Performance of pedagogy students at Enade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133867219

Keywords:

Pedagogo, Formação de professores, Ensino Superior

Abstract

The study aimed to identify how formative experiences are related to the performance of Pedagogy students in the National Student Performance Examination - Enade - 2017. This is a descriptive study with a mixed approach. Using microdata, we extracted the responses of 111,338, Pedagogy students, 6,996 (6.3%) males and 104,342 (93.7%) females, mean age 32.86 + 9.23. microdata from Enade 2017. Performance in the Specific component and items 13, 14, 15, 17, 18, 22 and 23 of the student questionnaire were selected. Students who did a non-institutional exchange program, those who attended high school partly in Brazil and partly abroad, those who took the vocational technical course and those who read more than eight books had better performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Evanildo Cardoso Medeiros FIlho, Universidade Regional do Cariri

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE/PPGE). Professor da Universidade Regional do Cariri (URCA). Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar (NePEFE/URCA).

Lucas Souza Silva, Universidade Regional do Cariri

Graduando em licenciatura em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Bolsista de Iniciação Científica pelo Prpgrama Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC/URCA/CNPq). Secretário do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar (NePEFE/URCA).

Antonio Germano Magalhães Junior, Universidade Estadual do Ceará

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

References

AMARO, Hugo Dias; BEUREN, Ilse Maria. Influência de fatores contingenciais no desempenho acadêmico de discentes do curso de Ciências Contábeis. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, Brasília, v. 12, n. 1, 2018, p. 22-44.

ARAUJO, Adriana Castro; ANDRIOLA, Wagner Bandeira; COELHO, Afrânio Araújo. Programa institucional de bolsa de iniciação à docência (PIBID): desempenho de bolsistas versus não bolsistas. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 34, 2018, p. 1-22.

BARROS, João Luiz da Costa et al. Reflexões sobre o nível de conhecimentos específicos dos estudantes de licenciatura em Educação Física no Enade 2014. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, n. 101, n. 257, 2020, p. 1-21.

BORGES, Gabriela Fernanda Silva; RIBEIRO, Elisa Antônia. A expansão da educação superior brasileira a partir dos anos 90: democratização ou massificação? Revista Triângulo, Uberaba, v. 12, n. 1, 2019, p. 103-118.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014.

COSTA, Marcia Cristina Carvalho Ferreira. Os impactos da política de assistência estudantil no rendimento acadêmico dos discentes do Instituto Multidisciplinar em Saúde, Campus Anísio Teixeira da Universidade Federal da Bahia. Salvador: UFBA, 2016. 83f. Dissertação (Mestrado em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade) - Instituto de Humanidades, Artes e Ciências, Universidade Federal da Bahia.

HAGUETTE. André; PESSOA, Marcio Kleber Morais; VIDAL, Eloisa Maia. Dez escolas, dois padrões de qualidade: uma pesquisa em dez escolas públicas de ensino médio do Estado do Ceará. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 24, n. 92, 2016, p. 609-636.

LARCEDA, Leo Lynce Valle; FERRI, Cássia. Relações entre indicadores de qualidade de ensino e desempenho de estudantes dos cursos de pedagogia do Brasil no exame nacional de desempenho dos estudantes. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 96 n. 242, 2015, p. 129-145.

LOPES, Jayane Mara Rosendo; SOUSA, Leandro Araujo; SANTOS, Maria Irilene Alves. Fatores associados ao desempenho acadêmico de estudantes de licenciatura em Educação Física do Ceará no Enade. Educação & Linguagem, Aracati, v. 7, n. 2, 2020, p. 62-74.

MARTINS, Dinny Gabrielly Miranda; VIEIRA, Fernanda Paula. Análise das variáveis que influenciam no desempenho acadêmico através de modelo de regressão: um estudo com graduandos em Administração do Instituto Federal de Minas Gerais. Brazilian Journal of Business, São José dos Pinhais, v. 1, n. 3, 2019, p. 1104-1123.

MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso. Percepção discente e desempenho dos estudantes dos cursos de licenciatura em Educação Física no Enade 2017. Fortaleza: UFC, 2019. 126f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) - Universidade Estadual do Ceará.

MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso et al. Fatores de escolaridade associados ao desempenho dos estudantes de Educação Física no Enade. Revista @mbienteeducação, Tatuapé, v. 13, n. 1, 2020, p. 44-57.

OLIVEIRA, Ana Tereza Pádua. O papel do docente como mediador da leitura no ensino superior. 25f. Trabalho de Conclusão de Curso - programa de pós-graduação lato sensu em docência no ensino superior. Instituto Federal Goiano campus avançado Ipameri, 2019.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2017.

SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria Pilar Batista. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

Published

2022-04-04

How to Cite

Medeiros FIlho, A. E. C., Silva, L. S., & Junior, A. G. M. (2022). Performance of pedagogy students at Enade. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 11(20), e67219, p. 1–11. https://doi.org/10.5902/2318133867219