZA). Artigo Inédito.

BRINKMANN, W. & MUELLER C. C. Mobilização e Formação de Educadores Ambientais: Desafios para o processo de Gestão das Águas por Bacias Hidrográficas, RS, Brasil – Apresentação no VII Congreso Ibérico sobre Gestión y Planificación del Agua “Ríos Ibéricos +10. Mirando al futuro tras 10 años de DMA” 16/19 de febrero de 2011, Talavera de la Reina – Espanha.

BUARQUE, SÉRGIO. Metodologia de Planejamento do Desenvolvimento Sustentável. Recife, IICA, 1995 (mimeo). Publicado pelo IICA como Desarrollo Sostenible – Metodología de Planeamiento Experiencias del Nordeste de Brasil. San José, Costa Rica : BMZ7GTZ-IICA , 1997a.

CAPRA, FRITJOF. As conexões ocultas: ciência para uma vida sustentável. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2002. 296 p.

CHASSOT, A.I. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Editora Unijuí, Ijuí/RS 2001.

DIAS, GENEBALDO FREIRE. 40 contribuições pessoais para a sustentabilidade. São Paulo: Gaia, 2005.

FREIRE, C. C. DE OMENA, S. P. F. Princípios de Hidrologia Ambiental In: CNPq, Ministério de Ciência e Tecnologia, CTHidro, UFSC-UFAL. Curso de Aperfeiçoamento em Gestão de Recursos Hídricos, 2009.

Módulo I, p. 01-10.

FERREIRA, Manoel Rodrigues. Os escravos mecânicos. São Paulo: Nobel, 1975

FREIRE, PAULO. Educação e Participação Comunitária. Editora Inovação, São Paulo, 1996, pag. 312.

GAJARDO, M. Pesquisa participante: propostas e projetos. In: BRANDÃO, C.R. (org) Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1999.

GEERTZ, CLIFFORD. A Interpretação das Culturas. Editora Guanabara, Rio de Janeiro. 1989.

JACOBI, PEDRO (2003). Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cad. Pesquisa, São Paulo, n. 118, 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo>. Acesso em: 20/10/2010.

JACOBI, PEDRO ROBERTO; PINHO, JOSÉ ANTONIO (Org.). Inovação no campo da gestão pública local: novos desafios, novos patamares. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2006. 204 p.

LAYRARGUES, P.P. (Re)conhecendo a educação ambiental brasileira (apresentação). In: Ministério do Meio Ambiente. Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Brasília: Edições MMA. 2004.

MEDINA, NANÁ MININNI. A Formação dos Professores em Educação Ambiental In: Oficina Panorama de Educação Ambiental no Brasil (28 e 29 de março de 2000) MEC/SEF; Coordenação-Geral de Educação

Ambiental.

SATO, MICHÈLE; SANTOS, JOSÉ EDUARDO. Tendências nas pesquisas em educação ambiental. In NOAL, F.; BARCELOS, V.; REIGOTA, M. (Orgs.) Construindo a Educação Ambiental. Santa Cruz do Sul, EDUNISC, 2003 (no prelo).

MOLL, J. Histórias de Vida, histórias de escola: elementos para uma pedagogia da cidade. Petrópolis: Vozes, 2000

MORIN, EDGAR. O método: O conhecimento do conhecimento. Volume 3, Publicações Europa-América, 1992.

OSBORNE, D., GAEBLER, T. Reinventando o Governo. Brasília: MP Comunicações, 1994.

PHILIPPI, ARLINDO J. & PELICIONI, MARIA C.F. Educação Ambiental: Desenvolvimento de Cursos e Projetos. 2ª Edição, Editora Signus, Universidade de São Paulo: Faculdade de Saúde Publica, Núcleo de

Informações em Saúde Ambiental, 2002.

QUINTAS, JOSÉ SILVA. Introdução à gestão ambiental pública / 2ª ed. revista. Brasília: Ibama, 2006.

PALESTRA DE JOSÉ PACHECO, A Metodologia da Escola da Ponte. Proferida através de videoconferência para a Universidade de Santa Cruz do Sul – UNISC em 21/09/2011.

REVISTA PLANETA: Mundo Superlotado Somos 7 Bilhões e Agora? Edição 465 Junho de 2011, São Paulo, Editora Três Ltda, Pág 7 a 9.

THIOLLENT, MICHEL et al Metodologia da Pesquisa-Ação 5ª Edicão, Editora Cortez, São Paulo, 1992.

SANTOS, Milton. Espaço do Cidadão. Editora Nobel, São Paulo, 1988.

VASCONCELOS, C. S. Avaliação da Aprendizagem: Práticas de Mudanças por uma Práxis Transformadora. Editora Liberdad, São Paulo, 1998.

VALE DO SOL (RS) Prefeitura. Plano Ambiental do Município. Elaborado em 2009, pág. 57.

Published

2012-01-23

How to Cite

Mueller, C. C., Hillig, C., Brinckmann, W., & Almeida, U. de. (2012). ENVIRONMENTAL EDUCATION FOR THE LOCAL DEVELOPMENT: AN ALTERNATIVE FOR THE DEVELOPMENT OF MUNICIPALITIES. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 5(5), 883–903. https://doi.org/10.5902/223611704309

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.