On the construction of binders for philosophical exercises from the question-image method
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065773387Keywords:
Teaching philosophy, Didactic material, BinderAbstract
This article is the result of a collective process, triggered between the months of May and August 2022, in the discipline Teaching practices in Philosophy: teaching programs, in the second quarter of 2022, in the degree course in philosophy at UFABC. After the discipline and the proposal to create a binder for teaching philosophy, we consider the relevance of transforming this process into an article, in order to, first, show the foundations that guided the development of the proposal and, secondly, to share with the interested community the developed binders, its purpose of offering another tool for teaching philosophy and fostering, continuity of this work that is open.
Downloads
References
BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. RJ: Civilização brasileira, 2007.
CASTRO, Manuel Antônio de. (org.) A arte em questão: as questões da arte. RJ: 7 letras, 2005.
CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Tradução de Ingrid Xavier. BH: Autêntica, 2009.
CERLETTI, A.; KOHAN, W. A filosofia no ensino médio: caminhos para pensar o seu sentido. Tradução de Norma Guimarães Azeredo. Brasília: Editora da UNB, 1999.
CILENTO, Ângela; GONTIJO, Pedro. Produção de material didático pedagógico para a Filosofia: ensinar como um jogo e com o uso dos jogos. Coluna Anpof, 11.10.2021.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: Por uma literatura menor. Rio de Janeiro, Imago, 1977
GONTIJO, Pedro. “Ensino de Filosofia e uso do Livro Didático: um debate necessário”, Revista O que nos faz pensar, Rio de Janeiro, v.28, n.44, p.133-147, jan.-jun.2019.
MATURANA, Humberto; VERDEN-ZÖLLER, Gerda. Amar de brincar. Fundamentos esquecidos do humano. SP: Palas Athena, 2019.
PINTO, Felipe; PEREIRA, Tais. Produtos educacionais de filosofia: a produção do mestrado profissional e o seu contexto. Revista O que nos faz pensar, Rio de Janeiro, v.28, n.44, p.108-132, jan.-jun.2019.
SPOLIN, Viola. Jogos teatrais. O fichário de Viola Spolin. SP: Perspectiva, 2014.
SPOLIN, Viola. Jogos teatrais na sala de aula. O livro do professor. SP: Perspectiva, 2007.
VON ZUBEN, M.; ARAÚJO, J. S.; COSTA, I. M. Avaliação dos principais livros didáticos de filosofia para o ensino médio existentes no mercado editorial brasileiro. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação. Número 20: maio-out/2013, p. 157- 178.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.