Proposition of an assessment tool for the quality of the inclusion process for the special education public

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133890906

Keywords:

Education Assessment, Special Education, Education Management

Abstract

Assessments of quality in education play a fundamental role in enhancing education by providing support to schools, school communities, and educational networks. In the context of special education in Brazil, there is little discussion about the quality of the educational inclusion process for this demographic. Thus, this research's primary objective is to propose an assessment tool for evaluating the quality of the inclusion process for special education students in the Brazilian context. To achieve this goal, we analyzed and described internationally recognized assessment instruments for inclusive education, identifying appropriate dimensions and indicators to guide the evaluation and align with Brazilian educational guidelines. From the documentary research, twelve dimensions of quality were identified: Inclusive school culture, Community involvement, Accessible and safe environments, School curriculum, Professional performance, Professional training, Management and organization, Student support, Resources to finance inclusion, Legislation, Student participation, and Planning for continuous improvement. For each dimension of quality, specific items were proposed to facilitate its evaluation. The final assessment tool comprises a total of eighty items.

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Author Biographies

Ana Caroline Silva Maisto, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Métodos e Gestão em Avaliação da UFSC. Possui graduação em Ciências Biológicas e Pedagogia;  possui especialização em educação ambiental e educação especial e atendimento educacional especializado. Atualmente ocupa o cargo de Professora Auxiliar de Educação Especial na Rede Municipal de Ensino de Florianópolis.

Andreia Zanella, universidade federal de santa catarina

Doutora em Engenharia Industrial e Gestão pela Faculdade Engenharia da Universidade do Porto (2014) e mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria (2009). Possui especialização em Estatística e Modelagem Quantitativa pela Universidade Federal de Santa Maria (2006) e graduação em Matemática pela Universidade de Passo Fundo (2004).Trabalhou como professora no Departamento de Estatística da Universidade Federal de Santa Maria entre 2007 e 2009. Foi professora assistente convidada e bolsista de doutorado na Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto entre 2010 e 2014. Em 2015, ingressou como Professora Adjunta no Departamento de Informática e Estatística da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É professora no Programa de Pós-graduação em Informática em Saúde (PPGINFOS) da UFSC e atua nas área de estatística, ciência de dados e análise de eficiência.

Andrea Cristina Konrath, universidade federal de santa catarina

Possui graduação em Matemática Aplicada e Computacional pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2000), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002) e doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008). Trabalhou como docente na área de Estatística na Universidade do Vale do Itajaí, (UNIVALI), no período de março de 2007 a janeiro de 2009, e no Instituto de Matemática, Estatística e Física da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), no período de fevereiro de 2009 a julho de 2011, também na área de Estatística. Desde agosto de 2011 é professora adjunta na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), pertencendo ao Departamento de Informática e Estatística, na qual ministra disciplinas de Estatística na graduação e pós-graduação. Tem experiência na área de Probabilidade e Estatística, atuando principalmente nos seguintes temas: Controle Estatístico de Processo, Métodos Estatísticos, Previsão e Simulação.

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Published

2025-04-23

How to Cite

Maisto, A. C. S., Zanella, A., & Konrath, A. C. (2025). Proposition of an assessment tool for the quality of the inclusion process for the special education public. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e90906. https://doi.org/10.5902/2318133890906