WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS

Leticia Fátima de Azevedo, Tatiane Almeida Netto, Mirele Milani da Silva, Letícia Paludo Vargas, Clayton Hillig

Abstract


http://dx.doi.org/10.5902/223611708647

The environmental workshops act as a process of awareness and knowledge of the issue in this work will be analyzedenvironmental workshops developed in the years 2011 and 2012, with the design of Knowledge Architects withstudents from rural school Dr. Honorato de Souza Santos. The methodology used for this study was to developparticipatory research, supported by the institution, inserted in Institutional Project UFSM/Technology Socialinclusion: citizenship, environmental education and agroecology. The objective of the study is to analyze the practiceof environmental workshops as reflection-action process by students for making awareness and environmentalpreservation. The results allowed the students the awareness regarding the preservation and conservation of theenvironment and proximity and interaction between the school and the academic universe. We conclude that theworkshops fulfill the purpose of raising environmental awareness and promoting a process of awareness ofelementary students from school Dr. Honorato de Souza Santos/Cachoeira do Sul-RS.


Keywords


Cidadania, Meio Ambiente, Reflexão-ação, Rural.

References


BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: . Acesso em: 21 jul. 2012.

CALDART, R. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: ARROYO, M. G.; CALDART, R.; MOLINA, M (Orgs.). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004.

CARVALHO, I. Os sentidos do ambiental: a contribuição da hermenêutica à pedagogia da complexidade. In: LEFF, E. (Coord.). A Complexidade Ambiental. São Paulo: Cortez Editora, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Col. Leitura, Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GADOTTI, M. Saber aprender: um olhar sobre Paulo Freire e as perspectivas atuais da educação. In: LINHARES, C.; TRINDADE, M. N. (Orgs.). Compartilhando o mundo com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2003.

GONÇALVES, M. A. S. Teoria da ação comunicativa de Habermas: Possibilidades de uma ação educativa de cunho interdisciplinar na escola. Educação & Sociedade, ano XX, n. 66, 1999.

JACOBI, P. Educação e meio ambiente - transformando as práticas. Revista Brasileira de Educação Ambiental/Rede Brasileira de Educação Ambiental. Brasília: Rede Brasileira de Educação Ambiental, 2004.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.

SILVA, M. S. Educação do Campo e Desenvolvimento: uma relação construída ao longo da história. 2004. Disponível em: . Acesso em: 10 dez. 2012.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, 2007.




DOI: https://doi.org/10.5902/223611708647



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: