The autonomy of the school in the perspective of democratic management: between the preposto and the existing one inside a public school of Belo Horizonte/MG

Authors

  • José Márcio Silva Barbosa Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) - 2016 - 2017
  • Fernando Alvarenga Cardoso Coelho Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133833782

Abstract

This article aims to understand the extent to which the autonomy of the school has contributed to the confrontation of the concrete situations related to the management of the public school, surpassing the generalizing discourse that ends up constituting itself in the construction of democratic management. As a methodological procedure, we used qualitative bibliographic research, documentary analysis and case study, employing semi-structured interview data collection. The interview was made to a state public school manager. Strengthening the commitment of the school manager and teachers in the construction of democratic management and for nuclear autonomy in school decision making is still a good way to go.

Key-words: autonomy of the school; democratic management; school management practices.

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Author Biographies

José Márcio Silva Barbosa, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) - 2016 - 2017

Foi professor designado pela Faculdade de Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais. Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Viçosa. Especialista em Educação pela Universidade Federal de Viçosa. Graduado em Ciências Econômicas pela UFV e licenciado em Ciências Sociais pela Unimes – Santos (SP).

Fernando Alvarenga Cardoso Coelho, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Graduando em Pedagogia - Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) - campus Belo Horizonte/Minas Gerais

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Published

2019-01-06

How to Cite

Barbosa, J. M. S., & Coelho, F. A. C. (2019). The autonomy of the school in the perspective of democratic management: between the preposto and the existing one inside a public school of Belo Horizonte/MG. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.5902/2318133833782