Environmental management in basic education: the reality of schools in the State schools in Iguatu, Ceará, Brazil

Alzeir Machado Rodrigues, Jones Baroni Ferreira de Menezes, Maria Virlene de Araujo Rodrigues, Môngolla Keyla Freitas de Abreu

Abstract


Environmental management has been a much discussed topic in the world, in the face of human actions, consisting of a form of administration that seeks to minimize the effects to the environment. Therefore, the need to develop an environmental management in the school environment is observed, which an investigation it is necessary to clarify the achievement of such a practice. This study is a descriptive research, quantitative and qualitative approach. The population sample was chosen and teachers, engineers and managers from two high schools in the city of Iguatu, Ceará, totaling 45 participants. Data collection was performed from the application of a questionnaire containing 15 objective and subjective questions, applied during the month of May 2015. The da ta were analyzed descriptively. Before observed, teachers know the term environmental management (62%), being able to raise relevant issues on preservation of natural resources. The development of environmental issues, students participate in projects related to the theme (84%) and schools almost always (58%) promote events on sustainable development and relevant issues. Among the results, it is observed that teachers have a preliminary design on environmental management, although some unfamiliar with this concep t, and that schools promote, even partially, activities which promote sustainable development.

Keywords


Sustainability; Environmental; Education

References


ALCÓCER JC A, RODRIGUES AM, PINTO ALA, SILVA CHF, BARROSO HO, OLIVEIRA MM, MARTINS VEP, FONSECA AM, SOUZA DF. Tecnologias Sustentáveis, Sustentabilidade e Práticas Pedagógicas nas Escolas de Ensino Médio. Revista Científica Linkania Master. 2015; v. 5, n. 1: p. 149-169.

COUTO S. Gestão ambiental: o caminho da sustentabilidade. Acesso em: jul. de 2015. Disponível em: http://www.academiadetalentos.com.br/05.pdf.

CUPERSCHMID NRM, TAVARES MC. Atitudes em relação ao meio ambiente e sua influência no processo de compra de alimentos. RIMAR. 2015; v. 1, n. 3: p. 5-14.

DEMAJOROVIC J, SILVA HCO. Formação interdisciplinar e sustentabilidade em cursos de administração: desafios e perspectivas. RAM. 2012; v. 13, n. 5: p. 39-54.

FERNANDES C. O capitalismo e o Advento de uma sociedade de consumo. Colégio Mãe de Deus. 2010; v. 1 n. 1:

FREITAS VP. Direito administrativo e meio ambiente. Revista da Faculdade de Direito UFPR. 2010; v. 27: p. 223-60

GOUVÊA GRR. Rumos da formação de professores para a Educação Ambiental. Educar em revista. 2006; n. 27: p. 163-179.

JACOBI, PR, TRISTÃO M, FRANCO MIGC. A função social da educação ambiental nas práticas colaborativas: participação e engajamento. Cad Cedes. 2009; v. 29, n. 77: p. 63-79.

KRAEMER MEP. Gestão ambiental: um enfoque no desenvolvimento sustentável. Itajaí/SC: Univali, 2004. Acesso em: mai. de 2014. Disponível em: http://www.gestiopolis.com/gestao-ambiental-um-enfoque-no-desenvolvimento-sustentavel/.

LEI nº. 6.938/81, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente. Diário Oficial da União (Brasília). 1981 Set 02.

MATOS KSL, VIEIRA SL. Pesquisa educacional: o prazer de conhecer. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha. 2002.

MENEZES JBF, RODRIGUES AM. Sustentabilidade como tema de práticas pedagógicas na Escola Estadual de Educação Profissional Alfredo Nunes de Melo em Acopiara (CE). RevBEA. 2015; v. 10, n. 2: p. 73-84.

PIOVESAN A, TEMPORINI ER. Pesquisa exploratória: procedimento metodológico para o estudo de fatores humanos no campo da saúde pública. Rev Saúde Pública. 1995; v. 29, n. 4: p. 318-25.

PRODANOV CC, FREITAS EC. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale. 2013.

RATTNER, H. Sustentabilidade-uma visão humanista. Ambiente & sociedade. 1999; n. 5: p. 233-240.

RODRIGUES LF, CAVINATTO VM. Lixo: de onde vem? Para onde vai? São Paulo: Moderna, 1997.

RODRIGUES, MSB. Crenças e comportamentos de usuários do

restaurante universitário da Universidade de Brasília [disertation]. Mestrado em Educação—Universidade de Brasília, Brasília, 2012: 115 f.

SABBAGH RB. Gestão Ambiental. Cadernos de Educação Ambiental. 2011; Estado de São Paulo – Secretaria do Meio Ambiente.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO BÁSICA, Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília (Brasil): Ministério da Educação, 2006. p. 37.

SILVA TBM; TOMÉ CL. O discurso pedagógico e o conceito de sustentabilidade no discurso do professor e do aluno da Educação de Jovens e Adultos. REP’s. 2014; v. 5, n. 2: p. 321-329.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117019727



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: