Life stories in the perspective of teaching profession and management in aula room

Authors

  • Severino Roberto Lima UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS - UFT

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133831003

Abstract

This article presents results concerning the life history research of teachers who teach mathematics: their childhood as a student, their relationships and conceptions with mathematics and the choice of the teaching profession. This is a bibliographical and field research with teachers of Elementary School II - Child Hope State College - Palmas Tocantins. We conducted semi-structured interviews with three teachers using Oral History methodology as the medium. The results show that these teachers were born in the interior, studied in public schools, had some relationship of proximity from childhood with the discipline, demonstrated cognitive abilities and logical reasoning, possibly this factor influenced the choice of profession.

Key-words: mathematics education; occupation teacher; management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Severino Roberto Lima, UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS - UFT

[1] Licenciatura em Ciências com Habilitação em Matemática pela Faculdade de Formação de Professores de Goiana/PE (F.F.P.G) em 2000. Especialista em Gestão Educacional pela UFSM/RS em 2011. Aluno Especial do Mestrado em Educação pela UFT/TO. Professor Concursado da rede Estadual desde 2002. Atualmente Diretor de Administração da Secretaria Estadual da Educação e Cultura do Estado do Tocantins. Endereço: Quadra 606 Sul, Al Ceshiciatti, QI 10, LT 08 CS 02 – Palmas/TO. E-mail: robertolm44@gmail.com

References

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte. Autêntica, 2005.

D`AMBRÓSIO, Ubiratan. A matemática nas escolas. Educação Matemática em Revista, v. 9, n. 11, 2002, p. ??-??.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Tempo da escola e tempo da sociedade. In: VOLPATO, Raquel Serbino (org.). Formação de professores. São Paulo: Unesp, 1998, p. ??-??.

FERREIRA, Ana Cristina. Um olhar retrospectivo sobre a pesquisa brasileira em formação de professores de matemática. In: FIORENTINI, Dario (org.). Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas: Mercado de Letras, 2003, p. ??-??.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo, Cortez, 2009.

MICOTTI, Maria Cecília de Oliveira. O ensino e as propostas pedagógicas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa em educação Matemática: concepções e perspectivas São Paulo: Unesp, 1999, p. ??-??.

SANCHEZ, Jesús Nicasio Garcia. Dificuldades de Aprendizagem e Intervenção Psicológica. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SANTAMARINA, C; MARINAS, J.M. (1994) Histórias de vida e história oral. In: DELGADO, J.M. e GUTIÉRREZ, J (org.). (1994) Métodos y técnicas cualitativas de investigación em ciências sociais. Madrid: Editorial Síntesis, 1994, p. ??-??.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2012.

Published

2018-04-18

How to Cite

Lima, S. R. (2018). Life stories in the perspective of teaching profession and management in aula room. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 77–86. https://doi.org/10.5902/2318133831003

Issue

Section

Artigos