Factor associated with the Enade’s performance of Pedagogy students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133869963

Keywords:

Enade, Desempenho escolar, Educação Superior

Abstract

It is well known that the school characteristics, social background and sociodemographic profile have been associated with school performance. However, only these factors have been shown to be insufficient to explain all the causes of student performance, especially in the Higher Education. This study aims to identify factors associated with performance in Enade from data available in microdata of 2017, both at individual and course levels and, separately, for general and the specific components. The results reveal that social background and sociodemographic characteristics have a more relevant effect than the school factor on performance, but despite this, the proportion of the variance explained for the models was low, especially with regard to individual performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helio Radke Bittencourt, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Professor de Probabilidade e Estatística da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Dirlene Melo Santa Maria, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Egressa do curso de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da Ulbra (2021) e egressa do curso de Especialização em Métodos Quantitativos da PUCRS (2017).

Júlio Bertolin, Universidade de Passo Fundo

Professor da Universidade de Passo Fundo (UPF).

References

ANDERSON, Gordon; BENJAMIN, Dwayne; FUSS, Melvyn A. The determinants of success in university introductory economics courses. The Journal of Economic Education, Philadelphia, PA, USA, v. 25, n. 2, 1994, p. 99-119.

BERTOLIN, Julio; MCCOWAN, Tristan; BITTENCOURT, Helio R. Expansion of the distance modality in brazilian higher education: implications for quality and equity. Higher Education Policy, London, n. 23, 2021, p. 1-19.

BETTS, Julian R. and MORELL, Darlene. The determinants of undergraduate grade point average. Journal of Human Resources, Madison, WI, USA, v. 34, n. 2, 1999, p. 268-293.

BROOKOVER, Wilbur. B et al. School social systems and student achievement: schools can make a difference. New York: Praeger Publishers, 1979.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2001, p. 71-79.

COHN, Elchanan et al. Determinants of undergraduate GPAs: SAT scores, high-school GPA and high-school rank. Economics of Education Review, Amsterdam, v. 23, n. 6, 2004, p. 577-586.

COLEMAN, James S et al. Equality of educational opportunity. Washington: US Government Printing Office, 1966.

DEPARTMENT OF EDUCATION AND SCIENCE. Children and their primary schools. Report of the Central Advisory Council for Education, v. 1, HM Stationery Office, 1967.

EDMONDS, Ronald. Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, v. 37, n. 1, 1979, p. 15-24.

GORARD, Stephen. Education can compensate for society-a bit. British Journal of Educational Studies, v. 58, n. 1, p. 47-65, 2010.

INEP. Microdados do Enade 2017. Brasília, 2018. Disponível em: http://www.inep.gov.br. Acesso em: 15 mar 2021.

INEP. Metodologia e cálculo do conceito preliminar de curso. Nota técnica n. 58/CGCQES/DAES. Brasília, 2020. Disponível em: http://www.inep.gov.br. Acesso em: 28 jun. 2021

LIRA, Átila de Melo. Avaliação do Programa Prouni na Faculdade Santo Agostinho. Fortaleza: UFC, 2010. 44f. Dissertação (Programa de Pós Graduação em Economia). Universidade Federal do Ceará.

MACGILCHRIST, Barbara; REED, Jane; MYERS, Kate. The intelligent school. London: Sage, 2004.

MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso; SILVA, Lucas Souza; JUNIOR, Antonio Germano Magalhães. Desempenho dos estudantes de pedagogia no Enade. Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, 11, n. 20, 2022, p. 1-11.

MOREIRA, Ana Maria de Albuquerque. Fatores institucionais e desempenho acadêmico no Enade: um estudo sobre os cursos de Biologia, Engenharia Civil, História e Pedagogia. Brasília: UNB 2011. 251 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília.

MORICONI, Gabriela M. NASCIMENTO, Paulo A. M. M. Fatores associados ao desempenho dos concluintes de Engenharia no Enade 2011. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, 2014, p. 248-278.

MORTIMORE, Peter Can Effective Schools Compensate for Society? Halsey, Albert Henry, Lauder, Hugh; Brown, Phillip; Wells, Amy Stuart (eds.) Education: Culture, Economy, Society. Oxford: Oxford University Press, 1997.

OLIVEIRA, Anandra S. R.; SILVA, Ivair R. Indicadores educacionais no ensino superior brasileiro: possíveis articulações entre desempenho e características do alunado. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 23, n. 1, 2018, p. 157-177.

PARK, Kang H.; KERR, Peter M. Determinants of academic performance: a multinomial logit approach. The Journal of Economic Education, Philadelphia, PA, USA, v. 21, n. 2, 1990, p. 101-111.

PRIMI, Ricardo; SILVA, Marjorie Cristina R. da; BARTHOLOMEU, Daniel. A validade do Enade para avaliação de cursos superiores. Examen: política, gestão e avaliação da educação, Brasília, v. 2, n. 2, 2018, p. 128-151.

REYNOLDS, David et al. An introduction to school effectiveness research. TEDDLIE, Charles; REYNOLDS, David (ed.). The international handbook of school effectiveness research. London: Falmer Press, 2000.

SANTOS, Nálbia de Araújo. Determinantes do desempenho acadêmico dos alunos dos cursos de Ciências Contábeis. São Paulo: USP, 2012. 248f. Tese (Doutorado em Ciências Contábeis) - Universidade de São Paulo.

SILVA, Rodrigo Monteiro da; CUNHA, Marina Silva. Impacto do Prouni no desempenho acadêmico: uma análise de gênero e raça. Estudos Em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 31, n. 76, 2020, p. 164-194.

SMITH, Emma. Can higher education compensate for society? Modelling the determinants of academic success at university. British Journal of Sociology of Education, London, n. 37, v. 7, 2016, p. 970-992.

SMITH, Jeremy; NAYLOR, Robin. Determinants of degree performance in UK universities: a statistical analysis of the 1993 student cohort. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, Oxford, v. 63, n. 1, 2001, p. 29-60.

SOUZA, Emerson Santana de. Enade 2006: determinantes do desempenho dos alunos do curso de Ciências Contábeis. Brasília: UNB, 2008. 96f. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) - Programa Multiinstitucional e Inter-Regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da UnB, UFPB, e UFRN.

Published

2022-07-02

How to Cite

Bittencourt, H. R., Maria, D. M. S., & Bertolin, J. (2022). Factor associated with the Enade’s performance of Pedagogy students . Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 11(20), e69963, p. 1–16. https://doi.org/10.5902/2318133869963

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.