Environment: male and female student's perception of the techinical education at a Federal Institution in Palmas

Authors

  • Voninio Brito de Castro IFTO
  • Marta Roseli de Azeredo Barichello UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176217110392

Abstract

In this study, the author analized in a technical school, the students’ perceptions on the management of microsystems. It has pointed the human development from activities taken in the school environment; it has described the social school environment from those students' perception; it has compared their perceptions differences and similarities. The results show that: the federal institutes offers extracurricular courses to internal and external communities, as established in the LDB, however, they are not sufficient. There is dissatisfaction among students related to extracurricular activities; there is a proportional distribution of sporting and leisure attractions; dispite the negative points, students confessed their positive development due to the microsystems.

Key-words: microsystems, management, school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Voninio Brito de Castro, IFTO

Departamento de cursos superiores.

Ensino de línguas

 

References

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2006.

DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas e gestão da educação básica no Brasil: limites e perspectivas. Educ. Soc. [online], v. 28, n. 100, 2007, p. 921-946.

GALVÃO. Isabel, Expressividade e emoção: ampliando o olhar sobre as interações sociais. Rev. Paul. Educ. Fís., São Paulo, 2001, p. 15-31.

GERIR. Pedagogia de Projetos, Salvador, v. 9, n. 29, 2003, p. 17-37. Disponível em: <http://www.liderisp. ufba.br/modulos/pedagproj.pdf>. Acesso em: 22 abr., 2011.

KREBS, Rui Jornada; COPETTI, Fernando; BELTRAME, Thais Silva. Uma releitura da obra de Urie Bronfenbrenner: a teoria dos sistemas ecológicos. In: KREBS, Ruy J. Teoria dos sistemas ecológicos: um novo paradigma para a educação infantil. Santa Maria: Kinesis, 1997, p. 17-40.

KREBS, Rui Jornada; COPETTI, Fernando; BELTRAME, Thais Silva. A criança e o esporte: reflexões sustentadas pela teoria dos sistemas ecológicos. In: KREBS, Rui Jornada; COPETTI, Fernando; BELTRAME, Thais Silva; PINTO, R. E. Os processos desenvolvimentais na infância. Florianópolis: Udesc, 2003, p. 91-104

KREBS, Rui Jornada; COPETTI, Fernando; BELTRAME, Thais Silva. Urie Bronfendbrenner e a ecologia do desenvolvimento humano. Santa Maria: Casa Editorial 1995.

MARTINS, Edna; SZYMANSKI, Heloisa. A abordagem ecológica de Urie Bronfenbrenner em estudos com famílias. Estud. Pesqui. Psicol. Uerj, 2004, p. 63-77.

MELLO, Guiomar Namo; SILVA. Rose Neubauer da. A gestão e a autonomia da escola nas novas propostas de políticas educativas para a América Latina. Estud. Av. [online], v. 5, n. 12, 1991, p. 45-60.

MORAIS, Marcus Vinícius Marques de; RANIERO Elaine Pereira; TUDELLA Eloísa; MORAIS, Janaina R. de; BARTOLIN Paula; MARTINS, Juliana G. Abordagem maturacionista: histórico e contribuições. Disponível em: . Acesso em 20 abr. 2011.

PRATI, Laíssa Eschiletti; COUTO. Maria Clara P. de Paula, MOURA. Andreína; POLETTO. Michele; KOLLER. Sílvia Helena. Revisando a inserção ecológica: uma proposta de sistematização. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 21, n. 1 2011, p. 160-169. Disponível em: . Acesso em: 22 abr. 2011.

SATO, Michèle. Educação ambiental. São Carlos: Rima, 2003

VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Escola do projeto político pedagógico. Campinas: Papirus, 2008.

VIÉGAS, Lygia de Sousa. Reflexões sobre a pesquisa etnográfica em educação e psicologia. Disponível em: . Acesso em: 20 abr. 2010.

VIÉGAS, Lygia de Sousa. Gestão, avaliação e sucesso escolar: recortes da trajetória cearense. Estud. Avançados, 2007, p. 21- 60.

ZANLORENÇO, Margarete Kossowski; SCHNEKENBERG, Marisa. Liderança e motivação na gestão escolar: o trabalho articulador dos diretores das escolas municipais. Revista Eletrônica Lato Sensu, v. 3, n. 1, 2008. Disponível em: http://www.unicentro.br. Acesso em: 22 abr. 2011.

Published

2013-08-12

How to Cite

Castro, V. B. de, & Barichello, M. R. de A. (2013). Environment: male and female student’s perception of the techinical education at a Federal Institution in Palmas. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 2(3), 45–64. https://doi.org/10.5902/2176217110392

Issue

Section

Artigos