Effects of the evaluation on brazilian postgraduate programs in administration: analysis on isomorphism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133862676

Keywords:

avaliação, pressões institucionais, isomorfismo, Capes, Programas de Pós-Graduação.

Abstract

The objective was to verify the effects of the evaluation on the Graduate Programs in Administration - PPGAs. The method includes descriptive statistics, cluster analysis, bibliographic and document review. The results indicated the presence of mimetic isomorphism among PPGAs with different intensities. The greater degree of isomorphism among the most homogeneous groups is evident in the dissemination of the practice of mirroring in curricular proposals, especially in less traditional programs. It has been observed in recent years that Capes, which now contributed to the isomorphism, started to adopt measures to reduce similarities, avoiding the evolutionary compromise of science. Evidence of isomorphism is the generation of obstacles to qualitative advances in scientific production.

Key-words: evaluation; institutional pressures; isomorphism; Capes; graduate programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danieli Artuzi Pes Backes, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Administração pela Universidade Nove de Julho. Mestre em Agronegócios e Desenvolvimento Regional pela Faculdade de Economia - Universidade Federal de Mato Grosso (2012). Especialista em Gestão Pública pelo PNAP/UFMT (2013) e Graduada em Administração pela UFMT (2008). Atualmente é professora Adjunto II do Dpto. de Administração da Universidade Federal de Mato Grosso. Ministra as disciplinas Administração de Material e Patrimônio, Teoria Geral da Administração, Comportamento Humano, Administração e Políticas Públicas e Gestão e Elaboração de Projetos na graduação em Administração e as disciplinas Planejamento e Programação na Administração Pública, Elaboração e Gestão de projetos, Relações Internacionais, Gestão da Regulação e Gestão de Pessoas no curso de graduação em Administração Pública. Participa do grupo de pesquisa TECGESI, nas linhas Gestão de Desenvolvimento Local; Empreendedorismo e Ecoinovação. Já atuou como coordenadora do curso de Administração e coordenadora de tutoria no curso de Administração Pública (EAD), atuou em várias comissões institucionais, colegiados de curso e congregação das Faculdades de Administração e Ciências Contábeis. Atualmente é membro titular do colegiado de curso de graduação em Administração/UFMT. Organizou eventos científicos locais e regionais, participa de congressos e seminários regularmente e é avaliadora de periódicos de Qualis superiores na área de Administração e interdisciplinares. É membro associado da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração e líder do tema 3 da divisão de EPQ do EnAnpad - Avaliação do ensino superior e seus impactos sobre o campo científico brasileiro. É Editora Associada da Revista Iberoamericana de Estratégia (RIAE). Coordena projeto de pesquisa voltado para a gestão estratégica em ambientes regulamentados e possui interesse em assuntos relacionados ao estudo da educação superior, avaliações institucionais, atuação estratégica de instituições de ensino superior, isomorfismo institucional, Gestão ambiental e sustentabilidade, temas relacionados à Gestão pública, em especial ligados à educação superior.

Fernando Antonio Ribeiro Serra

Fernando Antonio Ribeiro Serra é professor no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Nove de Julho.

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8178-7313.

Endereço: Rua Deputado Salvador Julianelli, s/n -  05001-900 - São Paulo - SP - Brasil.

E-mail: fernandorserra@gmail.com.

Josiane de Oliveira Lobato

Josiane de Oliveira Lobato é gerente de avaliação institucional na Pró-Reitoria de Planejamento da Universidade Federal de Mato Grosso.

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4774-183X.

Endereço: Avenida Fernando Corrêa da Costa, 2367 - 78060-900 - Cuiabá - MT - Brasil.

E-mail: josiane_deoliveira@hotmail.com.

Sandra Negri

Sandra Negri é professora na Faculdade de Direito da Universidade Federal de Mato Grosso.

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-3847-6456.

Endereço: Avenida Valdon Varjão, 6390 - 78607-059 - Barra do Garças - MT - Brasil.

E-mail: sandra.negri.br@gmail.com.

References

ALMEIDA, Karla Katiuscia Nóbrega de; CALLADO, Aldo Leonardo Cunha. Indicadores de desempenho ambiental e social de empresas do setor de energia elétrica brasileiro: uma análise realizada a partir da ótica da teoria institucional. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, Senhor do Bonfim, v. 7, n.1, 2017.

APPOLD, Stephen. Locational patterns of US industrial research: mimetic isomorphism and the emergence of geographic charisma, Regional Studies. Falmer Brighton, 39, 2005, p.17-39.

BACKES, Danieli Artuzi Pes; SERRA, Fernando Antonio Ribeiro; NETO, Feris Antonio Zarour Identifying structural similarities between stricto sensu post-graduation programs in management regarding the strategy tripod. REGE Revista de Gestão, São Paulo, v. 25, n. 3, 2018, p. 303-320.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BENDERS, Jos; BATENBURG, Ronald; VAN DER BLONK, Heico. Sticking to standards; technical and other isomorphic pressures in deploying ERP-systems. Information & Management, Amsterdam, v. 43, n. 2, 2006, p. 194-203.

BERNARDI, Bruno Boti. O conceito de dependência da trajetória (path dependence): definições e controvérsias teóricas. Perspectivas: Revista de Ciências Sociais, Araraquara, v. 41, 2012.

BROUTHERS, Lance Eliot; O'DONNELL, Edward; HADJIMARCOU, John. Generic product strategies for emerging market exports into triad nation markets: A mimetic isomorphism approach. Journal of Management Studies, Reino Unido, v. 42, n. 1, 2005, p. 225-245.

BURNS, Lawton Robert; WHOLEY, Douglas. Adoption and abandonment of matrix management programs: Effects of organizational characteristics and interorganizational networks. Academy of Management Journal, New York, v. 36, n. 1, 1993, p. 106-138.

CAPES. Cursos avaliados e reconhecidos. Brasília: Capes, 2018b. Disponível em https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoAreaAvaliacao.jsf. Acesso em 15 jan. 2018.

CAPES. Documento de área: Administração Pública e de Empresas, Ciências Contábeis e Turismo 2016. Brasília: Capes, 2018a. Disponível em http://www.capes.gov.br/images/documentos/Documentos_de_area_2017/27_ADMI_docarea_2016.pdf. Acesso em 15 jan. 2018.

CAPES. História e missão. Brasília: Capes, 2008. Disponível em http://www.capes.gov.br/historia-e-missao. Acesso em 21 fev. 2020.

CAPES. Orientações para apcn-2016. Brasília: Capes, 2016. Disponível em https://www.capes.gov.br/images/documentos/Criterios_apcn_2016/Criterios_APCN_Administracao.pdf. Acesso em 20 jul. 2020.

CAPES. Plataforma Sucupira. Brasília: Capes, 2017a. Disponível em https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/disciplina/listaDisciplina.jsf;jsessionid=VyKGEDdY9EGrj5vgsYcydDsS.sucupira-203. Acesso em 19 fev. 2020.

CAPES. Portaria n. 59, de 21 de março de 2017: regulamento da avaliação quadrienal. Brasília: Capes, 2017. Disponível em http://capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/27032017-Portaria-59-21-03-2017-Regulamento-da-Avaliacao-Quadrienal.pdf. Acesso em 19 jun. 2020.

CAPES. Sobre avaliação de cursos - 2015. Brasília: Capes, 2015. Disponível em http://www.capes.gov.br/acessoainformacao/perguntas-frequentes/avaliacao-da-pos-graduacao/7421-sobre-avaliacao-de-cursos. Acesso em 9 jul. 2020.

CROUCHER, Gwilym; WOELERT, Peter. Institutional isomorphism and the creation of the unified national system of higher education in Australia: an empirical analysis. Higher Education, Dordrecht, v. 71, n. 4, 2016, p. 439-453.

DACIN, Tina. Isomorphism in context: the power and prescription of institutional norms. Academy of Management Journal, New York, v. 40, n. 1, 1997, p. 46-81.

DALE, Roger. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma cultura educacional mundial comum. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 87, 2004.

DARUS, Faizah; HAMZAH, Engku Artini Che Ku; YUSOFF, Haslinda. CSR web reporting: The influence of ownership structure and mimetic isomorphism. Procedia Economics and Finance, Amsterdam, v. 7, 2013, p. 236-242.

DEEPHOUSE, David. Does isomorphism legitimate? The Academy of Management Journal, New York, v. 39, n. 4, 1996, p. 1024-1039.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação da educação superior regulação e emancipação. Avaliação, Sorocaba, v. 8, n. 2, 2003, p. 31-47.

DIMAGGIO, Paul; POWELL, Walter. The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociologic Review, Washington, v. 48, n. 2, 1983, p. 147-160.

FRUMKIN, Peter; GALASKIEWICZ, Joseph. Institutional isomorphism and public sector organizations. Journal of Public Administration Research and Theory, Oxford, v. 14, n. 3, 2004, p. 283-307.

HAIR JR., Joseph F; ANDERSON, Rolph. E.; TATHAM, Ronald L.; BLACK, William C. Análise multivariada de dados. Porto Alegre: Bookman, 2005.

HAMMARFELT, Björn; FREDRIK, Astrom. The multi-layered and multilevel use of bibliometric measures in Swedish universities: Isomorphism, translation and strategic choice. INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENCE AND TECHNOLOGY INDICATORS, 20, 2015. Anais … Lugano: STI, 2015.

HAN, Shin-Kap. Mimetic Isomorphism and Its Effect on the Audit Services Market. Social Forces, North Carolina, v. 73, n. 2, 1994, p. 637-664.

HAVEMAN, Heather. Follow the Leader: Mimetic Isomorphism and Entry Into New Markets. Administrative Science Quarterly, Ithaca, v. 38, n. 4, 1993, p. 593-627.

INEP. Censo da educação superior 2016: principais resultados. Brasília: Inep, 2018. Disponível em http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2016/censo_superior_tabelas.pdf. Acesso em 14 jan. 2018.

JARVIS, Darryl S. Policy transfer, neo-liberalism or coercive institutional isomorphism? Explaining the emergence of a regulatory regime for quality assurance in the Hong Kong higher education sector. Policy and Society, Singapura, v. 33, n. 3, 2014, p. 237-252.

KARIM, Samira; MITCHELL, Will. Path-dependent and path-breaking change: Reconfiguring business resources following acquisitions in the US medical sector, 1978-1995. Strategic Management Journal, Chicago, 2000, p.1061-1081.

KNOKE, David. The spread of municipal reform: Temporal, spatial, and social dynamics. American Journal of Sociology, Chicago, v. 87, n. 6, 1982, p.1314-1339.

LANGRAFE, Taiguara de Freitas; BOAVENTURA, João Maurício Gama; SILVA, Ralph dos Santos; DA SILVA, Dirceu. Grupos estratégicos: um estudo dos cursos de graduação em Administração na cidade de São Paulo. RIAE. Revista Ibero-Americana de Estratégia, São Paulo, v. 8, n. 1, 2009, p. 78-101.

LU, Jane W. Intra-and inter-organizational imitative behavior: Institutional influences on Japanese firms' entry mode choice. Journal of International Business Studies, London, v. 33, n. 1, 2002, p.19-37.

MACCARI, Émerson Antonio; DE ALMEIDA, Martinho Isnard Ribeiro; RICCIO, Edson Luiz; ALEJANDRO, Thomas Brashear. Proposta de um modelo de gestão de programas de pós-graduação na área de Administração a partir dos sistemas de avaliação do Brasil (Capes) e dos Estados Unidos (AACSB). Revista de Administração, São Paulo, v. 49, n. 2, 2014, p. 280-290.

MACCARI, Émerson Antonio; LIMA, Manolita Correia; RICCIO, Edson Luiz. Uso do sistema de avaliação da Capes por programas de pós-graduação em Administração no Brasil. Revista de Ciências da Administração, Florianópolis, v. 11, n. 25, 2009.

MARTÍNEZ-FERRERO, Jennifer; GARCÍA-SÁNCHEZ, Isabel Maria. Coercive, normative and mimetic isomorphism as determinants of the voluntary assurance of sustainability reports. International Business Review, London, v. 26, n.1, 2017, p. 102-118.

MEYER, John. W; ROWAN, Brian. Institutionalized organizations: Formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, Chicago, v. 83, n. 2, 1977, p. 340-363.

MOROSINI, Marilia Costa. Qualidade da educação universitária: isomorfismo, diversidade e eqüidade. Interface Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 5, n. 9, 2001, p. 89-102.

NASCIMENTO, Luis Felipe. Modelo Capes de avaliação: quais as consequências para o triênio 2010-2012? Administração: Ensino e Pesquisa, São Paulo, v. 11, n. 4, 2010, p. 579-600.

PECI, Alketa. A nova teoria institucional em estudos organizacionais: uma abordagem crítica. Cadernos Ebape, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, 2006, p. 1-12.

PEDERSEN, Esben Rahbek Gjerdrum; NEERGAARD, Peter; PEDERSEN, Janni Thengaard Pedersen; GWOZDZ, Wencke. Conformance and deviance: company responses to institutional pressures for corporate social responsibility reporting. Business Strategy and the Environment, Bangkok, v. 22, n. 6, 2013, p. 357-373.

PRAHALAD, Coimbatore Krishnarao; HAMEL, Gary. The core competence of the corporation. Boston (Ma), 1990, p. 235-256.

QUIVY, Raymond; VAN CAMPENHOUDT, Luc. Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 1998.

ROSSONI, Estela Pitwak; SÃO PEDRO FILHO, Flavio de. Riscos do isomorfismo mimético, a consciência crítica e o comprometimento ético de docentes e pesquisadores. InterSciencePlace, Santiago, v. 1, n. 18, 2015.

SANTOS, Ana Lucia Félix dos; AZEVEDO, Janete Maria Lins de. A pós-graduação no Brasil, a pesquisa em educação e os estudos sobre a política educacional: os contornos da constituição de um campo acadêmico. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 42, 2009, p. 534-550.

SAVITRI, Rizky Ayu; FANANI, Zaenal. The institutionalization of accrual accounting: the perspective of new institutional sociology theory. Journal Dinamika Akuntansi, Semarang, v. 9, n. 2, 2017, p. 100-109.

SCAFUTO, Isabel Cristina; BACKES, Danieli Artuzi Pes; MACCARI, Emerson Grupos estratégicos isomórficos: um estudo com os cursos Master of Business Administration do ranking da América Economía. Revista de Ciências da Administração, Florianópolis, v. 19, n. 48, 2017, p. 136-149.

SEGEV, Eli, RAVEH, Adi; FARJOUN, Moshe. Conceptual maps of the leading MBA programs in the United States: core courses, concentration areas, and the ranking of the school. Strategic Management Journal, Chicago, v. 20, n. 6, 1999, p. 549-565.

SGUISSARDI, Valdemar. A avaliação defensiva no modelo Capes de avaliação: é possível conciliar avaliação educativa com processos de regulação e controle do Estado? Perspectiva, Piracicaba, v. 24, n. 1, 2006, p. 49-88.

SOUZA, Saulo Rodrigo Alves de; GUERRA, Maria das Graças Gonçalves Vieira. Avaliação da Educação Superior no Brasil. Regae: Rev. Gest. Aval. Educ., Santa Maria, v. 9, n. 18, 2020.

SPAGNOLO, Fernando; CALHAU, Maria Gladis. Observadores internacionais avaliam a avaliação da Capes. Infocapes-Boletim Informativo da Capes, v. 10, n. 1, 2002, p. 7-34.

TINGLING, Peter; PARENT, Michael. Mimetic isomorphism and technology evaluation: does imitation transcend judgment? Journal of the Association for Information Systems, Atlanta, v. 3, n. 1, 2002.

TOLBERT, Pamela S; ZUCKER, Lynne G. Institutional sources of change in the formal structure of organizations: the diffusion of civil service reform, 1880-1935. Administrative Science Quarterly, 1983, p. 22-39.

VOLPATO, Gilson Luiz; FREITAS, Eliane Gonçalves de. Challenge in scientific publication. Pesquisa Odontológica Brasileira, São Paulo, v. 17, 2003, p. 49-56.

YANG, Monica; HYLAND, MaryAnne. Re-examining mimetic isomorphism: similarity in mergers and acquisitions in the financial service industry. Management Decision, London, v. 50, n. 6, 2012, p. 1076-1095.

Published

2021-04-27

How to Cite

Backes, D. A. P., Serra, F. A. R., Lobato, J. de O., & Negri, S. (2021). Effects of the evaluation on brazilian postgraduate programs in administration: analysis on isomorphism. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 10(19), e62676, p. 1–21. https://doi.org/10.5902/2318133862676