Indicators of educational outcomes in State of Espírito Santo, brasil: a descriptive and correlational study
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133869330Keywords:
Indicadores de resultados educacionais, Avaliação educacional, Análise estatísticaAbstract
This paper aims to carry out a descriptive and correlational study based on the performance obtained by the municipalities of Espírito Santo in three indicators of educational outcomes: Development Index of Basic Education - Ideb -, Brazilian Education Opportunities Index - Ioeb - and School Development Indicator - IDE. As a result, it was found that, although there is a statistically significant correlation between them, there are situations in which the same municipality can obtain different educational results, depending on the choice of the analyzed indicator. With this, it is pointed out the importance of carrying out a joint analysis of these indicators, considering their components, for a better reading of the educational reality in the State.
Key-words: indicators of educational outcomes; educational evaluation; statistical analysis.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Decreto 6.094, de 24 de abril de 2007: dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação. Brasília: DOU, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6094.htm. Acesso em 12 jan. 2022.
BRASIL. Resumo técnico: resultados do índice de desenvolvimento da educação básica. Brasília: Deed, 2020a. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/portal_ideb/planilhas_para_download/2019/resumo_tecnico_ideb_2019_versao_preliminar.pdf. Acesso em: 22 jan. 2022.
COHEN, Jacob. Statistical power analysis for the behavioral sciences. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1998.
ESPÍRITO SANTO. Cartilha do IDE. Vitória (ES): Sedu, s.d.
ESPÍRITO SANTO. Indicador de desenvolvimento das escolas estaduais do Espírito Santo - IDE 2010 (Nota explicativa). Vitória: Sedu, 2011b. Disponível em: https://sedu.es.gov.br/Media/sedu/pdf%20e%20arquivos/notaexplicativabonus.pdf. Acesso em: 21 jan. 2022.
ESPÍRITO SANTO. Portaria n. 064-R, de 24 de maio de 2017: institui o Sistema Capixaba de Avaliação da Educação Básica no âmbito do Sistema de Ensino do Espírito Santo - Sicaeb. Vitória: Sedu, 2017.
ESPÍRITO SANTO. Portaria n. 094-R, de 27 de agosto de 2020: estabelece o valor do Indicador de Desenvolvimento das Escolas Estaduais do Espírito Santo (IDE) e do Índice de Merecimento da Unidade (IMU). Vitória: Sedu, 2020. Disponível em: https://sedu.es.gov.br/Media/sedu/pdf%20e%20Arquivos/B%C3%B4nus%20Desempenho%2028-08-2020.pdf. Acesso em: 21 jan. 2022.
FÁVERO, Luiz Paulo; BELFIORE, Patrícia. Manual de análise de dados: estatística e modelagem multivariada com Excel®, SPSS® e Stata®. São Paulo: Elsevier, 2017.
FERNANDES, Reynaldo. Índice de desenvolvimento da educação básica. Brasília: Inep. 2007.
FERNANDES, Reynaldo; FELICIO, Fabiana. Nota técnica: índice de oportunidades educacionais do Brasil - Ioeb 2019 - metas sociais. Brasília: Ioeb, 2019. Disponível em: http://ioeb.org.br/wp-content/uploads/2019/11/Nota-T%C3%A9cnica-IOEB2019.pdf. Acesso em 15 jan. 2022.
GOMES, Frederico Pimentel. Curso de estatística experimental. Piracicaba: Esalq/USP, 1985.
JÖRESKOG, Karl G.; GOLDBERGER, Arthur S. Estimation of a model with multiple indicators and multiple causes of a single latent variable. Journal of the American Statistical Association, New York, v. 70, n. 351a, 1975, p. 631-639.
IMPÉRIO, Fé; LIMA, Ana Lúcia. Ioeb: classificação por quadrantes. Brasília: Ioeb, 2021. Disponível em: https://ioeb.org.br/wp-content/uploads/2021/10/Analise-Complementar-Classificacao-por-quadrantes-2021.pdf. Acesso em: 17 fev. 2022.
JASP TEAM. Jasp: version 0.14.1. [Computer software], 2022.
PARMENTER, David. Key performance indicators: developing, implementing, and using winning KPIs. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, 2015.
TRAVITZKI, Rodrigo. Qual é o grau de incerteza do Ideb e por que isso importa? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 107, 2020, p. 500-520.
Downloads
Published
Versions
- 2022-04-04 (2)
- 2022-04-04 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.