Representative democracy in practice: report on the development of the democracy, citizenship and political representation project with high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133887675

Keywords:

Democracy, Political Representation, High School, Extension

Abstract

This paper presents a report of the project Democracy, Citizenship and Political Representation, carried out in 2017 and 2018 in five public schools in Santa Maria/RS. The project had the participation of 401 high school students and 51 students of the Degree Course in Social Sciences of the Federal University of Santa Maria. The objective was to provide the approximation of high school students with the definitions and functions of political institutions, of the political power exercised in the instances of representation, through practices of discussion and theoretical understanding and the exercise of debating, expressing understandings, choosing representatives and deliberating, approximating theory, perceptions and contexts, generated an involvement with political institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cleber Ori Cuti Martins, Universidade Federal de Santa Maria

Professor de Ciência Política Universidade Federal de Santa Maria Departamento de Ciências Sociais.

References

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio – Sociologia. Brasília: MEC, 2006. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_03_internet.pdf. Acesso em 10 jan. 2024.

DAHL, Robert Alan. Poliarquia: participação e oposição. São Paulo: Edusp, 1997.

DAHL, Robert A. A democracia e seus críticos. São Paulo: Martins Fontes. 2012.

LIJPHART, Arend. Modelos de democracia: desempenho e padrões de governo em 36 países. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 2003.

MILL, John Stuart. Considerações sobre o governo representativo. Brasília: UNB, 1980.

O'DONNELL, Guillermo. Teoria democrática e política comparada. Revista Dados, Rio de Janeiro, v. 42, n. 4, 1999, p. 577–654. DOI: https://doi.org/10.1590/S0011-52581999000400001

PRZEWORSKI, A. Democracia e mercado: no Leste Europeu e na América Latina. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1994.

SARTORI, Giovanni. Uma teoria da democracia como processo decisório. In: SARTORI, Giovanni. A teoria da democracia revisitada. São Paulo: Ática, 1994, p. 286-336.

SARTORI, Giovanni. Democracia. Revista de Ciencia Politica, Santiago, v. 13, n. 1/2, 1991, p. 117-151. Disponível em https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/rcp/article/view/6850. Acesso em 12 nov. 2023.

SILVA, I. F. A sociologia no ensino médio: perfil dos professores, dos conteúdos e das metodologias no primeiro ano de reimplementação nas escolas de Londrina/PR e região - 1999. In: CARVALHO, Lejeune Mato Grosso de (org.). Sociologia e ensino em debate: experiências e discussões de sociologia no ensino médio. Ijuí: Unijuí, 2004.

TOCQUEVILLE, Alexis de. Democracia na América. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2024-06-23

How to Cite

Martins, C. O. C. (2024). Representative democracy in practice: report on the development of the democracy, citizenship and political representation project with high school students . Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e87675. https://doi.org/10.5902/2318133887675