On the construction of binders for philosophical exercises from the question-image method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065773387

Keywords:

Teaching philosophy, Didactic material, Binder

Abstract

This article is the result of a collective process, triggered between the months of May and August 2022, in the discipline Teaching practices in Philosophy: teaching programs, in the second quarter of 2022, in the degree course in philosophy at UFABC. After the discipline and the proposal to create a binder for teaching philosophy, we consider the relevance of transforming this process into an article, in order to, first, show the foundations that guided the development of the proposal and, secondly, to share with the interested community the developed binders, its purpose of offering another tool for teaching philosophy and fostering,  continuity of this work that is open.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samon Noyama, Federal University of ABC

Professor Doutor na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, SP, Brasil

Lucas Magno dos Santos Nogueira, Federal University of ABC

Graduando em Ciências Econômicas na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, SP, Brasil.

Bruno Romio Oliveira, Federal University of ABC

Graduado em Ciências e Humanidades na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, SP, Brasil.

Henry Wachtler da Costa, Federal University of ABC

Graduando em Ciências e Humanidades na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, SP, Brasil.

Beatriz Bondi Felix dos Reis, Federal University of ABC

Bacharel em Ciências e Humanidades na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, SP, Brasil.

Bárbara Simão Corredor, Federal University of ABC

Graduanda em Ciências e Humanidades na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, SP, Brasil.

Marcos Vinicius Pereira Silva, Federal University of ABC

Graduando em Ciências e Humanidades na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, SP, Brasil.

Luara Kollar Marques Menegueli, Federal University of ABC

Graduanda em Ciências e Humanidades na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, SP, Brasil.

Gabriel Peres Ross, Federal University of ABC

Graduando em Matemática na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, SP, Brasil.

Gabriel Alvarez, Federal University of ABC

Mestre em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

References

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. RJ: Civilização brasileira, 2007.

CASTRO, Manuel Antônio de. (org.) A arte em questão: as questões da arte. RJ: 7 letras, 2005.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Tradução de Ingrid Xavier. BH: Autêntica, 2009.

CERLETTI, A.; KOHAN, W. A filosofia no ensino médio: caminhos para pensar o seu sentido. Tradução de Norma Guimarães Azeredo. Brasília: Editora da UNB, 1999.

CILENTO, Ângela; GONTIJO, Pedro. Produção de material didático pedagógico para a Filosofia: ensinar como um jogo e com o uso dos jogos. Coluna Anpof, 11.10.2021.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: Por uma literatura menor. Rio de Janeiro, Imago, 1977

GONTIJO, Pedro. “Ensino de Filosofia e uso do Livro Didático: um debate necessário”, Revista O que nos faz pensar, Rio de Janeiro, v.28, n.44, p.133-147, jan.-jun.2019.

MATURANA, Humberto; VERDEN-ZÖLLER, Gerda. Amar de brincar. Fundamentos esquecidos do humano. SP: Palas Athena, 2019.

PINTO, Felipe; PEREIRA, Tais. Produtos educacionais de filosofia: a produção do mestrado profissional e o seu contexto. Revista O que nos faz pensar, Rio de Janeiro, v.28, n.44, p.108-132, jan.-jun.2019.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais. O fichário de Viola Spolin. SP: Perspectiva, 2014.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais na sala de aula. O livro do professor. SP: Perspectiva, 2007.

VON ZUBEN, M.; ARAÚJO, J. S.; COSTA, I. M. Avaliação dos principais livros didáticos de filosofia para o ensino médio existentes no mercado editorial brasileiro. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação. Número 20: maio-out/2013, p. 157- 178.

Published

2023-04-27

How to Cite

Noyama, S., Nogueira, L. M. dos S., Oliveira, B. R., Costa, H. W. da, Reis, B. B. F. dos, Corredor, B. S., Silva, M. V. P., Menegueli, L. K. M., Ross, G. P. ., & Alvarez, G. (2023). On the construction of binders for philosophical exercises from the question-image method . Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 9(1), e4/1–24. https://doi.org/10.5902/2448065773387

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua