Youth and adult education course of the Catarinense Federal Institute – IFC campus Videira: profile of participants on the web
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133884102Keywords:
Proeja, Olap, profileAbstract
In order to organize data and to monitor the participation of members of the Youth and Adult Education course of the Catarinense Federal Institute - IFC campus Videira, a web tool was developed to allow online analytical queries - Olaps. Through these queries it is possible to know the profile of the participants, such as the student’s original city, income, year of admission, etc. That is, by using detail levels in an analytical way, the tool is able to assist decision-making processes for the adoption of educational policies. Some association rules were also generated through data mining techniques that allow the discovery of patterns in the data. Consequently, strategies can be adopted to attract participants by consulting the developed tool in compliance with the objectives of the course.
Downloads
References
BELEZA, Janderlane Oliveira e NOGUEIRA, Eulina Maria Leite. Contexto histórico da EJA no Brasil. Rech - Revista de Ensino de Ciências e Humanidades, Manaus, v. 4, n. 2, 2020, p. 107-126.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Proeja: programa nacional de integração da educação profissional com a educação básica na modalidade da educação de jovens e adultos - educação profissional técnica de nível médio / ensino médio - Documento Base. Brasília: MEC/Setec, 2007.
BRASIL. Decreto n. 5.840, de 13 de julho de 2006: institui, no âmbito federal, o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica ao na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - Proeja. Brasília: MEC, 2006.
ELMASRI, Navathe. Sistemas de banco de dados. São Paulo: Addison Wesley, 2011.
FLORES, Tânia Maria Dantas. Política pública educativa Proeja: entre o plano dos discursos e o plano da ação no contexto do neoliberalismo. Revista Holos, Natal, v. 6, 202, p. 1-20. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2020.10597
INMON, William Henry. Como construir o data warehouse. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
KIMBALL, Ralph. Data Warehouse Toolkit: o guia completo para modelagem multidimensional. Rio de Janeiro: Campus, 2002.
MICROSOFT. Microsoft Power BI. Disponível em: https://powerbi.microsoft.com/pt-br/-. Acesso em 20 abr. 2023
OLIVEIRA, Deise Roque de. Desigualdade e diversidade étnico-racial na educação infantil. Revista Eventos Pedagógicos, Sinop, v. 6, n. 4, 2015, p. 109-119. DOI: https://doi.org/10.30681/reps.v6i4.9753
OLIVEIRA, Rita de Cássia; Revista Histedbr Online, Campinas, n. 41, 2011, p. 255-269. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v11i41.8639850
OLIVEIRA, Rita de Cássia; Scortegagna, Paola Andressa; OLIVEIRA, Flávia da Silva; Revista HISTEDBR Online, Campinas, n. 34, 2009, p. 270-293.
PENTAHO, Pentaho Open Source Business Intelligence. Disponível em http://www.pentaho.com. Acesso em: 2 abr. 2023.
POSTGRESQL, PostgreSQL. Disponível em http://www.postgresql.org. Acesso em: 2 abr. 2023.
ROSA, Eliana Cristina. EJA: Educação de jovens e adultos como política educacional inclusiva no Brasil. Cadernos Cimeac, Uberaba, v. 6, n. 1, 2016, p. 25-37. DOI: https://doi.org/10.18554/cimeac.v6i1.1594
ROSSI, Leila Lisiane, SENKO; Luiz Gustavo, HEINECK; Tiago, ROSA, Angela Maria Crotti da. Analytic - Ferramenta Web para Análise do Perfil Acadêmico do Curso de Ciência da Computação - IFC Videira. CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA, 3, 2015. Anais ... Santo Ângelo: URI, 2015.
ROSSI, Leila Lisiane, SENKO; Luiz Gustavo, RIGO, Wanderson, BOESING, Jeferson J. S. Analyticpos- ferramenta para análise do perfil acadêmico dos cursos de pós-graduação no Instituto Federal Catarinense - Campus de Videira. Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, v. 5, n. 9, 2016, p. 53-61. DOI: https://doi.org/10.5902/2318133819813
WITTEN, Ian H; FRANK, Eibe. Data mining: practical machine learning tools and techniques. San Francisco, CA: Elsevier, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.

