Tensions between expansion and social inequalities in access to higher education in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133868642

Keywords:

ensino superior, políticas de acesso, políticas de expansão, Moçambique.

Abstract

This article addresses the tensions between expansion and social inequalities in access to higher education in Mozambique. The study was based on a bibliographic and documentary review based on official documents and statistical data from the Government. The analyses reveal that the number of school staff has increased, but this does not mean that it has favoured the majority of those who are unable to pay. We conclude that with the opening to privatization initiated in the 1990s and 2000, Higher Education had expansion and access based on installing a policy of diversification of funding sources urging the contribution of students through payment fees and poor investment hindering the quality desired by higher education institutions.

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Author Biographies

Leonel Elias Bene, Universidade Púnguè - Extensão de Tete

Docente (Assistente Universitário) do Departamento de Educação da Universidade Púnguè – Extensão de Tete (Moçambique). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (2021), com graduação em Psicologia Escolar pela Universidade Pedagógica - Moçambique (2011).

Sebastião Juvêncio Rumbane, Escola de Jornalismo

É técnico de administração e finanças na Escola de Jornalismo (Moçambique). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (2021), possui graduação em Planificação Administração e Gestão da Educação pela Universidade Pedagógica - Moçambique (2011). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração Financeira da Escola.

Fabiane Maia Garcia, Universidade Federal do Amazonas

Docente do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE/UFAM - Linha de Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Regional. Doutora em Educação pela Universidade de Minho - Portugal (2015), mestra em Sociedade e Cultura na Amazônia - UFAM (2005), com graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Federal do Amazonas (1995). Professora Associada I da Universidade Federal do Amazonas, Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação, Coordenadora do Forpred Nacional e professora do Curso de Pedagogia.

Arminda Rachel Botelho Mourão, Universidade Federal do Amazonas

É professora Titular da Universidade Federal do Amazonas. Tem experiência na área de Educação/Trabalho, atuando principalmente nos seguintes temas: educação do campo, políticas educacionais referentes ao ensino superior, ensino técnico e tecnológico. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas. Exerceu a função de Pró-Reitora de Assuntos Comunitários. Foi diretora da Faculdade de Educação (2006 a 2014). Foi Presidente da Associação de Professores do Estado do Amazonas e da Associação dos Servidores da Universidade do Amazonas. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação/FACED/UFAM nos períodos de 2005-2007 e 2014 a 2018. Mestra em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (1990) e doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002).

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Published

2022-01-20 — Updated on 2022-01-21

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How to Cite

Bene, L. E., Rumbane, S. J., Garcia, F. M., & Mourão, A. R. B. (2022). Tensions between expansion and social inequalities in access to higher education in Mozambique. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 11(20), e68642, p. 1–16. https://doi.org/10.5902/2318133868642 (Original work published January 20, 2022)