Public education democratic management in the ups and downs of the ideological-political events in Rio Grande do Sul

Authors

  • Maria Elizabete Londero Mousquer Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133829178

Abstract

This article presents an extract of a research which tries to understand the changes in the education management in the state public education in Rio Grande do sul when a reform in public education, including modifications in the management process, is to be approved. The aim is to identify the meaning of this proposition to democracy in the public educational system, based on the questioning that has persisted for a long time over the role of democratic education management. This work is supported on the qualitative approach of the research, through analysis of documents from the State Education Secretary and its impact on the school workers and students.

Key-words: democratic management, public education; state policy, participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Elizabete Londero Mousquer, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Maria Elizabete Londero Mousquer
Doutora em Educação pela UFRGS
Professora do Departamento de Administração Escolar do Centro de Educação da UFSM

References

BARBOSA, Jane Rangel Alves. Adminstração pública e a escola cidadã. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação . Porto Alegre, V. 15, n. 2, 1999, p. 217-226.

DOURADO, Luiz Fernandes. A escolha dos dirigentes escolares: políticas de

REGAE, Santa Maria, v. 1, ri. 1, jan./jun. 2009 21

gestão da educação no Brasil. In: FERREIRA, Naura Syria C. Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, 1998.

MORAES, Salete Campos de. É possível a construção de políticas públicas emancipatórias em educação? Revista Portuguesa de Educação, CIED - Universidade do Minho, Portugal. 2004.

SANTOS, Boaventura de Sousa (org.). Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

STEIN, Ernildo. Aproximações sobre hermenêutica. Porto Alegre: PUCRS, 1996.

TEIXEIRA, Lucia Helena G. Cultura organizacional da escola: uma perspectiva de análise e conhecimento da unidade escolar. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação — ANPAE. Porto Alegre, v. 16, n. 1, 2000, p. 7-22.

TORRES, Leonor Maria Lima. Cultura organizacional escolar: um estudo exploratório a partir das representações dos professores. Dissertação de mestrado. Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho. Braga. Portugal, 1995.

Published

2017-09-26

How to Cite

Mousquer, M. E. L. (2017). Public education democratic management in the ups and downs of the ideological-political events in Rio Grande do Sul. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 11–22. https://doi.org/10.5902/2318133829178

Issue

Section

Artigos