Possible implications of diagnostic production in special education practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133841347

Keywords:

Práticas de Educação Especial. Escola Comum. Medicalização. Políticas Inclusivas.

Abstract

This study presents a reflection on the management of special education practices in regular schools, considering the context of inclusive education. The objective was to analyze possible implications of the diagnosis on special education practices from the medicalization discourses. The analytical materiality of the study was structured based on an interview with a special education teacher, from a private school in Santa Maria / RS. It is understood that the speeches of medicalization that have been constituted as a governing mechanism in contemporary society, end up producing in the school the individualization of problems that are collective and thus sickening behaviors whose causes are often social and not organic.

Key-words: special education practices; common school; medicalization; inclusive policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliana da Costa Pereira de Menezes

Eliana da Costa Pereira de Menezes é professora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria.

Orcid: http://orcid.org/0000-0002-5908-0039.

Endereço: Rua General Neto, 843/301 - 97050-241 - Santa Maria - RS - Brasil.

E-mail: elianacpm@hotmail.com.

References

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, 2008. Disponível em: www.mec.gov.br/secadi. Acesso em: 19.outubro 2019.

BRZOZOWSKI, Fabíola Stolf e CAPONI Sandra Noemi Cucurullo. Medicalização dos desvios de comportamento na infância: Aspectos positivos e negativos. 2011

CAMATTI, Liane. Efeitos do diagnóstico precoce da surdez nos processos de escolarização de alunos surdos. 2017. 188f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal De Santa Maria, Santa Maria, 2017.

CANGUILHEM, Georges. O Normal e o Patológico. 2009. 6°edição

COSTAS, Fabiane. Pesquisa em Educação Especial, Referências, percursos e abordagens. 2015

FOCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. LOYOLA, São Paulo, Brasil, 1996

FOCAULT, Michel. Os Anormais: curso no Cóllege de France (1974-1975). São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FOCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999. 20° edição.

LOBO, Lilian. O nascimento da criança anormal e a expansão da Psiquiatria no Brasil In.: RESENDE, Haroldo. Michel Foucault. O governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

LOCKMANN, Kamila. A educação do social e as implicações na escola contemporânea. In: Educação Unisinos. 20(1): 58-67, janeiro/abril 2016.

LOCKMANN, Kamila. As práticas de inclusão por circulação: formas de governar a população no espaço aberto. In: Cadernos de educação. Dossiê (PG. 19-36). 2016.

LOPES, Maura Corcini. Políticas de Inclusão e Governamentabilidade. Educação & Realidade. 2009.

MENEZES, Eliana da Costa Pereira, ALLES Elisiane Perufo, CASTRO Sabrina Fernandes, DICKEL Cláudia Adriane Graeff.(RE)Significações no processo de avaliação do sujeito jovem e adulto com deficiência intelectual. 2019.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004. 19ª ed.

Published

2021-01-08

How to Cite

Pedrozo, G. O., & Menezes, E. da C. P. de. (2021). Possible implications of diagnostic production in special education practices. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 9(18), 1–14. https://doi.org/10.5902/2318133841347

Most read articles by the same author(s)