Possible implications of diagnostic production in special education practices
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133841347Keywords:
Práticas de Educação Especial. Escola Comum. Medicalização. Políticas Inclusivas.Abstract
This study presents a reflection on the management of special education practices in regular schools, considering the context of inclusive education. The objective was to analyze possible implications of the diagnosis on special education practices from the medicalization discourses. The analytical materiality of the study was structured based on an interview with a special education teacher, from a private school in Santa Maria / RS. It is understood that the speeches of medicalization that have been constituted as a governing mechanism in contemporary society, end up producing in the school the individualization of problems that are collective and thus sickening behaviors whose causes are often social and not organic.
Key-words: special education practices; common school; medicalization; inclusive policies.
Downloads
References
BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, 2008. Disponível em: www.mec.gov.br/secadi. Acesso em: 19.outubro 2019.
BRZOZOWSKI, Fabíola Stolf e CAPONI Sandra Noemi Cucurullo. Medicalização dos desvios de comportamento na infância: Aspectos positivos e negativos. 2011
CAMATTI, Liane. Efeitos do diagnóstico precoce da surdez nos processos de escolarização de alunos surdos. 2017. 188f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal De Santa Maria, Santa Maria, 2017.
CANGUILHEM, Georges. O Normal e o Patológico. 2009. 6°edição
COSTAS, Fabiane. Pesquisa em Educação Especial, Referências, percursos e abordagens. 2015
FOCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. LOYOLA, São Paulo, Brasil, 1996
FOCAULT, Michel. Os Anormais: curso no Cóllege de France (1974-1975). São Paulo: Martins Fontes, 2002.
FOCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999. 20° edição.
LOBO, Lilian. O nascimento da criança anormal e a expansão da Psiquiatria no Brasil In.: RESENDE, Haroldo. Michel Foucault. O governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
LOCKMANN, Kamila. A educação do social e as implicações na escola contemporânea. In: Educação Unisinos. 20(1): 58-67, janeiro/abril 2016.
LOCKMANN, Kamila. As práticas de inclusão por circulação: formas de governar a população no espaço aberto. In: Cadernos de educação. Dossiê (PG. 19-36). 2016.
LOPES, Maura Corcini. Políticas de Inclusão e Governamentabilidade. Educação & Realidade. 2009.
MENEZES, Eliana da Costa Pereira, ALLES Elisiane Perufo, CASTRO Sabrina Fernandes, DICKEL Cláudia Adriane Graeff.(RE)Significações no processo de avaliação do sujeito jovem e adulto com deficiência intelectual. 2019.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004. 19ª ed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.