Philosophy and childhood: teaching training to work in philosophy for / with children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065746930

Keywords:

Philosophy, Children, Formation, Teacher, Experiences

Abstract

This article aims to reflect on the formation of the teacher who will work in the Philosophy for Children Program, idealized and put into practice by the American philosopher Matthew Lipman, in 1969; and, also, to understand the process of formation of the teacher to act in the composition of Experiences of Thought, proposal of the movement of Philosophy with Children developed and coordinated by the Argentine philosopher and educator Walter Kohan, since 2007. To understand this formative process, in these two authors, theoretical and practical research was carried out through which we realized that in Lipman, teacher training takes place in a systematic and rigorous way, conceived in four stages: preparation of monitors; curriculum preparation stage; modeling stage; observation stage. While in Kohan, this training is taking place in the collaborative process that involves the dynamic relationship that takes place and brings the basic education school and the university closer. We also realize that, even with different perspectives in their theories and practices of philosophy “for” and “with” children, both Lipman and Kohan defend the need for specific training for the teacher who will work in such practices with a view to contributing to the development of children’s philosophizing from early childhood education.

Downloads

Author Biographies

Gizolene de Fátima Barbosa da Silva Cantalice, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil.

Graduanda na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil.

Maria Reilta Dantas Cirino, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil.

Professora doutora pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil.

References

CIRINO, Maria Reilta Dantas. Filosofia com Crianças: cenas de experiências em Caicó (RN), Rio de janeiro (RJ) e La Plata (Argentina). Rio de janeiro/RJ: NEFI, 2016 (Coleção Teses e Dissertações).

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félex. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Vol.VI. Trad. Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 1997. (Coleção TRANS).

KOHAN, Walter Omar. Infância: entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

KOHAN, Walter Omar. (Org.). Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: D&A, 2004.

KOHAN, Walter Omar. Infância, estrangeiridade e ignorância. Ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autentica, 2007.

KOHAN, Walter Omar. Filosofia para crianças. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

KOHAN, Walter Omar. Filosofia: o paradoxo de aprender e ensinar. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

KOHAN, Walter Omar. Palavras, passos e nomes para um projeto. In: KOHAN, Walter Omar; OLARIETA, Beatriz Fabiana. (Orgs.). A escola pública aposta no pensamento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 13 – 49. (Coleção Ensino de Filosofia).

KOHAN, Walter Omar; OLARIETA, BEATRIZ Fabiana. (Orgs.). A escola pública aposta no pensamento. Belo Horizonte: autenticam 2012. (Coleção Ensino de Filosofia).

KOHAN, Walter Omar; OLARIETA, BEATRIZ Fabiana; WOZNIAK, Jason. Repensando, com outras vozes, os sentidos do filosofar. In: KOHAN, Walter Omar; OLARIETA, Beatriz Fabiana. (Orgs.). A escola pública aposta no pensamento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 169 – 239.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

LIPMAN, Matthew. A filosofia vai à escola. Tradução de Maria Elice de Brzezinski Prestes e Lúcia Maria Silva Kennedy. São Paulo: Summus, 1990. (Novas buscas em educação; v. 39).

LIPMAN, Matthew; SHARP, Ann Margaret; OSCANYAN, Frederick S. A filosofia na sala de aula. Tradução de Ana Luiza Fernandes Falcone. São Paulo: Nova Alexandria, 2001.

LIPMAN, Matthew. O pensar na educação. Tradução de Ann Mary Fighiera Pérpetuo. 4.ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2008.

Published

2020-10-28

How to Cite

Cantalice, G. de F. B. da S., & Cirino, M. R. D. (2020). Philosophy and childhood: teaching training to work in philosophy for / with children. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 6, e18/ 1–13. https://doi.org/10.5902/2448065746930

Issue

Section

Dossiê Ensino da Filosofia – Comunicações GT Filosofar e ensinar a filosofar