Continuing education of teachers from technical schools of the Federal University of Santa Maria

Authors

  • Paola Mendes Milanesi Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim
  • Caciara Gonzatto Maciel Universidade Federal de Santa Maria
  • Graziela Piveta Universidade do Centro Oeste do Paraná (UNICENTRO)
  • Rogério Gonzatto Universidade Federal de Santa Maria
  • Karla Marques da Rocha Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133817382

Abstract

This article highlights the importance of the presence of teachers in continuing education courses, aiming to analyze the participation of teachers of Polytechnic and Technical Industrial - Ctism - Colleges of Federal University of Santa Maria - UFSM - in continuing education courses. For this, we conducted a quantitative survey and the data collected through a multiple choice questionnaire that was applied to teachers in these institutions. It was concluded that most teachers of Polytechnic and Ctism Colleges of UFSM participate in continuing education courses and institutions to receive this incentive. Still, teachers attend refresher courses in education, even those that are embedded in more technical areas.

Key-words: professional development, technological education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paola Mendes Milanesi, Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim

Engenheira Agrônoma formada pela UFSM, com Mestrado e Doutorado em Agronomia/UFSM, onde atuou na linha de pesquisa em Proteção de Plantas Cultivadas. Atualmente é Professora Adjunta I na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Erechim. Licenciada em Ciências Agrárias pelo Programa Especial de Graduação para a Educação Profissional e Tecnológica/UFSM. Endereço: Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Erechim. Avenida Dom João Hoffmann, nº 313. CEP: 99709-330. Bairro Fátima, Erechim, RS, Brasil.

Caciara Gonzatto Maciel, Universidade Federal de Santa Maria

Engenheira Florestal formada pela UFSM e, atualmente, é doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Engenharia Florestal da UFSM, onde atua na linha de pesquisa em Proteção Florestal. Licenciada em Ciências Agrárias pelo Programa Especial de Graduação para a Educação Profissional e Tecnológica/UFSM. Endereço: Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais. Avenida Roraima, nº 1000. Prédio 42. CEP: 97105-900. Bairro Camobi, Santa Maria, RS, Brasil.

Graziela Piveta, Universidade do Centro Oeste do Paraná (UNICENTRO)

Engenheira Florestal formada pela UFSM, com Mestrado e Doutorado na mesma área, onde atuou na linha de pesquisa em Proteção Florestal. Atualmente é Pós-doutoranda na área de Fitopatologia Florestal na Universidade do Centro Oeste do Paraná (UNICENTRO). Licenciada em Ciências Agrárias pelo Programa Especial de Graduação para a Educação Profissional e Tecnológica/UFSM. Endereço: Universidade Estadual do Centro-Oeste - Campus de Irati. Rodovia PR 153, Km 7. CEP: 84500-000. Bairro Riozinho, Irati, PR, Brasil.

Rogério Gonzatto, Universidade Federal de Santa Maria

Engenheiro Agrônomo formado pela UFSM. Atualmente é Doutorando do Programa de Pós-graduação em Ciência do Solo pela UFSM, onde atua na linha de pesquisa em Biotransformações do Carbono e do Nitrogênio no solo. Licenciado em Ciências Agrárias pelo Programa Especial de Graduação para a Educação Profissional e Tecnológica/UFSM. Endereço: Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais. Avenida Roraima, nº 1000. Prédio 42. CEP: 97105-900. Bairro Camobi, Santa Maria, RS, Brasil.

Karla Marques da Rocha, Universidade Federal de Santa Maria

Professora da Disciplina de Práticas de Investigação no Ensino no Curso de Formação de Professores para a Educação Profissional e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Maria. Endereço: Avenida Roraima, 1000 - prédio 16 - 97001-970 - Santa Maria - Rio Grande do Sul - Brasil.

Published

2015-06-19

How to Cite

Milanesi, P. M., Maciel, C. G., Piveta, G., Gonzatto, R., & Rocha, K. M. da. (2015). Continuing education of teachers from technical schools of the Federal University of Santa Maria. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 5(9), 31–40. https://doi.org/10.5902/2318133817382

Issue

Section

Artigos