Youth and adult education course of the Catarinense Federal Institute – IFC campus Videira: profile of participants on the web

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133884102

Keywords:

Proeja, Olap, profile

Abstract

In order to organize data and to monitor the participation of members of the Youth and Adult Education course of the Catarinense Federal Institute - IFC campus Videira, a web tool was developed to allow online analytical queries - Olaps. Through these queries it is possible to know the profile of the participants, such as the student’s original city, income, year of admission, etc. That is, by using detail levels in an analytical way, the tool is able to assist decision-making processes for the adoption of educational policies. Some association rules were also generated through data mining techniques that allow the discovery of patterns in the data. Consequently, strategies can be adopted to attract participants by consulting the developed tool in compliance with the objectives of the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leila Lisiane Rossi, Instituto Federal Catarinense

Professora no Instituto Federal Catarinense - IFC Videira.

Marcos Roberto Mesquita, Instituto Federal Catarinense

Marcos Roberto Mesquita é doutor em Sociologia, coordenador do curso Técnico Subsequente em Segurança do Trabalho e professor de Sociologia no Instituto Federal Catarinense - campus de Videira.

Ana Carolina Vieira Rodriguez, Instituto Federal Catarinense

Ana Carolina Vieira Rodriguez é mestre em Letras e professora de Inglês e Português no Instituto Federal Catarinense - campus de Videira.

Lizete Hubler Camara, Instituto Federal Catarinensed

Lizete Hubler Camara é mestre em educação assistente educacional no Instituto Federal Catarinense - campus de Videira.

References

BELEZA, Janderlane Oliveira e NOGUEIRA, Eulina Maria Leite. Contexto histórico da EJA no Brasil. Rech - Revista de Ensino de Ciências e Humanidades, Manaus, v. 4, n. 2, 2020, p. 107-126.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Proeja: programa nacional de integração da educação profissional com a educação básica na modalidade da educação de jovens e adultos - educação profissional técnica de nível médio / ensino médio - Documento Base. Brasília: MEC/Setec, 2007.

BRASIL. Decreto n. 5.840, de 13 de julho de 2006: institui, no âmbito federal, o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica ao na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - Proeja. Brasília: MEC, 2006.

ELMASRI, Navathe. Sistemas de banco de dados. São Paulo: Addison Wesley, 2011.

FLORES, Tânia Maria Dantas. Política pública educativa Proeja: entre o plano dos discursos e o plano da ação no contexto do neoliberalismo. Revista Holos, Natal, v. 6, 202, p. 1-20. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2020.10597

INMON, William Henry. Como construir o data warehouse. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

KIMBALL, Ralph. Data Warehouse Toolkit: o guia completo para modelagem multidimensional. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

MICROSOFT. Microsoft Power BI. Disponível em: https://powerbi.microsoft.com/pt-br/-. Acesso em 20 abr. 2023

OLIVEIRA, Deise Roque de. Desigualdade e diversidade étnico-racial na educação infantil. Revista Eventos Pedagógicos, Sinop, v. 6, n. 4, 2015, p. 109-119. DOI: https://doi.org/10.30681/reps.v6i4.9753

OLIVEIRA, Rita de Cássia; Revista Histedbr Online, Campinas, n. 41, 2011, p. 255-269. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v11i41.8639850

OLIVEIRA, Rita de Cássia; Scortegagna, Paola Andressa; OLIVEIRA, Flávia da Silva; Revista HISTEDBR Online, Campinas, n. 34, 2009, p. 270-293.

PENTAHO, Pentaho Open Source Business Intelligence. Disponível em http://www.pentaho.com. Acesso em: 2 abr. 2023.

POSTGRESQL, PostgreSQL. Disponível em http://www.postgresql.org. Acesso em: 2 abr. 2023.

ROSA, Eliana Cristina. EJA: Educação de jovens e adultos como política educacional inclusiva no Brasil. Cadernos Cimeac, Uberaba, v. 6, n. 1, 2016, p. 25-37. DOI: https://doi.org/10.18554/cimeac.v6i1.1594

ROSSI, Leila Lisiane, SENKO; Luiz Gustavo, HEINECK; Tiago, ROSA, Angela Maria Crotti da. Analytic - Ferramenta Web para Análise do Perfil Acadêmico do Curso de Ciência da Computação - IFC Videira. CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA, 3, 2015. Anais ... Santo Ângelo: URI, 2015.

ROSSI, Leila Lisiane, SENKO; Luiz Gustavo, RIGO, Wanderson, BOESING, Jeferson J. S. Analyticpos- ferramenta para análise do perfil acadêmico dos cursos de pós-graduação no Instituto Federal Catarinense - Campus de Videira. Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, v. 5, n. 9, 2016, p. 53-61. DOI: https://doi.org/10.5902/2318133819813

WITTEN, Ian H; FRANK, Eibe. Data mining: practical machine learning tools and techniques. San Francisco, CA: Elsevier, 2005.

Published

2023-08-25

How to Cite

Rossi, L. L., Mesquita, M. R., Rodriguez, A. C. V., & Camara, L. H. (2023). Youth and adult education course of the Catarinense Federal Institute – IFC campus Videira: profile of participants on the web. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e84102. https://doi.org/10.5902/2318133884102

Most read articles by the same author(s)