Curriculum and work in projects media: building alternatives for practice investigative

Authors

  • Janaína Ribeiro Stafford Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133821972

Abstract

This article same has the objective of pointing reconstruction alternatives of the school curriculum by working through projects. It is worth noting that the curriculum refers to the school knowledge organization, being a social construction of knowledge, real, significant, with political-pedagogical intent, open enough to be perceived as a process in which issues arising in the teaching / learning can give you a dynamic and transforming character. A relevant tool for curricular reconstruction is the so-called work projects, because the starting point of the knowledge construction process is the concrete social practice and reality where it happens.

Key-words: curriculum, work projects, knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Janaína Ribeiro Stafford, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (2004). Especialista em Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria (2007). Atualmente é Coordenadora Pedagógica da Educação Infantil e Ensino Fundamental na EMEF. Profª. Francisca Weinmann e Tutora a Distância no curso de Pedagogia EaD/ UFSM.

References

ALARCÃO, Isabel (org.). Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed, 2001.

BACELAR, Inalda. Escola, descentralização e autonomia. Revista de Administração Educacional. Recife, v. 1, n.1, 1997, p. 27-37.

BENINCÁ, Elli; CAIMI, Flávia Eloisa (orgs.). Formação de professores: um diálogo entre teoria e prática. Passo Fundo: UPF, 2002.

CANDAU, Vera Maria (org.). Magistério: construção cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José (org.). Autonomia da escola: princípios e propostas. São Paulo: Cortez, 2001.

HERNÁNDEZ, Fernando; VENTURA, Monteserrat. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto alegre: Artmed, 1998.

LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2003.

NASCIMENTO, Maria das Graças. A formação continuada dos professores: modelos, dimensões e problemática. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Magistério: construção coletiva. Petrópolis: Vozes, 1999.

RANGEL, Anna Maria. Construtivismo: apontando falsas verdades. Porto Alegre: Mediação, 2002.

SACRISTÁN, Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 1998.

VASCONCELLOS, Celso. Planejamento: plano de ensino-aprendizagem e projeto educativo. São Paulo: Libertad, 1995.

VIEIRA, Sofia (org.). Gestão da escola: desafios a enfrentar. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

VEIGA, Ilma. A escola: espaço de projeto político-pedagógico. São Paulo: Papirus, 1998.

Published

2016-06-07

How to Cite

Stafford, J. R. (2016). Curriculum and work in projects media: building alternatives for practice investigative. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 5(10), 55–64. https://doi.org/10.5902/2318133821972

Issue

Section

Artigos