Analysis of educational performance rates and contextual indicators in public schools of Mariana/MG (2015-2019)
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133889645Keywords:
Taxas de rendimento escolar, Indicadores educacionais, Ensino fundamentalAbstract
This study analyzes the educational performance rates in public elementary schools in Mariana/MG and their association with contextual indicators such as teacher qualifications, regularity index of teachers, management complexity, and socioeconomic status, from 2015 to 2019. The research, conducted in 29 schools, employed descriptive statistics and correlational analyses. The results show that the highest approval rates are found in the early years of urban schools, at management complexity levels 1 and 2. In 2016, the year of the mining dam collapse in the city, there was a spike in failure rates, particularly affecting rural schools. High teacher turnover and inadequate teacher training are recurring problems.
Downloads
References
ALMEIDA, Daniel Cabral de et al.Enem: uma análise do efeito das políticas públicas educacionais em Alagoas e a comparação do resultado do ranking com os demais Estados do Nordeste. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 2, 2017, p. 399-419. DOI: https://doi.org/10.21573/vol33n22017.70879
ALMEIDA, Frederico Alves; ALVES, Maria Teresa Gonzaga. A cultura de reprovação em escolas organizadas por ciclos. Belo Horizonte: Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 26, 2021, p. 1-28. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782021260006
ALVES, Maria Teresa Gonzaga Alves; SOARES, José Francisco; XAVIER, Flavia Pereira. Índice socioeconômico das escolas de educação básica brasileiras. Ensaio: aval. pol. pub. Educ., Rio de Janeiro, v. 22, n. 84, 2014, p. 671-704. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000300005
ALVES, Maria Teresa Gonzaga; SOARES, José Francisco. Contexto escolar e indicadores educacionais: condições desiguais para a efetivação de uma política de avaliação educacional. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 1,2013, p. 177-194. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000100012
AMÉRICO, Bruno Luiz; LACRUZ Adonai José. Contexto e desempenho escolar: análise das notas na Prova Brasil das escolas capixabas por meio de regressão linear múltipla. Rio de Janeiro: Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 51, n. 5, 2017, p. 854-878. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7612160483
BACCHETTO, João Galvão. O Pisa e o custo repetência no Fundeb. Ensaio: aval. pol. pub. Educ., Rio de Janeiro, v. 24, n. 91, 2016, p. 424-444. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362016000200008
BAUER, Adriana. É possível relacionar avaliação discente e formação de professores? A experiência de São Paulo. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, 2012, p. 61-82. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000200004
BAUER, Adriana; CASSETTARI, Nathalia; DE OLIVEIRA, Romualdo Portela. Políticas docentes e qualidade da educação: uma revisão da literatura e indicações de política. Ensaio: aval. pol. pub. Educ., Rio de Janeiro, v. 25, n. 97, 2017, p. 943-970. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362017002501010
BRASIL. Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do plano nacional de educação. Brasília: MEC/Sase, 2014.
BRASIL. Nota técnica Indicador de adequação da formação do docente da educação básica. Brasília: Inep, 2014.
BRASIL. Nota técnica n. 03/2013: cálculo das taxas de rendimento escolar. Brasília: Inep, 2013.
INEP. Saeb 2019: indicador de nível socioeconômico do Saeb 2019: nota técnica. Brasília: Inep, 2021.
BRASIL. Lei n. 9.394/1996: lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, 1996.
COUTO, André Augusto dos Anjos. Reprovação: efeitos do contexto escolar na trajetória dos alunos do ensino fundamental. Belo Horizonte: UFMG, 2017. 151f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais.
CRAHAY, Marcel. Qual pedagogia para os alunos em dificuldade escolar? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, 2007, p. 181-208. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000100009
DARLING-HAMMOND, Linda. A importância da formação docente. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, 20104, p. 230-247. DOI: https://doi.org/10.18676/2237-998322014303
GATTI, Bernardete A. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, 2017, p. 721-737. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.17.053.AO01
GIL, Natália de Lacerda. Reprovação escolar no Brasil: história da configuração de um problema político-educacional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, 2018, e230037. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230037
GONÇALVES, Taísa Grasiela Gomes Liduenha; SANTO, Stela Cezare do; SANTOS, Natália Gomes dos. Indicadores educacionais brasileiros: limites e perspectivas. Revista Educação em perspectiva, Viçosa, v. 8, n. 3, 2017, p. 444-461. DOI: https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v8i3.886
INEP. Indicadores educacionais. Brasília: MEC, 2020.
INEP. Nota técnica n. 020/2014: indicador de adequação da formação do docente da educação básica. Brasília: Inep, 2014.
INEP. Taxas de rendimento. Brasília: Inep, 2019.
INEP. Indicadores educacionais. Brasília: Inep, 2020.
INEP. Nota técnica n. 040/2014: indicador para mensurar a complexidade da gestão nas escolas a partir dos dados do censo escolar da educação básica. Brasília: Inep, 2014.
INEP. Nota técnica CGCQTI/Deed/Inep n. 11/2015: indicador de regularidade do docente da educação básica. Brasília: Inep, 2015.
INEP. Taxas de rendimento escolar e Ideb. Brasília: Inep, 2016.
LACRUZ, Adonai José; AMERICO, Bruno Luiz; CARNIEL, Fagner. Indicadores de qualidade na educação: análise discriminante dos desempenhos na Prova Brasil. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 24, 2019, p. e240002. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240002
LOCKMANN, Kamila; MACHADO, Roseli Belmonte. Invisibilidades na Avaliação Nacional da Alfabetização (ANA): os alunos com deficiência e trabalho docente. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n. 63, 2018, p. 879-892. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X33090
MATIAS, Neyfsom Carlos Fernandes. Relações entre nível socioeconômico, atividades extracurriculares e alfabetização. Psico-USF, Campinas, v. 23, n. 3, 2018, p. 567-578. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712018230314
MATOS, Daniel Abud Seabra; RODRIGUES, Erica Castilho. Indicadores educacionais e contexto escolar: uma análise das metas do Ideb. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 27, n. 66, 2016, p. 662-688. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4012
INEP. Adequação da formação docente. Brasília: Inep, 2014.
RIBEIRO, Sérgio Costa. A pedagogia da repetência. Estudos Avançados, São Paulo, v. 5, n. 12, 1991, p. 7-21. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141991000200002
RIBEIRO, Vanda Mendes et al. Crenças de professores sobre reprovação escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, 2018, p. e173086. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698173086
SILVA, Rosilaine Iankouski Corrêa da; PAIM, Robson Olivino. Condições de docência nas redes municipais de ensino da microrregião geográfica da Erechim-RS (2013-2016). SEMINÁRIO DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO DA UFFS, 8, 2018. Anais ... Erechim: UFFS, 2018, p. 1-26.
SIRIN, Selcuk. Socioeconomic status and academic achievement: a meta-analytic review of research. Review of educational research, New York City, v. 75, n. 3, 2005, p. 417-453. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543075003417
SOARES, José Francisco. Melhoria do desempenho cognitivo dos alunos do ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, 2007, p. 135-160. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000100007
SOARES, José Francisco; ALVES, Maria Teresa Gonzaga; FONSECA, José Aguinaldo. Trajetórias educacionais como evidência da qualidade da educação básica brasileira. Revista Brasileira de Estudos de População, Rio de Janeiro, v. 38, 2021, p. e0167. DOI: https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0167
SOARES, Jose Francisco; ANDRADE, Renato Júdice de. Nível socioeconômico, qualidade e equidade das escolas de Belo Horizonte. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, 2006, p. 107-125. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362006000100008
SOARES, José Francisco; COLLARES, Ana Cristina Murta. Recursos familiares e o desempenho cognitivo dos alunos do ensino básico brasileiro. Dados, Rio de Janeiro, v. 49, n. 3, 2006, p. 1-23. DOI: https://doi.org/10.1590/S0011-52582006000300007
SOARES, José Francisco; ALVES, Maria Teresa Gonzaga. Escolas de ensino fundamental. Contextualização dos resultados. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 7, n. 12, 2013, p. 145-158.
SPERRHAKE, Renata; BELLO, Samuel Edmundo Lopez. Avaliação nacional da alfabetização: produção e gerenciamento do risco do analfabetismo infantil. Teias, Rio de Janeiro, v. 19, n. 54, 2018, p. e36263. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2018.36263
VIDAL, Eloísa Maia; VIEIRA, Sofia Lerche. Indicadores educacionais nas escolas. In: VIEIRA, S. Políticas de ensino médio no Ceará: escola, juventude e território. Fortaleza: Cenpec, 2016, p. 117-150.
VITELLI, Ricardo Ferreira; FRITSCH, Rosangela; CORSETTI, Berenice. Indicadores educacionais na avaliação da educação básica e possíveis impactos em escolas de ensino médio no município de Porto Alegre, Rio Grande do Sul. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 23, 2018, p. e230065. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230065
VITÓRIA, Flávia Constantino da et al. Desastre ambiental da barragem de Fundão, Mariana/MG: análise de impactos socioambientais. Revista Internacional de Ciências, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, 2019, p. 2-15. DOI: https://doi.org/10.12957/ric.2019.40296
WERLE, Flávia Obino Corrêa; KOETZ, Carmen Maria; MARTINS, Tatiane Fátima Kovalski. Escola pública e a utilização de indicadores educacionais. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 1, 2015, p. 99-112. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.11686
WHITE, Karl. The relation between socioeconomic status and academic achievement. Psychological bulletin, Washington, v. 91, n. 3, 1982, p. 461-481. DOI: https://doi.org/10.1037//0033-2909.91.3.461
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.