Educational materials analyse used as a tool for environmental eduaction for students of public schools in Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236117016036Keywords:
Educational materials, Environmental education, Professionals in education, Public schoolsAbstract
This study aims to identify and analyze the printed educational materials on environmental education available for professionals in education in the municipality of Rio de Janeiro, with the research environment, the collection belonging to the CIEP Teacher Caesar Pernetta library and legal issues involved in process of inclusion of educational materials in the classroom of public schools in the city plan of Rio de Janeiro (RJ). It was noticed, the precariousness of these on the content and the language used in relation to environmental education. This analysis, however, does not intend to discourage the use of auxiliary materials, another yes, reassess the way they are designed and made available on the public network of Rio de Janeiro.
Downloads
References
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – PCN – CIÊNCIAS 1997. Brasília: 1997.
CARVALHO, D. L. de: Metodologia do Ensino da Matemática. São Paulo: Cortez,
CARBONNEAU, MICHEL; HÉTU, JEAN-CLAUDE . Formação prática dos professores e nascimento de uma inteligência profissional. Porto Alegre :Artemed. 2001.
FREIRE, PAULO. Formação de professores. São Paulo. UNESP, 1998.
FREIRE, PAULO. Pedagogia do Oprimido.17ª ed. 23º Reimpressão. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987. Disponível em: http://portal.mda.gov.br/portal/saf/arquivos/view/ater/livros/Pedagogia_do_Oprimido.pdf. acesso em 25/05/2014.
LIMA, Paulo Gomes. Formação de professores: por uma ressignificação do trabalho pedagógico na escola/ Paulo Gomes Lima. – Editora EDUFGD, 2010.
LORENZATO, S. Porque não ensinar geometria?Educação Matemática em Revista. Sociedade brasileira em Educação Matemática –SBEM. Ano III. 1º semestre 1995.
OLIVEIRA, J.A.; OLIVEIRA, João Batista Araújo; GUIMARÃES, Sonia Dantas Pinto; BOMÉRY, Helena Maria Bousquet. A política do livro didático. São Paulo: Summs/Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 1984.
OLIVEIRA, S. A. P., NETTO, A. R., VILLA, T. C. S., VENDRAMINI, S. H. F., ANDRADE, R. L. P., ROMANATTO, Mauro Carlos. O Livro Didático: alcances e limites. Disponível em
http://www.sbempaulista.org.br/epem/anais/mesas_redondas/mr19-Mauro.doc. Acesso em 13/04/2009.
SAITO, C. H. (Org). Educação Ambiental Probio: Livro do Professor . Brasília:MMA, Departamento de Ecologia da UNB, 2006.
STRECK, D. R; REDIN, E; ZITKOSKI, J.J.(Orgs). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
DECLARATION